13 705 läst ·
30 svar
14k läst
30 svar
Armering och gjutning plint 20x20
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Snygg gjutform! En del brädor i den heheM Markarbetaren skrev:Mycket seriöst gjort, tummen upp! Själv formade jag mina plintar av lösvirke som jag fått gratis. Jag har gjutit (dom krångligaste) på berg som sluttade 90 grader. Borrade snett nedåt i berget, kanske 45 graders vinkel. Satte i rostfri gängstång och sedan svetsade jag "byglar" runt dessa. Borrade in en regel under med spikplugg och byggde sedan formen på utsidan. Det blir starkare än man tror när man gjuter fast något i berg.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Kanske en dum fråga men det är inte ofta jag har byggt gkutformar...
Ramen jag ska göra runt, skruvas den bara i sig själv lr också i formplywooden? Plywooden är ju bara 12mm så de finns inte så mkt att dra i
Ramen jag ska göra runt, skruvas den bara i sig själv lr också i formplywooden? Plywooden är ju bara 12mm så de finns inte så mkt att dra i
Hjälpte min far att bygga murar av slipers runt 1980. Dessa rev vi för 2 år sedan. Dom var ihopspikade 5-6st på höjden med 12mms armeringsjärn. Och efter att järnen suttit i den fuktiga miljön i ett borrat hål i en slipers i 35 år så var dom fortfarande inte avrostade. Så mitt svar är att rostfritt i en ingjuten betongkonstruktion för en altan eller liknande känns som overkill.holmberg87 skrev:
Tack gör svaren! Ja det känns som att det bör förstärkas innan betongen kommer i..
Blir ett par ramar på den formen imorgon.
Men hur är det på dom lägre som är ca 30 cm, behövs en ram även där?
Armeringen behöver den vara rostfri när den förankras i berg? Fått lite olika bud där men jag kan förstå att rostfritt är att föredra
I mitt arbete har jag bara använt rostfritt när vi gjutit konstruktioner som ska stå under vatten. När det är fuktig miljö och bärande konstruktioner så har vi använt överdimension på hålet och protectorbinda som fuktskydd på järnet, ca. 5cm ned i hålet och det som sticker ut. Men då har vi använt oss av vanliga armeringsjärn.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Okej! Då kanske det inte är värt att köra annat än vanlig armering till dubbningen heller även om berget kan få dom att rosta mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag har iofs aldrig sett någon använda annat än vanliga armeringsjärn i berg men jag är inte så hemma i den branschen heller
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Är det liknande ankarmassa? Jag använder Essves ankarmassa☺
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det där var lite pyssel, men smart att gjuta en plan yta så man slipper figursåga formen.
Figursågningrn var lite stökigt på en av mina då jag ville ha det så tätt som möjligt
Figursågningrn var lite stökigt på en av mina då jag ville ha det så tätt som möjligt
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Känns som att jag borde valt en annan stolpsko vid gjutningen.
Jag tycker att dom känns väldigt svajiga och påfrestningen borde trötta ut dom ganska lätt om det svajar.
Uppstick ca 1cm och skon är för 90mm.
Vad tror ni? Borde jag använt plintjärn lr annan stolpsko som är stabilare? Ställer jag en stolpe i den så gungar det väldigt mkt.
Eller är jag nojig och allt blir stabilt när carporten är rest?
Jag tycker att dom känns väldigt svajiga och påfrestningen borde trötta ut dom ganska lätt om det svajar.
Uppstick ca 1cm och skon är för 90mm.
Vad tror ni? Borde jag använt plintjärn lr annan stolpsko som är stabilare? Ställer jag en stolpe i den så gungar det väldigt mkt.
Eller är jag nojig och allt blir stabilt när carporten är rest?
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer