1 146 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Arbetsmoment, vilken ordning ?
Hej, hoppas jag har hamnat i rätt forum ??
Jag har blivit min egen byggledare i förhoppning att spara lite pengar. Rätt eller fel kommer jag nog aldrig att veta.
Ett gäng byggare har rest stommen och lagt på tak. Vi har ett huset tätt och håller på att isolera från insidan där lite arbete återstår.
Det som återstår är rörmokeri, eldragning, applisering av ytskickt på väggar och tak, kakling, golv och montering av snickerier (så vitt jag kan förstå).
Det jag försöker förstå är i vilken ordning dessa arbetsmoment ska utföras för att dela arbetet ska gå smidigt och dels att minimera eventuella skador på utförda arbeten.
Jag vill t.ex kakling av väggen bakom köksbänk ska ske innan köksbänken är på plats för att jag tror det blir lättare att utföra jobbet. Tanken stöter på patrull.....
Så, vilka råd och tips kan ni ge inför min planering framåt.
Jag har blivit min egen byggledare i förhoppning att spara lite pengar. Rätt eller fel kommer jag nog aldrig att veta.
Ett gäng byggare har rest stommen och lagt på tak. Vi har ett huset tätt och håller på att isolera från insidan där lite arbete återstår.
Det som återstår är rörmokeri, eldragning, applisering av ytskickt på väggar och tak, kakling, golv och montering av snickerier (så vitt jag kan förstå).
Det jag försöker förstå är i vilken ordning dessa arbetsmoment ska utföras för att dela arbetet ska gå smidigt och dels att minimera eventuella skador på utförda arbeten.
Jag vill t.ex kakling av väggen bakom köksbänk ska ske innan köksbänken är på plats för att jag tror det blir lättare att utföra jobbet. Tanken stöter på patrull.....
Så, vilka råd och tips kan ni ge inför min planering framåt.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej
Om du inte har någon kunskap föreslår jag att du inte lägger dig i planeringen.
Däremot ska du ha ett uppstartsmöte med ALLA inblandade där de blir väl informerade om det förväntade resultatet.
ALLA entreprenörer ska ha varandras telefonnummer.
Efter uppstartsmötet vet du vad som krävs och när och hur det ska göras.
Nu kan du leda arbetet, men var noga med att de inblandade kommunicerar väl med varandra.
Mycket bevåvat av dig att se dina tillkortakommanden, de kommer vara som bortblåsta efter denna pärs
Lycka till.
/W
Om du inte har någon kunskap föreslår jag att du inte lägger dig i planeringen.
Däremot ska du ha ett uppstartsmöte med ALLA inblandade där de blir väl informerade om det förväntade resultatet.
ALLA entreprenörer ska ha varandras telefonnummer.
Efter uppstartsmötet vet du vad som krävs och när och hur det ska göras.
Nu kan du leda arbetet, men var noga med att de inblandade kommunicerar väl med varandra.
Mycket bevåvat av dig att se dina tillkortakommanden, de kommer vara som bortblåsta efter denna pärs
Lycka till.
/W
Låter "enkelt" 😎Workingclasshero skrev:
Hej
Om du inte har någon kunskap föreslår jag att du inte lägger dig i planeringen.
Däremot ska du ha ett uppstartsmöte med ALLA inblandade där de blir väl informerade om det förväntade resultatet.
ALLA entreprenörer ska ha varandras telefonnummer.
Efter uppstartsmötet vet du vad som krävs och när och hur det ska göras.
Nu kan du leda arbetet, men var noga med att de inblandade kommunicerar väl med varandra.
Mycket bevåvat av dig att se dina tillkortakommanden, de kommer vara som bortblåsta efter denna pärs
Lycka till.
/W
Tyvärr verkar både elektriker och rörmokare vara frifräsare. De kommer förbi och fakturerar ett par timmar inklusive servicebil sedan gör de sig själva otillgängliga igen.
Jag tänkte att genom ge dem uppgifter och när det skulle vara klart kommer det flyta bättre. Tveksam om gruppbestämmande fungerar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Klicka här för att svara