26 753 läst ·
162 svar
27k läst
162 svar
Arga snickaren, hantverkare, It-tekniker och knivlåda.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, den där med båten kan ju inte ha "haft alla hästar hemma". När familjen kom hem och han fick se att de hade byggt två barnrum i hans öppna planlösning så blev han arg och lovade att han skulle riva ner allt så fort de åkt därifrån. Jag gillade det programmet.
//Patrik
//Patrik
De som fattat hur det funkar begriper ju att de måste spela "bängare" än vad de är för chansen att få huset renoverat. Också måste de röra till sitt bygge lite extra för att bli accepterade till programmet.
Patrik_Hed - Varför blir man inte förvånad, ska man skratta eller gråta...(tror mitt blodtryck steg en aning)
Inte alla besticken i lådan kan man ju också säga att han inte verkat haft, kärt barn har många namn och påtal om barn så är det rent sagt utan att svära tragiskt för deras skull.
Sommartorpan - Säkert, men tufft om de inte blir antagna
Inte alla besticken i lådan kan man ju också säga att han inte verkat haft, kärt barn har många namn och påtal om barn så är det rent sagt utan att svära tragiskt för deras skull.
Sommartorpan - Säkert, men tufft om de inte blir antagna
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Spännande att se uppdrag granskning sist. Min fråga är vilket fack/ bransch besiktningsmän står i?
Är det den smutsiga byggbranschen som min namne skulle säga? Eller kan det vara en ännu ej okulärbesiktigad konsultbransch som först nu börjar synas i sömmarna?
Eller kan det vara så att det finns skit under alla lock om man bara lyfter på dom?
Är det den smutsiga byggbranschen som min namne skulle säga? Eller kan det vara en ännu ej okulärbesiktigad konsultbransch som först nu börjar synas i sömmarna?
Eller kan det vara så att det finns skit under alla lock om man bara lyfter på dom?
Thomas, dom hör förstås till IT-branschen. Det kunde du allt ha listat ut eftersom alla som inte är hantverkare är i IT-branschen, det har vi fått lära oss tidigare här på forumet.
Det betyder också att vi inte hittat något nytt som är fullt med ruttna lik, bara samma skit som tidigare...

Det betyder också att vi inte hittat något nytt som är fullt med ruttna lik, bara samma skit som tidigare...
Alla branscher innehåller människor. Människor gör inte av sig själva rätt bara för att det står så någonstans. Så min slutsats är att alla branscher har ett visst mått fiffel. Det behöver inte vara så att man uppfattar det som fuffens utan bara att "så brukar vi alltid göra".
Skickat från min mobil
Skickat från min mobil
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Det är trots allt väldigt märkligt att mängder av besiktningsmän har ett beteende som påminner om världens äldsta yrke. Trodde det bara hände i götet
.
Att ett 50 år gammalt tak är uttjänt behöver man ingen stege till heller för att upptäcka. Att ett hundra år gammalt tak buktar nedåt är heller ingen överraskning.
Det kan finnas för många nitiska besiktningsmän med, typ den som var med i reportaget. Det är klart att en vanlig konsument skulle dra öronen åt sig om det står i protokollet att taket buktar trots att det är fullt naturligt. Kan man då inte som köpare föra en dialog med besiktningsmannen och få det förklarat varför det har buktat så är det helt klart ett svårsålt objekt.
En sån besiktningsman förstår jag att mäklare inte vill ha.
Att ett 50 år gammalt tak är uttjänt behöver man ingen stege till heller för att upptäcka. Att ett hundra år gammalt tak buktar nedåt är heller ingen överraskning.
Det kan finnas för många nitiska besiktningsmän med, typ den som var med i reportaget. Det är klart att en vanlig konsument skulle dra öronen åt sig om det står i protokollet att taket buktar trots att det är fullt naturligt. Kan man då inte som köpare föra en dialog med besiktningsmannen och få det förklarat varför det har buktat så är det helt klart ett svårsålt objekt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Väldigt bra infallsvinkel, Thomas! Som alltid är kommunikation lösningen på allt. 
//Patrik
//Patrik
Om man i en branch "bara brukar göra" så att kunder förlorar hundratusentals kronor på sitt livs största affär vill jag nog ifrågasätta huruvida den branchen på allvar vill vara seriös. Jag hävdar att byggbranchen är nerlusad med lycksökare för att den vill vara det. Hade den inte velat vara det hade den agerat.cederbusch skrev:
Vill och vill. Jag tror nog detta handlar om två olika saker.
I alla branscher där marknadsläget ger möjlighet för "lycksökare" att verka så kommer det finnas lycksökare. Efterfrågan på duktiga hantverkare är bevisligen större än tillgången.
Oavsett marknadsläge kan branschen välja att agera för att underlätta för konsumenten. Hantverkaravtal, tydliga branschstandarder osv osv osv. Eller så väljer man att inte göra det, vilket väl är vad vi ser just nu.
Jag tror att mycket skulle kunna göras från branschen, men lycksökarna skulle man ändå inte slippa, även om dom skulle vara färre.
I alla branscher där marknadsläget ger möjlighet för "lycksökare" att verka så kommer det finnas lycksökare. Efterfrågan på duktiga hantverkare är bevisligen större än tillgången.
Oavsett marknadsläge kan branschen välja att agera för att underlätta för konsumenten. Hantverkaravtal, tydliga branschstandarder osv osv osv. Eller så väljer man att inte göra det, vilket väl är vad vi ser just nu.
Jag tror att mycket skulle kunna göras från branschen, men lycksökarna skulle man ändå inte slippa, även om dom skulle vara färre.
Jag uppfattade besiktningsmannen i repotaget som seriös och han verkade dessutom kunnig och samtidigt ha förmågan att kommunicera så han informerar säkert också beställaren om vad eventuella anmärkningar innebär.Thomas Lundquist skrev:Det kan finnas för många nitiska besiktningsmän med, typ den som var med i reportaget. Det är klart att en vanlig konsument skulle dra öronen åt sig om det står i protokollet att taket buktar trots att det är fullt naturligt. Kan man då inte som köpare föra en dialog med besiktningsmannen och få det förklarat varför det har buktat så är det helt klart ett svårsålt objekt.
På vilket sätt var den besiktningsman som medverkade i reportaget för nitisk? Att en mäklare inte vill ha en nitisk besiktningsman kan jag helt och hållet köpa med tanke på att deras uppdrag är att sälja husen, men för en köpare som anlitar en besiktningsman är det väl just en sån besiktningsman som var med i reportaget som man vill hitta för att utföra en besiktning.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
I Sälenkåken tycker jag att det är OK att man blir nitisk vid en besiktning då det uppenbart lutade åt byggfusk. Där gjorde han helt rätt, men för sent tyvärr då en bluffkonsult han dit före.mr_bygg skrev:Jag uppfattade besiktningsmannen i repotaget som seriös och han verkade dessutom kunnig och samtidigt ha förmågan att kommunicera så han informerar säkert också beställaren om vad eventuella anmärkningar innebär.
På vilket sätt var den besiktningsman som medverkade i reportaget för nitisk? Att en mäklare inte vill ha en nitisk besiktningsman kan jag helt och hållet köpa med tanke på att deras uppdrag är att sälja husen, men för en köpare som anlitar en besiktningsman är det väl just en sån besiktningsman som var med i reportaget som man vill hitta för att utföra en besiktning.
I den gamla kåken var han nitisk då han skulle lägga en rätskiva från nock till takfot för att se om stolarna buktat. Tio av tio gamla kåkar buktar så naturligt, och speciellt dom som hade spåntak som original och senare fått tegel.
Då han var för nitisk vid den besiktningen lyftes han även bort från det objektet. (för han hade väl besiktigat den kåken våren innan om jag inte minns fel?)
Då fick han heller aldrig någon chans att föra en dialog med eventuell köpare p.g.a detta beteende.
Jag är också övertygad om att han är duktig och seriös, men lägger kanske passet på fel ställe om man får uttrycka sig så. Man måste vara lite flexibel och inte agera robot hela tiden
Jag uppfattade det som att han på mäklarens eller köparens uppdrag hade gjort en besiktning och då var det nog bara besiktningsprotokollet som var tillgängligt när huset låg ute till försäljning. I det fallet så kan naturligtvis köparen kontakta besiktningsmannen om det är punkter som är oklara, men om en köpare gör en egen besiktning så köper man också en genomgång av eventuella brister och en förklaring till vad de innebär. Att dra slutsatsen besiktningsmannen var för nitisk bara för att säljaren valde att försöka sälja på nytt med en ny besiktning är väl svårt att säga. Det kan väl lika gärna bero på att med det fel som fanns i protokollet och på huset så var det osäljbart vilket en snällare besiktning uppenbarligen fixade till.
Sen kan man ju fråga sig utifrån köparens sida vilken besiktning man helst skulle vilja ha tagit del av innan köpet? Och om köparen agerat annorlunda utifrån de olika besiktningarna.
Att gamla hus är lite snea och vinda och nog knappast någon nyhet och inte särskilt konstigt så jag skulle gissa med tanke på vad som framkom att det faktum att taket buktade var inte huvudproblemet. Sen framgick det inte orsaken till att taket buktade och om det i sin tur krävde några åtgärder. Så att hävda att han var för nitisk utan att ha sett besiktningsprotokollet och om det fanns anmärkningar som helt saknade grund.
Han gjorde ett bra jobb i Sälenkåken där en annan besiktningsman i stort sett konstaterade samma anmärkningar så jag har svårt att tro att han av ren djävulskap tar upp fel som inte existerar eller är riskmoment i ett annat hus.
Värre är väl då besiktningsmän som antingen helt medvetet eller av ren okunskap missar uppenbara fel och riskkonstruktioner eller slentrianmässigt friskriver sig från fel genom svepande formuleringar som köparen har svårt att tolka och förstå.
Sen kan man ju fråga sig utifrån köparens sida vilken besiktning man helst skulle vilja ha tagit del av innan köpet? Och om köparen agerat annorlunda utifrån de olika besiktningarna.
Att gamla hus är lite snea och vinda och nog knappast någon nyhet och inte särskilt konstigt så jag skulle gissa med tanke på vad som framkom att det faktum att taket buktade var inte huvudproblemet. Sen framgick det inte orsaken till att taket buktade och om det i sin tur krävde några åtgärder. Så att hävda att han var för nitisk utan att ha sett besiktningsprotokollet och om det fanns anmärkningar som helt saknade grund.
Han gjorde ett bra jobb i Sälenkåken där en annan besiktningsman i stort sett konstaterade samma anmärkningar så jag har svårt att tro att han av ren djävulskap tar upp fel som inte existerar eller är riskmoment i ett annat hus.
Värre är väl då besiktningsmän som antingen helt medvetet eller av ren okunskap missar uppenbara fel och riskkonstruktioner eller slentrianmässigt friskriver sig från fel genom svepande formuleringar som köparen har svårt att tolka och förstå.
Redigerat:
Thomas,
Ja visst kan det bukta, men alla kanske inte är så genialiskt duktiga som dig så de ser det med ögonmåttet hur mycket det är, då kan rätskivan vara till bra hjälp
Eller kan de vara så duktiga som besiktningsmannen här hemma, han såg med ögat att det var rätt fall
Mvh
Bambi
Ja visst kan det bukta, men alla kanske inte är så genialiskt duktiga som dig så de ser det med ögonmåttet hur mycket det är, då kan rätskivan vara till bra hjälp
Eller kan de vara så duktiga som besiktningsmannen här hemma, han såg med ögat att det var rätt fall
Mvh
Bambi