Ola C skrev:
Lite jobbigt att börja sin hyvelkarriär på mdf, finns ju roligare saker att hyvla.

Ska du ha "mft-hål" i boxen också?
För det jag behövde göra var det bästa verktyget jag hade. Jag får nöjeshyvla roligare saker senare.

Tanken var att ha mfthål i bordet och en lös skiva att lägga på om man vill ha något som bara är plant.

ImageUploadedByByggahus.se1403208221.840325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma, limma...

ImageUploadedByByggahus.se1403208242.726276.jpg
Skapa konto
Och så en skiva till.

Redan nu innan limmet torkat tvingas jag konstatera att det inte är helt plant. Identifierade felkällor inkluderar nedböjning i reglarna (alltför klena), otillräckligt raka bitar i själva fackverksdelen och kanske otillräckligt tryck i mitten av skivan under limning.

ImageUploadedByByggahus.se1403337646.975713.jpg
Skapa konto
Fräsa av utstickande skiva.

ImageUploadedByByggahus.se1403337673.437007.jpg
Skapa konto
Eftersom planen är hål i arbetsskivan behöver jag hål under också om jag inte ska tappa bort alla små saker som någonsin kommer in i snickeriet.

ImageUploadedByByggahus.se1403337744.085009.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1403337792.085345.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1403337803.281375.jpg
Skapa konto
Och så lite ben på det.

Tyvärr blir jag mindre och mindre nöjd med de här ikeabenen ju mer jag använder dem. Inte nog med att de inte kan skruvjusteras, när man skruvar för att låsa ändras höjden.

Redigerat:
Dags för riktiga hålen. Först x-koordinatshål.

ImageUploadedByByggahus.se1403350627.290114.jpg
Skapa konto

Första försöket frästa jag för djupt så hålen blev för stora. Andra försöket hade jag (fortfarande) inte kontrollerat att min skena räcker på längden varför det blev ytterligare en hålrader innanför dessa två.

ImageUploadedByByggahus.se1403353662.044707.jpg
Skapa konto
Och så själva rutnätet.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1403357795.556622.jpg
Skapa konto

En massa hål i raka rader. Det hade varit bättre om jag gjort aningens färre. Nu hamnar det tyvärr en rad hål precis i kanten där de inte gör någon nytta men där jag lär fastna i dem.
ImageUploadedByByggahus.se1403357807.735108.jpg
Skapa konto

Ja det blir ju stiligt. Själv struntade jag i festools cc-mått mellan hålen och centrerade hålen map fyrkanterna istället så att tvingarna skulle kunna rotera 360 grader utan att krocka med mellanväggarna.

Är aningen skeptisk till om boxen orkar hålla sig plan över tiden med bara stöd i hörnorna, har du sett nån tendens att den buktar ner i mitten?

Ola C skrev:
Ja det blir ju stiligt. Själv struntade jag i festools cc-mått mellan hålen och centrerade hålen map fyrkanterna istället så att tvingarna skulle kunna rotera 360 grader utan att krocka med mellanväggarna.

Är aningen skeptisk till om boxen orkar hålla sig plan över tiden med bara stöd i hörnorna, har du sett nån tendens att den buktar ner i mitten?
Någon form av multipel av 32mm var oundvikligt i och med att jag byggde dem med lr32. Jag har 4 hål per ruta men det kan mycket väl hända att man blir galen av att inte kunna vrida tvingarna som man vill. Tiden får utvisa.

Beträffande dess förmåga att hålla sig plan får jag också se. Tyvärr är den redan från början inte helt plan; det diffar runt en millimeter över ytan vilket förstås också gör att det är svårt att se hur den tenderar.

Skivan ser stor ut, vore riktigt trevligt att ha plats för ett sådant monster! ;)

ImageUploadedByByggahus.se1406102597.055762.jpg
Skapa konto
Kompletterad med en skiva formplyfa för när man vill ha det just som monteringsbord. Pga ett smärre tankefel kapade jag skivan exakt 1 cm för kort. Ingen katastrof, men det stör helheten.

ImageUploadedByByggahus.se1406105477.908243.jpg
Skapa konto
Jag borrar styrhål för hålsågen på frihand. Här torde inte finnas några större krav på precision.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Skräp, skräp, skräp. ImageUploadedByByggahus.se1406145842.492307.jpg
Skapa konto

Många hål blir det.
ImageUploadedByByggahus.se1406145873.769725.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.