FotoGrannar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden här visar grannarnas entré efter tillbyggnad, och vi vill göra som de. De har utnyttjat att det finns tre ytterväggar redan, rest en vägg och flyttat sin ytterdörr dit och på så sätt skapat sig en ordentlig hall, vilket saknas hos fyrorna och femmorna i vår bostadsrättsförening. Tyvärr har grannarna flyttat och vi har inte sett deras ritning. Vi har vänt oss till en inline-tjänst för att få proffsiga bygglovshandlingar upprättade, samt text där vi beskrivit vad vi vill. Efter att ha sett underlaget uppskattade onlinefirman att handlingarna skulle ta mellan 9 och 13 vardagar att upprätta. Mdet har dragit ut på tiden, nu har det gått 40 dagar. De har fått denna bild samt kopior på alla orginalritningar. Innan första utkastet kom var det tyst länge, jag stötte på och svaret, (eller förklaringen ?) som kom var en fråga: "arkitekten vill veta var på tomten byggnaden ska placeras". Det är ju en märklig fråga då vi typ inte har någon tomt och då vi som vi beskrivit i bild och text, bara vill resa en vägg till de tre väggar som redan finns. Såsmåningom börjar vi förstå att det inte var smart gjort av oss att vända oss till en ritningstjänst on-line. Vi får inte till någon vettig kommunikation. Vi hade väntat oss någon eller några sakkunniga frågor till oss som får det hela att gå framåt, ifall det nu skulle vara något som är otydligt eller svårtolkat.Vad händer om vi vänder oss till någon annan aktör istället? Blir vi skyldiga att betala både arvodet till den nuvarande och den nya i så fall? Nån som vet?
 
Ni lär ju få betala för de timmar dom lagt ner rimligt nog. Jag skulle kontakta bygglovsenheten på kommunen och be om att få ut kopior på grannens ritningar och sedan be lämplig arkitekt eller annan person rita om efter dessa.
 
Jonatan79 skrev:
Ni lär ju få betala för de timmar dom lagt ner rimligt nog. Jag skulle kontakta bygglovsenheten på kommunen och be om att få ut kopior på grannens ritningar och sedan be lämplig arkitekt eller annan person rita om efter dessa.
Ja Jonatan, det lär bli så. Skulle ha tänkt på att det bara var att begära ut grannens ritningar och ha dem som underlag.
 
Skrev ni ett kontrakt? Be någon kunnig kika på det, har för mig att många bibliotek har kostnadsfri advokat/ jurist rådgivning vissa tider.

Om ni inte skrev ett kontrakt är det ett knepigare läge iom. att det blir ord mot ord och svårt att säga om arkitekten faktiskt gjort det ni beställt. Jag skulle hursomhelst kontakta en jurist om rådgivning.

Men något helt annat här ställer jag mig lite frågandes till om ni verkligen vill ha det så tight vid gången upp till entrén? Blir ju en väldigt mörk och omysig entré som inte är särskilt inbjudande. Skulle tro att det gick att lösa på ett bättre sätt, men såklart kanske ytan som tillkommer inomhus smäller högre än en trevlig entré.
 
Ligger det på Ersboda i Umeå?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.