8 784 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Armerade Leca ovan öppningar!
Hej.
Jag ska själv gjuta ihop 3 lecablock 25 x 59 cm (~180 cm lång) att ha över dörröppning.
Använder då diamantkap för att gröpa ut 10 x 10 cm. Lägger blocken upp och ner och i med 3 armeringsgjärn. De måste ha distans från blocken, och i med betong.
Balken måste härda minst en vecka innan den kan användas. Kom ihåg att fukta betongen första dagarna, leca suger ordentligt.
Jag ska själv gjuta ihop 3 lecablock 25 x 59 cm (~180 cm lång) att ha över dörröppning.
Använder då diamantkap för att gröpa ut 10 x 10 cm. Lägger blocken upp och ner och i med 3 armeringsgjärn. De måste ha distans från blocken, och i med betong.
Balken måste härda minst en vecka innan den kan användas. Kom ihåg att fukta betongen första dagarna, leca suger ordentligt.
Hmm, det var länge sedan jag kollade det här, men jag vill minnas att 1,5 meter långa kostade ca 500 kr. Dock var de tunnare än normalblocken (12 cm?). Vet inte om det är sådana man brukar använda? Normaltjocklek 19-25 cm torde vara avsevärt dyrare.
Yterligare en variant är att köpa lösa Lecakulor, bygga form, langa i armeringsnät och blanda betong+lösleca.
Då får du förmodligen hygglig passform också, vi köpte färdiga balkar och de var fel mått på alla ledder jämfört med de vanliga gjutblocken. För smala, för höga, för låga och för breda, dessutom var sidorna inte vinkelräta mot varandra. När jag påtalade detta för leverantören så fick jag svaret att gjutna lecabalkar ser ut så.
Då får du förmodligen hygglig passform också, vi köpte färdiga balkar och de var fel mått på alla ledder jämfört med de vanliga gjutblocken. För smala, för höga, för låga och för breda, dessutom var sidorna inte vinkelräta mot varandra. När jag påtalade detta för leverantören så fick jag svaret att gjutna lecabalkar ser ut så.
Vi gjorde tyvärr inte så
, fick tipset själv efter att vi var klara.
Det enklaste är ju att inte gjuta balken direkt på muren utan att göra det på marken, nackdelen är ju att man måste lyfta fanskapet på plats efteråt och det är tungt.
Kom ihåg att ha mest armeringsjärn i botten på balken, där är dragkrafterna som störst.
Det enklaste är ju att inte gjuta balken direkt på muren utan att göra det på marken, nackdelen är ju att man måste lyfta fanskapet på plats efteråt och det är tungt.
Kom ihåg att ha mest armeringsjärn i botten på balken, där är dragkrafterna som störst.
Det går ju över förväntan att skruva formplaywood i Lecan med långa skruvar, t.ex 70 mm Spax !
Skruva fast en planka i vardera sidan av öppningen, lägg en planka med samma tjocklek som väggen ovanpå och skruva playwood på sidorna, någon form av stagning behövs i formen så den inte fläker isär sig !
Armera i formen, speciellt i underkant !
Tänk på att det är väldigt tungt att fylla formen manuellt med hink och stege.........
Skruva fast en planka i vardera sidan av öppningen, lägg en planka med samma tjocklek som väggen ovanpå och skruva playwood på sidorna, någon form av stagning behövs i formen så den inte fläker isär sig !
Armera i formen, speciellt i underkant !
Tänk på att det är väldigt tungt att fylla formen manuellt med hink och stege.........
Hej.
Jag tar det en gång till
De håller jag försäkrar.
Jag tar det en gång till
Jag har nu gjutit och fått upp balkarna. De består av 3 lecablock 25 x 19 x 59 URGRÖPTA ca 10 x 10 cm (lite skålformat) samt ihopgjutna med betong samt 3 armeringjärn. Kostnad = 3 lecablock 5 m armering 1 säck betong 4 liter vatten ~150:- per balk.
De håller jag försäkrar.
Jag gjorde det i innerväggen i garaget, använde vanlig betong ej lecakulor !kristofer.eklund skrev:
Murade upp väggen till dörröppningens övre kant plus en sten på var sida 30 cm från öppningen, formade och armerade över dörröppningen till samma höjd som stenarna på var sida om öppningen, dvs. ~20 cm och hällde i betong uppifrån !
Går bättre än man kan tro att skruva formen i lecan, om man ska göra flera likadana fönsteröppningar så borde alla delar i formen gå att återanvända !
Över garage portarna murade jag ett tegelvalv på 2,7 meter, gjorde en liknande balk över hela tegelvalvet !
Gjorde tegelvalv över fönstren också men dom var ju inte så breda så där gjöt jag ingen balk !
Klicka här för att svara