10 959 läst ·
38 svar
11k läst
38 svar
Arbetsbrytare bergvärmepump - placering.
Sida 1 av 3
Nuläge.
Färdigkopplad elcentral inomhus.
Bergvärmepumpen kommer dras direkt till fasadmätarskåpet, de står rygg mot rygg (lite isolering mellan bara).
Min elektriker tyckte att det var enklast så.
Så det som är kvar för mig att göra:
Dra en 20mm slang rakt genom väggen till fasadmätarskåpet för matningen.
Dra en till slang för strömkännarna för eventuell effektvakt.
Dra slang för utegivare.
Dra slang för innegivare.
20mm slangen för matningen kommer dras för sig, de andra tre kommer gå ut bredvid varandra, allihopa på en höjd av 190-200cm över golv.
Tilltänkt pump Nibe F1245, då kommer ju min fundering:
Måste arbetsbrytaren sitta i direkt anslutning till pumpen, eller kan den lika gärna sättas på dinskenan i fasadmätarskåpet?
Den är ju låsbar, så den kan låsas vid eventuellt arbete.
Min tanke är att jag då bara får ett rörutlopp 10cm över pumpens överkant, och att detta gör det enkelt/enklare med rördragning.
På F1245 så sitter alla röranslutingar i topp i bakkant.
Och till sist, arbetsbrytaren kan inte sättas vid sidan om pga planlösning och volymförstorare etc.
Färdigkopplad elcentral inomhus.
Bergvärmepumpen kommer dras direkt till fasadmätarskåpet, de står rygg mot rygg (lite isolering mellan bara).
Min elektriker tyckte att det var enklast så.
Så det som är kvar för mig att göra:
Dra en 20mm slang rakt genom väggen till fasadmätarskåpet för matningen.
Dra en till slang för strömkännarna för eventuell effektvakt.
Dra slang för utegivare.
Dra slang för innegivare.
20mm slangen för matningen kommer dras för sig, de andra tre kommer gå ut bredvid varandra, allihopa på en höjd av 190-200cm över golv.
Tilltänkt pump Nibe F1245, då kommer ju min fundering:
Måste arbetsbrytaren sitta i direkt anslutning till pumpen, eller kan den lika gärna sättas på dinskenan i fasadmätarskåpet?
Den är ju låsbar, så den kan låsas vid eventuellt arbete.
Min tanke är att jag då bara får ett rörutlopp 10cm över pumpens överkant, och att detta gör det enkelt/enklare med rördragning.
På F1245 så sitter alla röranslutingar i topp i bakkant.
Och till sist, arbetsbrytaren kan inte sättas vid sidan om pga planlösning och volymförstorare etc.
Det går ju också ganska ofta att sätta brytaren på själva skalet av pumpen, eller på någon typ av metall som kanske går från tak med kablar osv osv, jag har sett och gjort div olika varianter för att det just inte finns lämpligt ställe på kringliggande väggar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Ja, svaret är dosplåt! 
Den ska även ha synligt brytsälle, den ska vara låsbar BÅDE till och från, den ska ha till uppgift att vara just en säkerhetsbrytare och inget annat. Och sedan kommer jag i hastigheten inte på nått mer. Och den ska om möjligt sitta vid/på "apparaten" för att man ska se vad den bryter. Det kan ju vara många andra yrkesgrupper än elektriker som vill göra en apparat spänningslös. sitter då brytaren i ett annat utrymme är det rätt säkert att det kan bli lite knepigt att veta om den finns och i så fall vart den sitter.
Det var precis så jag tänkte, och i en villa, hur många elektriker är det i praktiken som jobbar på ett och samma objekt/fastighet.
Är det därmed även låsbart så kan inte jag se någon fara.
Jag jobbar på en processindustri där vi inte har några arbetsbrytare alls, tjaa, finns väl något undantag som bekräftar regeln, typ nån liten skitfläkt nånstans... men i övrigt så är allt samlat i ställverk.
Men i övrigt så gör driftpersonalen en avställning, låser lastbrytare, säkrar ur, signerar på papper att det är gjort...
Rrrrr: huvudbrytare ja...
Se text på denna länk.
Det var lite så jag tänkte.
Är det därmed även låsbart så kan inte jag se någon fara.
Jag jobbar på en processindustri där vi inte har några arbetsbrytare alls, tjaa, finns väl något undantag som bekräftar regeln, typ nån liten skitfläkt nånstans... men i övrigt så är allt samlat i ställverk.
Men i övrigt så gör driftpersonalen en avställning, låser lastbrytare, säkrar ur, signerar på papper att det är gjort...
Rrrrr: huvudbrytare ja...
Se text på denna länk.
Det var lite så jag tänkte.
Är man flera som jobbar samtidigt så har man ju en såndär bygel för flera lås, där var o en hänger på sitt eget.
Typ som en sax man viker in i hålet för låsning.
Då radas det upp ett gäng hål som man kan sätta ett lås i.
Typ som en sax man viker in i hålet för låsning.
Då radas det upp ett gäng hål som man kan sätta ett lås i.
Det är INTE bara elektriker som ska lita på säkerhetsbrytaren, även den som ska byta en fläkt ska kunna hitta brytaren och lita på att fläkten inte startar när han har fingrarna i propellern.
Att jämföra med industrin är överhuvud taget inte relevant.
Att jämföra med industrin är överhuvud taget inte relevant.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej, men fortfarande, oavsett om du är elektriker eller inte så får man ju ta sitt eget ansvar och låsa.
Får man för sig att spänningssätta och det sitter ett lås där, så hämtar man ju inte bultsaxen bara för att det råkar vara tomt i rummet.
Det var en sånhär jag menade i förra inlägget (det finns väl lite olika varianter):

Får man för sig att spänningssätta och det sitter ett lås där, så hämtar man ju inte bultsaxen bara för att det råkar vara tomt i rummet.
Det var en sånhär jag menade i förra inlägget (det finns väl lite olika varianter):