4 293 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Arbetsledning? Vad ingår i detta?
Hej! Planerar en utbyggnad och har varit i kontakt med en entreprenör (snickare) som skulle göra större delen av jobbet. I offerten ingår även el och tak, vilket innebär att entreprenören har kompisar/underentreprenörer som utför dessa uppdrag. Offerten är specificerad som byggnation, el och tak. Utöver detta ingår en ganska stor post "arbetsledning" som jag har svårt att förstå.
Vad brukar ingå under denna rubrik? Är det för att leda firmans egna killar (snickarna) eller handlar det om att arbetet koordineras med elektriker och takläggare? Att styra firmans egen personal borde väl ingå i grundpriset?
Om det står "elarbete 40 000 kr" i offerten så tänker jag att entreprenören redan gjort ett påslag utöver det som elektrikern faktiskt får. Borde inte koordineringen vara inbakad i det priset?
Vad har ni andra för erfarenheter? Vilket jobb är det egentligen som ingår under den något diffusa rubriken arbetsledning? Är det ett sätt att få själva arbetet att låta billigt och sen tar man väldigt bra betalt för något som inte riktigt kan kontrolleras?
Vad brukar ingå under denna rubrik? Är det för att leda firmans egna killar (snickarna) eller handlar det om att arbetet koordineras med elektriker och takläggare? Att styra firmans egen personal borde väl ingå i grundpriset?
Om det står "elarbete 40 000 kr" i offerten så tänker jag att entreprenören redan gjort ett påslag utöver det som elektrikern faktiskt får. Borde inte koordineringen vara inbakad i det priset?
Vad har ni andra för erfarenheter? Vilket jobb är det egentligen som ingår under den något diffusa rubriken arbetsledning? Är det ett sätt att få själva arbetet att låta billigt och sen tar man väldigt bra betalt för något som inte riktigt kan kontrolleras?
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Jag kan tänka mig att olika entreprenörer sorterar in olika arbetsuppgifter under rubriken "arbetsledning". Det borde ju kunna vara precis det du säger, att man samordnar andra entreprenörers arbete. Det är vissa arbetsuppgifter de måste göra med att köpa in material, jaga underentreprenörerna med mera som tar tid och som du inte ser när de är på plats. För att få ett säkert svar behöver du fråga snickaren. Och det är bäst att ta in flera offerter och jämföra priset hos flera olika entreprenörer på sista raden.
Moderator
· Stockholm
· 57 750 inlägg
Jag reagerar på att du skriver att det är en relativt stor post. Vid en utbyggnad borde det inte behöva vara en stor post. Om han har kompetenta hantverkare.
Jag skulle bli väldigt misstänksam, inte bara över postens storlek, men även vad det säger om arbetskraften han tänker använda.
Jag skulle bli väldigt misstänksam, inte bara över postens storlek, men även vad det säger om arbetskraften han tänker använda.
Moderator
· Stockholm
· 57 750 inlägg
Det är EN sak med entreprenörspåslag. Det är brukligt med 10, 12 uppmot 15% påslag på underntreprenörsräkningarna. Huvudentreprenören har en hanteringskostnad för att beställa dit dem, hantera fakturorna från entreprenörerna och ett visst ansvar.
När jag ser en sådan post tänker jag spontant att det avser en person som inte kommer att snickra själv utan ägna sig åt "projektledning" - någon som svarar för bemanning inklusive underentreprenörer, tids- och materialplanering, uppföljning, sköter snacket mot kunden, osv. Antingen någon anställd projektledare som ingår i "teamet" eller att "chefen" själv vill direktdebitera sin tid.
Risken är ju att man räknar baklänges - dvs. om firman består av 5 snickare och en projektledare och hela gänget jobbar mot ett projekt, så vill man ha 100% beläggning för dessa 6 gubbar under projekttiden. Om projektet då inte kräver så mycket ledning kan det bli så att beställaren inte får någon vidare valuta för pengarna för projektledarens tid.
Risken är ju att man räknar baklänges - dvs. om firman består av 5 snickare och en projektledare och hela gänget jobbar mot ett projekt, så vill man ha 100% beläggning för dessa 6 gubbar under projekttiden. Om projektet då inte kräver så mycket ledning kan det bli så att beställaren inte får någon vidare valuta för pengarna för projektledarens tid.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Om det är ett fast pris totalt för specificerade arbeten spelar det ingen roll vad som står under punkterna så länge du är nöjd med det totala priset. Om det är svårt att uppskatta rimligt pris för entreprenaden rekommenderar jag dig att ta in fler offerter.
Klicka här för att svara