15 751 läst ·
71 svar
16k läst
71 svar
Arkitekt sökes för husbygge i Stockholm.
Jag hade aldrig besvarat en sådan fråga.
Räkna med mellan 7-15% (+-) av byggkostnaden. När det gäller TS arkitekt måste man också ta hänsyn till ev fast inredning (arkitektfirman är grymt duktiga på detta). Jag hade en hårt pressad ekonomi när jag byggde och med resultatet jag fick blev jämförelsen med ett 'all- in-one-konceptet' hos ett standardhus otroligt mycket bättre och - på sikt mycket bättre - och ekonomiskt -.
Räkna med mellan 7-15% (+-) av byggkostnaden. När det gäller TS arkitekt måste man också ta hänsyn till ev fast inredning (arkitektfirman är grymt duktiga på detta). Jag hade en hårt pressad ekonomi när jag byggde och med resultatet jag fick blev jämförelsen med ett 'all- in-one-konceptet' hos ett standardhus otroligt mycket bättre och - på sikt mycket bättre - och ekonomiskt -.
Yonnas inlägg är mycket bra...A Applegreen skrev:Hej,
Ska kolla med Arkitekten om dom är bekväma med att prata om sina priser.
- Vi tog hela paketet med inredningsdesign och alla byggunderlag.
vad jag kan säga dock är att vi är nöjda med det vi får för de pengar vi lägger ner,
ett förslag på design från arkitekt X var i nivå med pris på byggunderlag och design från 2 andra.
väldigt skiftande.
Mvh
Mvh
Att jobba hårt med byggdokumentationen lönar sig och att verkligen följa bygget
Lycka till
Varför inte? Nyfiken barayonna skrev:
Jag hade aldrig besvarat en sådan fråga.
Byggherren=Beställaren/ fastighetsägaren =mr Applegreen i detta fall, Byggmästaren = Entreprenören. En totalentreprenad = funktionsentreprenad = arkitekten är en Underleverantör till Entreprenören som styr utformningen o överlämnar färdigt hus till Byggherren. Generalentreprenad = utförandeentreprenad = Arkitekten /Byggherren styr utformningen o entreprenören utför enligt avtal. ( det är nog mkt ovanligt med arkitekter som tar på sig rollen som totalentreprenör i Sverige)A Applegreen skrev:Hej,
ja vi tror det kommer bli toppen med AH som arkitekter.
Vi hade allt från start utom arkitekt så vi jobbade lite bakvänt.
Byggherren kommer att vara med AH från att designen är klar och dom jobbar tillsammans genom projektet.
Dom har även haft med varandra att göra tidigare så byggherre vad väldigt nöjd med vårat val då han vet att det flyter på bra. AH ska enligt byggherre leverera bra byggunderlag så hans jobb med material osv blir smidigt.
nu är det bara hålla tummarna på att det blir så få problem som möjligt under processen.
mvh
Ja det är tråkigt att arkitekterna inte tagit den rollen de borde ha.B Beckborg skrev:Byggherren=Beställaren/ fastighetsägaren =mr Applegreen i detta fall, Byggmästaren = Entreprenören. En totalentreprenad = funktionsentreprenad = arkitekten är en Underleverantör till Entreprenören som styr utformningen o överlämnar färdigt hus till Byggherren. Generalentreprenad = utförandeentreprenad = Arkitekten /Byggherren styr utformningen o entreprenören utför enligt avtal. ( det är nog mkt ovanligt med arkitekter som tar på sig rollen som totalentreprenör i Sverige)
Byggmästarna har fått sjukt mycket inflytande beroende på ekonomernas idioti vilket i princip kostat Sverige 50% av allt boendekapital i sjön
I princip så skulle man kunna halvera hela boende sektorn om Arkitektrollen rensar ut svinnet!
Hobbysnickare
· Stockholm
· 22 inlägg
Nu har vi kommit igång och AH har gjort första skisser till oss på huset och vi har en första draft.
Vi tog med oss mycket av vad som kom i denna tråd när vi satte oss ner med AH och började jobba fram huset.
som @byggarätt nämnde tidigare att arkitekten ska ha mera att säga till om i projekten har vi uppfattat som väldigt positivt hittills.
tänkte bara uppdatera de som är intresserade att hittills så har vi fått precis det vi behövde ha och letade efter.
Vi släppte på nästan allt och lät AH ta styre, det har helt klart gett avkastning och ta ett steg tillbaka och låta AH göra det dem är bra på. dem lyssnade och vi känner att vi har valuta för både pengar och tid som vi lägger.
Mvh
Vi tog med oss mycket av vad som kom i denna tråd när vi satte oss ner med AH och började jobba fram huset.
som @byggarätt nämnde tidigare att arkitekten ska ha mera att säga till om i projekten har vi uppfattat som väldigt positivt hittills.
tänkte bara uppdatera de som är intresserade att hittills så har vi fått precis det vi behövde ha och letade efter.
Vi släppte på nästan allt och lät AH ta styre, det har helt klart gett avkastning och ta ett steg tillbaka och låta AH göra det dem är bra på. dem lyssnade och vi känner att vi har valuta för både pengar och tid som vi lägger.
Mvh
Kul att höra! Vad tar de för sina tjänster?A Applegreen skrev:Nu har vi kommit igång och AH har gjort första skisser till oss på huset och vi har en första draft.
Mvh
Hobbysnickare
· Stockholm
· 22 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Arkitekt sökes för taklyft Växjö-området
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Arkitekt sökes för tillbyggnad i Malmö/Lund
Sökes Arkitekt för takkonstruktion + fasad
Bra arkitekt och byggföretag sökes i Halmstad
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Arkitekt med känsla för gammal miljö sökes!
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design