Hej,
Min tur att efterfråga expertis gällande bärande vägg eller ej.
Hittat orginalritning på huset (bifogat). Ingången till rummet i dagsläget är enligt dom två röda sträcken.
Till vänster om sträcket (nuvarande dörröppning) så vill vi ta bort väggen och till höger om sträcket (nuvarande dörröppning) vill vi kapa ca 30-50cm, sätta upp en ny regel och täcka med vägg.
Vi vill ta bort ända upp till tak och öppna upp.
Jag har börjat öppna upp för att se hur det ser ut och det ser ut enligt bild.
På bilden har jag rödmarkerat hur jag tänkt ta bort och hur öppningen ska kunna se ut i framtiden.
Huset är byggt 1977 och det är på mellanplan ändringen önskas utföras.
Under finns källare och över givetvis ovanplan.
Gammal bild på huset nedan.
Vad tror experterna, är denna bit av huset bärande eller går det fint att bara ta bort?
Min tur att efterfråga expertis gällande bärande vägg eller ej.
Hittat orginalritning på huset (bifogat). Ingången till rummet i dagsläget är enligt dom två röda sträcken.
Till vänster om sträcket (nuvarande dörröppning) så vill vi ta bort väggen och till höger om sträcket (nuvarande dörröppning) vill vi kapa ca 30-50cm, sätta upp en ny regel och täcka med vägg.
Vi vill ta bort ända upp till tak och öppna upp.
Jag har börjat öppna upp för att se hur det ser ut och det ser ut enligt bild.
På bilden har jag rödmarkerat hur jag tänkt ta bort och hur öppningen ska kunna se ut i framtiden.
Huset är byggt 1977 och det är på mellanplan ändringen önskas utföras.
Under finns källare och över givetvis ovanplan.
Gammal bild på huset nedan.
Vad tror experterna, är denna bit av huset bärande eller går det fint att bara ta bort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ovanför dörröppningen ser det ut att vara en OSB eller spånskiva som utfyllnad och riv den biten så ser du hur det ser ut, är den väggen med så små pinnar upp bärande, Nja inte troligtvis, skulle tro att den inte är det, då den nog inte är mer än 45 - 50 mm tjock och som synes inte går ända upp. Se om det sitter några spikar upp genom tvärreglarna i överkant av väggen. De kan vara en träbalk som kan sticka ner några centimeter under taket. Men känn på väggen om den är något lös/sviktar.
Klicka här för att svara