Hej,

Min tur att efterfråga expertis gällande bärande vägg eller ej.

Hittat orginalritning på huset (bifogat). Ingången till rummet i dagsläget är enligt dom två röda sträcken.
Till vänster om sträcket (nuvarande dörröppning) så vill vi ta bort väggen och till höger om sträcket (nuvarande dörröppning) vill vi kapa ca 30-50cm, sätta upp en ny regel och täcka med vägg.
Vi vill ta bort ända upp till tak och öppna upp.

Jag har börjat öppna upp för att se hur det ser ut och det ser ut enligt bild.
På bilden har jag rödmarkerat hur jag tänkt ta bort och hur öppningen ska kunna se ut i framtiden.

Huset är byggt 1977 och det är på mellanplan ändringen önskas utföras.
Under finns källare och över givetvis ovanplan.
Gammal bild på huset nedan.

Vad tror experterna, är denna bit av huset bärande eller går det fint att bara ta bort?

Vägg med dörröppning, delvis rivet, synliga reglar och rödmarkerad översikt för planerad förändring. Stege och golvbeläggning synliga i rummet bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Originalritning av hus från 1977 med rödmarkerade områden vid sovrum, dörröppningar markerade med röda streck för föreslagna ändringar.
Skapa konto

Tegelhuset från 1977 med brunt tak och två våningar, fotograferat från framsidan med uteplats och parkerade bilar.
Skapa konto

Den väggen är garanterat bärande. Har du ingen sektionsritning?

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Ovanför dörröppningen ser det ut att vara en OSB eller spånskiva som utfyllnad och riv den biten så ser du hur det ser ut, är den väggen med så små pinnar upp bärande, Nja inte troligtvis, skulle tro att den inte är det, då den nog inte är mer än 45 - 50 mm tjock och som synes inte går ända upp. Se om det sitter några spikar upp genom tvärreglarna i överkant av väggen. De kan vara en träbalk som kan sticka ner några centimeter under taket. Men känn på väggen om den är något lös/sviktar.

Dessa ritningar är dom jag har ifall det hjälper.

Arkitektritningar av hus med planlösningar och fasader, detaljer för konstruktion och design noterade.
Skapa konto

Byggnadsritningar med våningsplan och situationsplan för en fastighet, inlämnade den 27 april 1977.
Skapa konto

J jonaserik skrev:
är den väggen med så små pinnar upp bärande, Nja inte troligtvis
Jag har bärande innerväggar på entreplanet som med 45x70, c/c 400 och 13 mm gips på varje sida......
Skall jag vara orolig?

NicklasP NicklasP skrev:
Dessa ritningar är dom jag har ifall det hjälper.

[bild]

[bild]
Ser ju bärande ut från början men avväxling verkar vara gjord eftersom det är öppning upptagen nu.

K Kane skrev:
Ser ju bärande ut från början men avväxling verkar vara gjord eftersom det är öppning upptagen nu.
Ja man har gjort ändringar (innan min tid).
Utöver att man flyttat dörren, enligt det jag visat tidigare så är rödmarkerad vägg är borttagen, kvar är bara en "bjälke" typ.

Planritning av ett våningsplan med rödmarkerad borttagen vägg mellan sovrum och storstuga, och en återstående bjälke.
Skapa konto

NicklasP NicklasP skrev:
kvar är bara en "bjälke" typ.
Ja, du lär behöva liknande avväxling i "nybygget".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.