Byggahus.se

Armera innan flyttspackling?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Tjena!

Jag håller på med ett badrum och har lagt 22mm spontad spånskiva på 220*45 cc 30 bjälklag och över det limmat 12mm golvgips. På detta ska jag lägga värmeslingor (el) och ca. 20 mm flytspackel fiberförstärkt. Ska jag armera med (tunn) armeringsmatta?

Hur är det med rörelsefog? Jag har nu 5mm rörelsefog mellan golv och vägg. Ska jag flytspackla ut (bort) den rörelsefogen eller ska jag lägga en tunn (5mm) remsa utmed väggen innan jag flytspacklar?

Hur gör Ni?

2. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 17
    Golvgipsen skulle du ju hoppat över... :(

Är den ens godkänd för våtutrymme... :surprised:

Oavsett är den ju överflödig då du ändå ska flytspackla.

Armering direkt på spånskivan beroende på vilken typ av flytspackel.
    Sen golvvärme på detta och flytspackling över alltihopa.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Behövs inte gipsen för att "döda" golvet?

4. J
    Medlem Nivå 2
    Nej

Obs! ska man flytspackla på spånskiva ska en speciell primer användas, så att inte spånskivan suger åt sig vattnet i flyttspacklet!

5. T
    Medlem · Nivå 14
    Tja, nu när när du har lagt gips så kan du skippa armeringen.

6. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 17
    Frågan är ju om det är golvgips som är godkänd för våtutrymme... :surprised:

I annat fall är det bara att ta bort den om det ska göras rätt.

7. P
    Medlem Nivå 1
    När ni armerar, lägger ni då armeringen direkt på golvet eller använder ni små distanser av något slag så att ni får in armeringen i spacklet?

Och...

Hur är det med rörelsefogen? Jag har nu 5mm rörelsefog mellan golv och vägg. Ska man fylla glipan med flytspackel?

8. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 17
    Armeringsnätet häftas fast i spånskivan med vanliga häftklammer...

Bara du vet att det inte kan rinna vidare ner till nästa våning eller något för då fårdu ju fylla springan med något annat så det stoppar spacklet från att försvinna.

Men du... Är det kartongbeklädda gipsskivor på ditt golv ??? :surprised:

9. P
    Medlem Nivå 1
    Är det inte risk för sprickbildning om det inte finns någon rörelsefog mellan vägg och golv? Vart ska golvet ta vägen när det expanderar av värme?

Hur fungerar "levande" spånskivor med flytspackel? Rör inte dessa på sig på olika sätt? Sprickbildning?

Jo, det är svindyra godkända våtrumsskivor.

10. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 17
    Normalt sett har du ju spångolv över en hel husyta och sedan är innerväggarna ställda på detta...

Man sågar liksom aldrig upp en springa längs med väggarna i ett badrum utan flyter bara på detta direkt.
    Jag har aldrig hört talas om att det har någon inverkan.