jag skriver oftast inte heller kontrakt, skrev några i början men kunderna tittade skeptiskt på papprena jag la fram det var Hantverksformuläret... efter 3-4 ggr så slutade jag med det

Ang. viten så gillar jag dom inte heller, har man ett pressat schema och flytspacklingen går fel så är det ju lätt att oseriösa skiter i och spackla om för då förlorar man 1dag eller 2 och åker på vite, ensamföretagare som jag är så kör det ju ihop sig om jag eller barnen blir sjuk och man måste vara hemma några dagar...

att jobben inte blir klara: jag fakturerar till 90% av jobben när dom är klara, rest 10% är större jobb där jag skickar aconton på kanske 75% av total summan innan jobben är klara.

Jag tycker själv att jag tar den absolut största risken när det gäller risker mellan kund-hantverkare...
Inte frågar man om kunden kan visa ett kontoutdrag på att han verkligen har pengar att betala med

Är det ett vanligt problem att man inte får betalt som hantverkare? Om det är så borde ett kontrakt underlätta betydligt när man ska kräva in det som man anser sig ha rätt till. Annars så står väl ord mot ord vilket kan bli rätt knepigt.

Om du väljer att fakturera den största andelen av jobben när de verkligen är utförda så är det i sig en stor trygghet för kunden, men som du säger om något skulle inträffa och du blir försenad, inte kan slutföra arbetet enligt överenskommet eller kanske väljer att prioritera ett annat jobb så hur ska kunden hantera det?

Jag har full förståelse för att det kan hända saker som hantverkaren inte själv kan styra över, men i de flesta fall som ett arbete blir försenat handlar det verkligen om ett fel som man absolut vill rätta till, sjuka barn eller att att hantverkaren själv blir sjuk?

Som jag skrev tidigare så tycker jag att man ska komma överens om ett vettigt slutdatum med hantverkaren så att det absolut kan finnas utrymme för oförutsedda händelser innan vite utgår. Huvudsaken är att man är överens om vad som ska göras, vad det ska kosta och när det ska vara klart och att det finns reglerat vad som händer om inte arbetet är klart när man kommit överens om det.

jag har som tur är, peppar peppar, fått betalt av alla mina kunder... fått pruta 1500:- på ett jobb för att kunden fick städa sitt vardagsrum 2ggr istället för 1
Har kunden inga pengar så... det går inte att lugga en flintskallig som vi brukar säga...

Vettigt slutdatum låter bra, 2veckors jobb sätt 4-6veckor tex
Lika viktigt som att hantverkaren gör sitt bästa är att kunden lär ha förståelse för ev. förseningar, tex regnväder vid utomhusmålning

Jag håller helt med dig om att om arbetet beräknas ta 2 veckor så sätt ett slutdatum på kontraktet på exempelvis 4 veckor så finns det en marginal, men om det inte hålls så bör det vara förknippat med ett vite så att kunden har ett påtryckningsmedel om det drar ut på tiden.

Sen är jag helt övertygad om att de flesta kunder har en förståelse och kan acceptera att ett arbete drar ut på tiden om det beror på plötslig sjukdom, VAB eller liknande och att hantverkaren då direkt flaggar för att det kan bli förseningar. Men har man som hantverkare tagit på sig för mycket jobb eller prioriterar mer lönsamma jobb framför andra så har jag lite förståelse för att arbetet drar ut på tiden och då är ett vite en liten försäkring för att hantverkaren prioriterar jobbet och också får ta konsekvenserna om man lovat för mycket.

....så vad har ni nu kommit fram till efter 154 inlägg? En sammanfattning i punktform tack.

MathiasS skrev:
....så vad har ni nu kommit fram till efter 154 inlägg? En sammanfattning i punktform tack.
Kommit fram till...? :x

Nu förstår jag inte... :D

Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Det kanske är lite svårt att punkta upp beslut när alla drar åt olika håll. Men när man känner att man gallrat färdigt bland inläggen, så får man skapa sin egna uppfattning.

Det är väl förhoppningsvis inte så att man behöver "redovisa" sin tråd med en sammanfattning i punktform bara för att den tar en powernap.:)

Ja jag tänkte att ni kanske hade närmat er varandra i någon sorts konsensus eller åtminstone en sammanfattning av respektive falangs ståndpunkt......

Thomas Lundquist
Ja, du var ju först in i tråden så du kanske kan föregå med gott exempel att börja punkta.....

"Niar" du dig själv Mathias? Stort! ;)

Redigerat:
Nja men vid högtidliga tillfällen brukar jag tala om mig själv i tredje person.

Well, jag tappade bort er på vägen, vände ryggen åt denna tråd några dagar, dessutom var jag nyfiken på om ni som diskuterade själva tyckte ni närmade er någon samsyn.

Jag håller med!

//Patrik

MathiasS skrev:
dessutom var jag nyfiken på om ni som diskuterade själva tyckte ni närmade er någon samsyn.
Agree to disagree sammanfattar väl det mesta skulle jag väl säga.

...ja det är ju en slutsats det med! :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.