Hej Har försökt gör en bild som ska illustrera min fråga. Jag undrar alltså om man kan dra ström till en apparatdosa och där i, via Wago splitta kablarna till eluttag och vidare till termostat för golvvärme? Tacksam för åsikter och synpunkter! //mvh Per Bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använd eluttaget som skarv. Skippa wago...

• Gilla
Per62
  • Laddar…
Ok, tack för svaret el_richard :) Jag hade för mig att jag för länge sedan läst att det ej var tillåtet att koppla så, men jag kan mycket väl minnas fel. Tack igen och ha en bra dag!

Allmänt är det tillåtet vilket som. Det kan faktiskt finnas uttag som inte tillåter vidarekoppling på plintarna, så det beror på. En split mha Wago blir ju 100 % bra, men kanske onödig i vissa fall.

• Gilla
Per62
  • Laddar…
Det enda att tänka på är att nollan egentligen bör gå oskarvad i plinten i eluttaget p.g.a. om nåt ballar ur i uttaget så nollan glappar så förlorar du med största sannolikhet nollan i efterföljande uttag också. Resonemanget gäller även för jord och fas. Det undviker man ju om man skarvar med t.ex. wago eller liknande. Vill man ha hängslen och livrem så kör man på den lösningen i annat fall så är det bara att rocka loss med plintskarv. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.