Hej!
Jag håller på att leta efter någon bra Arkitekt 3D Software.

Vad är det som gäller just nu? Vad använder proffsen?:D

Det får gärna fungera på Mac, men det spelar inte så stor roll.

Är öppen för alla förslag!

Tack så mycket på förhand
MVH Rickard

Kanske ligger i fel kategori?

Hej.

Sambon som arbetar på en av de större arkitektbyråerna och hon använder nästan uteslutande använder Autocad.

Sailorman skrev:
Hej.

Sambon som arbetar på en av de större arkitektbyråerna och hon använder nästan uteslutande använder Autocad.
Okej, dom kör inget i 3D då?

Ska du rita själv så kan du ju alltid börja med SketchUp. Det finns gratis att ladda hem från Google. Fördelen med det är att det nu för tiden också finns en hel del möbler och saker som andra har gjort och som man också kan ladda hem från deras 3d Warehouse.

Findus111 skrev:
Okej, dom kör inget i 3D då?
Inte arkitekterna, det gör illustratörerna;)

Det som ska vara i 3D från arkitekten är även det gjort i Autocad.

pinebar skrev:
Ska du rita själv så kan du ju alltid börja med SketchUp. Det finns gratis att ladda hem från Google. Fördelen med det är att det nu för tiden också finns en hel del möbler och saker som andra har gjort och som man också kan ladda hem från deras 3d Warehouse.

SketchUp kan jag redan, det är lite för simpelt. Ja vill testa något proffs program.
Men tack för svaret!

Sailorman skrev:
Inte arkitekterna, det gör illustratörerna;)

Det som ska vara i 3D från arkitekten är även det gjort i Autocad.
Okej, jag har arbetat med AutoCad nu i två år men, inte använt det som ett 3D program, visste inte äns att det gick:)?

Tack för svaren:)

P
Tjena

ArchiCAD är programmet för 3D modellering och projektering inom arkitektur - kolla här: http://www.graphisoft.se/sidor/archicad_1.aspx

Jag använder det själv på kontoret och har gjort det i sex år, AutoCad är inget alternativ för mig längre.

_Erik_ skrev:
Tjena

ArchiCAD är programmet för 3D modellering och projektering inom arkitektur - kolla här: [länk]

Jag använder det själv på kontoret och har gjort det i sex år, AutoCad är inget alternativ för mig längre.
Okej tackar så mycket.
Har har börjat leka med det i någon vecka och börjar komma in i det.
Börjar förstå mer och mer:)
Får man fråga vad du jobbar med?

P
Jag arbetar som arkitekt, själv?

Redigerat av moderator:
Archicad är som nämnts ett bra val. Autodesks motsvarande program revit är enligt mig snäppet vassare men går på ca 70 000kr.

Vill du ha ett rent 3D program i stil med sketchup fast mer avancerat så är rhino bra. Men ska du inte rita detaljlösningar osv ser jag ingen anledning till att du skulle behöva mer än sketchup.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.