38 295 läst ·
91 svar
38k läst
91 svar
Arga snickaren måste ju ha fel eller?
Det är helt normalt att byta brädslåning på ett hus. Har man gjort det tillräckligt många gånger både hemma hos föräldrarna och åt olika kunder så börjar man naturligt tänka på nästa gång det skall brädas om. Redan efter 20-30 år kan det i värsta fall bli dags att byta någon enstaka skadad bräda. Om det inte går att få loss någon enstaka bräda utan att riva halva huset vad gör man då?
Varför varför varför skall man brädslå med en metod som gör att det blir i princip omöjligt att byta? Det tar faktiskt inte mer tid att spika än att skruva och inte blir det sämre kvalitet heller.
Varför varför varför skall man brädslå med en metod som gör att det blir i princip omöjligt att byta? Det tar faktiskt inte mer tid att spika än att skruva och inte blir det sämre kvalitet heller.
Det händer enstaka brädor eller större sektioner. Är oundvikligtA Autodidak1 skrev:Blir nästan trött på alla "rätta" lösningar. För mig finns det många rätta lösningar, välj det ni gillar, men tro inte att det är den enda rätta.
2 saker är viktigare än andra i utförandet som jag ser det:
Sen väljer du vilken metod du vill, skruv, handspikat, maskinspikat, en eller 2 spikar/skruvar osv. Det spelar faktiskt ingen större roll om du vet HUR du ska göra det.
- slå inte lockbrädans spik genom bottenbrädan, då ökar risken för sprickor dramatiskt.
- Låt inte spiken göra hål i vindskyddet (om det är duk/papp)
Själv kör jag alltid maskinspikat efter att jag köpt batteridriven maskin, lådorna med vanlig spik börja nog mögla snart. Panelen spikar jag med en batteridriven DeWalt, den kontrollerar djupet utmärkt. Ställer in djupet så att i princip inga går för långt in i panelen, men en del behöver efterdras.
Panelen sitter som den ska och det går inte att se skillnad på om det är handspikat eller maskinspikat.
Sen fattar jag inte varför man oroar sig för att behöva ta ner panelen, hur ofta händer det och varför planera för det? Se till att jobbet blir gjort ordentligt så behöver man aldrig ta ner panelen under sin livstid.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Förstår inte problemet att få loss skruvade brädor om det skulle inträffa. Om panelen blivit dålig så är det inte skruv eller spik som är det jobbigaste med det. Om man måste riva halva huset för några panelbrädor så ska man nog inte göra jobbet självH heimlaga skrev:Det är helt normalt att byta brädslåning på ett hus. Har man gjort det tillräckligt många gånger både hemma hos föräldrarna och åt olika kunder så börjar man naturligt tänka på nästa gång det skall brädas om. Redan efter 20-30 år kan det i värsta fall bli dags att byta någon enstaka skadad bräda. Om det inte går att få loss någon enstaka bräda utan att riva halva huset vad gör man då?
Det är ju inte en bunker i betong som man arbetar med.
Självklart kan det hända att panel byts ut, men har man gjort rätt vid montering och underhåller rätt så är det ovanligt.
Men alla gör som dom vill fortfarande, även jag.
Hur skruvar du ut en skruv med övermålad skalle och som har rostat fast i träet?
Javisst går det. Jag har gjort det. Tidsåtgången är minst en halvtimme per skruv.
Att det är ovanligt att byta brädslåning på ett hus är ett bisarrt påstående.
Javisst går det. Jag har gjort det. Tidsåtgången är minst en halvtimme per skruv.
Att det är ovanligt att byta brädslåning på ett hus är ett bisarrt påstående.
inte särskilt ovanligt finns alltid mer utsatta ställen som blir dåliga med tiden även om montering och underhåll är korrekt gjortA Autodidak1 skrev:Förstår inte problemet att få loss skruvade brädor om det skulle inträffa. Om panelen blivit dålig så är det inte skruv eller spik som är det jobbigaste med det. Om man måste riva halva huset för några panelbrädor så ska man nog inte göra jobbet själv
Det är ju inte en bunker i betong som man arbetar med.
Självklart kan det hända att panel byts ut, men har man gjort rätt vid montering och underhåller rätt så är det ovanligt.
Men alla gör som dom vill fortfarande, även jag.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Oj, om det tar en halvtimme att få loss en skruv förstår jag dina problem, själv tar jag en kofot om jag inte kan skruva (mina skruvar rostar inte), tar inte många sekunder.H heimlaga skrev:
Byter man panelen på huset så är det oftast i samband med stora renoveringar, då spelar det ingen roll om det är limmat, skruvat, spikat eller tejpat. Men låt gärna bli skruvar om du har problem med dom.
För att dra loss skruv i trä använder man en knackmaskin/mutterknackare, har lossat all trall på en brygga med stjärnskruv utan problem, däremot med skruvdragare som jag började var det i princip omöjligt då de gick av,
På en panel som är målad och idag torx bör det också fungera då hålet aldrig blir helt fyllt med färg, men visst lite arbete blir det men att behöva riva, nja det tror jag inte riktigt på. Men var och en får ha sina åsikter.
På en panel som är målad och idag torx bör det också fungera då hålet aldrig blir helt fyllt med färg, men visst lite arbete blir det men att behöva riva, nja det tror jag inte riktigt på. Men var och en får ha sina åsikter.
Husägare
· Östergötland
· 24 inlägg
Ren tur på denna, osäker på om det egentligen ser "perfekt" ut framifrån.S SoleboErik skrev:
Har ju 8st likadana och det ser olika ut.
Någon ribba fick jag hyvla ena sidan på.
Men vem vill ens ha ett hus som ser perfekt datoruträknat ut
Flera skriver i tråden om Torx-skalle som det sista underverket.
Och när man skall dra ut en skruv är det verkligen så! Vid bilmekning kan värdet inte underskattas.
Men när man drar i sina skruvar är faktiskt torxen rätt vinglig - för att sätta skruv i trä blir det gärna lite "hipp som happ". Absolut inget som går att göra med en hand....
Stjärnor, och då speciellt den europeiska, Pozidriv är här helt överlägsen. Skall det skruvas i "finsnickeri" är den närmast en förutsättning. Sitter bom-fast i mejseln/bitset (som givetvis också är i fasonen Pozidriv, rätt storlek och inte utsliten/skadad)
Om man någon gång skall demontera, kanske en målad skalle, så är det dock på sin höjd halvkul med stjärnorna.
Om man använt spik finns det en bra utdragare från Hultafors som inte skadar virket väldigt mycket.
Notera att programmet från TV:n är sponsrat av en skruvgrossist - undra på att de inte spikar... (jag kallar sådant reklamfilm!)
Och när man skall dra ut en skruv är det verkligen så! Vid bilmekning kan värdet inte underskattas.
Men när man drar i sina skruvar är faktiskt torxen rätt vinglig - för att sätta skruv i trä blir det gärna lite "hipp som happ". Absolut inget som går att göra med en hand....
Stjärnor, och då speciellt den europeiska, Pozidriv är här helt överlägsen. Skall det skruvas i "finsnickeri" är den närmast en förutsättning. Sitter bom-fast i mejseln/bitset (som givetvis också är i fasonen Pozidriv, rätt storlek och inte utsliten/skadad)
Om man någon gång skall demontera, kanske en målad skalle, så är det dock på sin höjd halvkul med stjärnorna.
Om man använt spik finns det en bra utdragare från Hultafors som inte skadar virket väldigt mycket.
Notera att programmet från TV:n är sponsrat av en skruvgrossist - undra på att de inte spikar... (jag kallar sådant reklamfilm!)
H heimlaga skrev:Försök få loss träskruvar som har suttit i trä utvändigt i 50 eller 100 år så får du se.
Problemet är att det enda sättet att få loss en skruvad brädslåning är att slita loss den med våld.
Hur mycket av väggen bakom tror du skadas när man måste slita loss brädslåningen med våld?
Har man tur kan det gå med måkare och järnkilar och järnspett men mera troligt måste man haka i med grävmaskinsskopan och dra. Hur mår huset av det?
H heimlaga skrev:Försök få loss träskruvar som har suttit i trä utvändigt i 50 eller 100 år så får du se.
Problemet är att det enda sättet att få loss en skruvad brädslåning är att slita loss den med våld.
Hur mycket av väggen bakom tror du skadas när man måste slita loss brädslåningen med våld?
Har man tur kan det gå med måkare och järnkilar och järnspett men mera troligt måste man haka i med grävmaskinsskopan och dra. Hur mår huset av det?
Om skruvarna i panelen sitter som dom skall under lockläkten kommer ingen färg på skallarna. Om du inte kan värma och pilla ut färgen på lockens skruvar får du offra dom. Kanske skruva panelen och spika lockenK kentauren skrev:
Har man inte en regel utanpå vindpappen som man spikar panelen i? Då bör inte det vara något problem med vindpappen/plasten.T Takläggare skrev:Som oerfaren tror man detta inte utgör något problem, man tror även att vindpappen ligger helt still under panelen och glesregeln vid kraftig blåst och vind , man tror inte på under och övertryck som sker bakom panelen, eller att vindpappen har just den uppgiften att se till att vind inte når in i isoleringen och har en kylande effekt. så med andra ord, om du kan titta och se så kommer du se att vindpappen verkligen rör på sig när det blåser , även fast den är bra uppspänd och glesregel på cc 600 mm, fundera då på om spiken verkligen ligger tätt efter vindpappen.
Vi kan utöka och även gå in i huset, där monteras ett ångskikt (plast) den ska tejpas i alla skarvar, men hur monterar man den på rätt sätt? man kan montera den 42 mm in i väggen så alla el dosor, infästningar från ex gipsskivor inte når plasten, eller att den behövs göra hål i. allt detta gör man för en och samma orsak. inte punktera vind eller ångskikten. Alla andra sätt är just okunskap, med för lång spik osv.
Naturligtvis sitter en sk spikregel utanpå pappen/vindduken. Diskussionen handlar om huruvida det är olämpligt eller inte att, vid panelmontage, använda spik som går igenom denna spikregel och därmed orsakar hål i bakomliggande vindskydd.