Ja, vi tänkte oss nya sängar i samband med omtapetsering. Hittills har våra sängar varit typ resårmadrass med ben, men nu tänkte vi uppgradera till något som mera är som en möbel + att vi behöver gavlar för att skyddatapeterna. Efter att ha tittat runt like tycks urvalet väldigt begränsat. Särskilt om man vill undvika spånskiva. Har det blivit omodernt med sängmöbler?

Varför vill ni undvika spånskiva?
Jag köpte en klädd gavel på Ikea och satte på mer vadd och häftade på samma tyg som gardinerna (grovvävd siden) blev superbra. Kostade typ 1000 ihop men då hade jag vadden jag satte på. Köp inte Ikeas egen klädsel. Tjock å tråkig. Bättre å billigare att klä med eget tyg. Köper man dessutom spånskivan å klär den från grunden så blir det ännu billigare. ImageUploadedByByggahus.se1373088793.842858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gubben är allergisk mot spånskiva. (Vet ej om det gäller nutida spånskivor också eller bara förr.)
Din gavel är snygg. Ikeas tyggavlar fula. Generellt är jag tveksam till tyggavel . Hur ofta måste man byta tyg för det blir solkigt?

Redigerat:
Är inte så svårt att bygga en egen gavel om du har möjlighet.
Många sängar har färdiga fästhål i framkant för gavlar.

Vi har faktiskt inte ens fäst vår gavel. Den står lös. Man får putta till sängen om den börjar luta bara =). Men som GustavGBG skriver så finns det fästhål i både sängarna och gaveln att fästa dem genom men jag tycker det är otympligt vid städning när allt blir så stort.

Jag tror inte jag har bytt tyg för att det var solkigt. JAg tror jag haft den över tio år! Jag bytte dock till detta gröna för exakt tre år sedan för att matcha sovrummet (och jag hittade detta tyget). Iom att det är lite ojämn färg på det då det är grovvävt och då varierar lite mellan mörkt och ljust syns inga skador på det (trots makens enorma hårvaxmängd!! =). Jag har nog inte ens tagit bort det gamla tyget. Det sitter nog häftat under ifall jag ville ha det igen tror jag jag tänkte. Jag har bara häftat på det. Dammsuger överkanten på tyget då den ser dammig ut å jag ändå går förbi med dammsugaren.

Om du vill ha en gavel i massivt trä så har Norrgavel en riktigt snygg modell. Dyr kanske, men tillverkad i Sverige och definitivt av kvalitet och design som kommer hålla i många år framöver.

Eller köpa en gammal dörr (mer karaktär) och använda den efter en rengöring

Varför inte göra som vi, skaffa en gammal antik soffa/utdragssäng som ni drar isär och sedan bygger in en ram i för era sängar, med rätt soffa och färg så kan det blir hur snyggt som helst.

Och garanterat fritt från otäck spånskiva med tillhörande kemikalier!

Exempel på vilken typ av möbel jag menar:

• Auktion77s.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.