6 732 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Är tiden kommen..? IVT 495
HejC ChristerNordlander skrev:Hej Picea, fick du ordning på värmepumpen? Jag har samma problem med vår IVT 495. Larm Pressostat låg återkommer hela tiden sedan början av februari. Anläggningen går 1-5 dagar sedan kommer larmet. Jag har gjort rent luftfilter och partikelfilter, gjort en omfattande kanalrensning (sotarna gjorde detta) samt injustering av verntilerna, höjt effekten på frånluftsfläkten från 125V till 150V (ordentligt sug nu), fyllt på köldbärarvätska i expansionskärlet. Enligt instruktionsboken kan även detta LP-larm bero på a) köldmediebrist i kylkretsen, b) fel på differenstryckvakt, c) fel på lågtrycksvakt. Jag ska åka ut till huset (vårt sommarhus) och titta om det är bubblor i siktglaset. Jag funderar även på att fylla på köldmedium, kan man göra detta själv?
Blev en LLVP Mitsu. LN35 Hero 2 + Nibe F370
Har verkligen ingen förståelse för folk som tycker att F370 låter mycket. Dom hade avlidit om dom haft min 495a…
Köldmedium och påfyllning är kylteknikerns syssla.C ChristerNordlander skrev:Hej Picea, fick du ordning på värmepumpen? Jag har samma problem med vår IVT 495. Larm Pressostat låg återkommer hela tiden sedan början av februari. Anläggningen går 1-5 dagar sedan kommer larmet. Jag har gjort rent luftfilter och partikelfilter, gjort en omfattande kanalrensning (sotarna gjorde detta) samt injustering av verntilerna, höjt effekten på frånluftsfläkten från 125V till 150V (ordentligt sug nu), fyllt på köldbärarvätska i expansionskärlet. Enligt instruktionsboken kan även detta LP-larm bero på a) köldmediebrist i kylkretsen, b) fel på differenstryckvakt, c) fel på lågtrycksvakt. Jag ska åka ut till huset (vårt sommarhus) och titta om det är bubblor i siktglaset. Jag funderar även på att fylla på köldmedium, kan man göra detta själv?
Ok, intressant! Om jag har förstått det rätt så är Nibe F370 frånluftsvärmepump endast. Kunde du återanvända markslingan eller pluggade du denna? Vad gick hela kalaset på, om jag får vara så ofin att fråga?P Picea skrev:
Yes, F370 är en mindre Flvp, markslingan pluggad, som sköter ventilation, varmvatten och lite husvärme. Ln35 stöttar med värme och även kyla för de hetaste dagarna, är det tänkt. Kalaset kostade mindre än 100’ med rot, el, röris, rens+ injustering av vent. Billigt/dyrt? Vet ej… Jag är nöjd med funktion och prisC ChristerNordlander skrev:
Hej! Några år senare - så nyfiken på hur elförbrukningen blev med nya lösningen? Står inför ett väldigt likt val då vår 495 börjat larma för hög kompressor temp större delen av vinter/vår uppe i norr.P Picea skrev:Yes, F370 är en mindre Flvp, markslingan pluggad, som sköter ventilation, varmvatten och lite husvärme. Ln35 stöttar med värme och även kyla för de hetaste dagarna, är det tänkt. Kalaset kostade mindre än 100’ med rot, el, röris, rens+ injustering av vent. Billigt/dyrt? Vet ej… Jag är nöjd med funktion och pris
Vi böt ut vår IVT495 till en Nibe S735-7 (lite kraftigare än F370) i januari i år. Elräkningen har i princip halverats sedan dess, den har mycket högre effektivitet. Detta märks dock inte lika mycket nu under de varma månaderna. Dessutom är nya VPn väldigt mycket tystare, det hörs endast en vindsus från luftflödet. Kompressorn är helt ljudlös?! Jag ångrar inte bytet.
Tack! Det låter toppen!C ChristerNordlander skrev:Vi böt ut vår IVT495 till en Nibe S735-7 (lite kraftigare än F370) i januari i år. Elräkningen har i princip halverats sedan dess, den har mycket högre effektivitet. Detta märks dock inte lika mycket nu under de varma månaderna. Dessutom är nya VPn väldigt mycket tystare, det hörs endast en vindsus från luftflödet. Kompressorn är helt ljudlös?! Jag ångrar inte bytet.
Skulle vara kul att höra vilken förbrukning ni hade innan, och vilken ni har nu. 😊C ChristerNordlander skrev:Vi böt ut vår IVT495 till en Nibe S735-7 (lite kraftigare än F370) i januari i år. Elräkningen har i princip halverats sedan dess, den har mycket högre effektivitet. Detta märks dock inte lika mycket nu under de varma månaderna. Dessutom är nya VPn väldigt mycket tystare, det hörs endast en vindsus från luftflödet. Kompressorn är helt ljudlös?! Jag ångrar inte bytet.
Vi hade ett borrhål, men tyvärr rätt grunt. Hålet var inte värt att använda för en ny bergvärmepump. Hålet pluggades i och med bytet till nya VPn. Nedan ser ni elförbrukningen innan och efter bytet. OBS, vi böt halvvägs in i januari så det är först februarisiffrorna som är relevanta. Under april köpte vi 613kWh (något fel i Vattenfalls graf). Så under vintermånaderna reducerade vi alltså elförbrukningen med ca 55-60%. OBS igen, detta är en fritidsbostad, men vi drar inte ned värmen under vintern. Samt att vi laddar elbilen då och då också > detta är förstås också inkluderat i "köpt el" i grafen.K KirbyYo skrev:Tack! Det låter toppen!Hade ni jordvärmeslingor eller bergvärme på 495:an? (och hur långa slingor om det var det?) Vi har endast 180m jordvärmeslingor idag så lutar åt en S735-7 för att slippa gräva mer/borra. Kanske kommer behålla IVT TA 450 tilluftsaggregat om det blir frånluftspump, borde väl inte skada att förvärma uteluften tänker jag.
Enligt Nibes app så har nya VPn levererat 8900kWh värme och konsumerat 2600kWh el, dvs 3.4 i "verklig årsvärmefaktor" so far...
Redigerat:
Intressant!C ChristerNordlander skrev:Vi hade ett borrhål, men tyvärr rätt grunt. Hålet var inte värt att använda för en ny bergvärmepump. Hålet pluggades i och med bytet till nya VPn. Nedan ser ni elförbrukningen innan och efter bytet. OBS, vi böt halvvägs in i januari så det är först februarisiffrorna som är relevanta. Under april köpte vi 613kWh (något fel i Vattenfalls graf). Så under vintermånaderna reducerade vi alltså elförbrukningen med ca 55-60%. OBS igen, detta är en fritidsbostad, men vi drar inte ned värmen under vintern. Samt att vi laddar elbilen då och då också > detta är förstås också inkluderat i "köpt el" i grafen.
Enligt Nibes app så har nya VPn levererat 8900kWh värme och konsumerat 2600kWh el, dvs 3.4 i "verklig årsvärmefaktor" so far...
Hur djupt var borrhålet? Jag har ett på 120m, vilket är rätt grunt.
Jag hittade tyvärr ingen information om hur djupt vårt borrhål är. Flera jag talat med sade att man vanligtvis borrade ca 60m för IVT495an. 120m är förstås mycket bättre, men för att få ut rätt kapacitet och verkligen dra nytta av en modern bergvärmepump så behövs över 200m, om jag förstått det rätt. Detta blir alldeles för dyrt för oss givet att det är en fritidsbostad.Nissens skrev:
Många kör ju med det gamla hålet plus ett till borrhål för att få tillräckligt många meter.C ChristerNordlander skrev:Jag hittade tyvärr ingen information om hur djupt vårt borrhål är. Flera jag talat med sade att man vanligtvis borrade ca 60m för IVT495an. 120m är förstås mycket bättre, men för att få ut rätt kapacitet och verkligen dra nytta av en modern bergvärmepump så behövs över 200m, om jag förstått det rätt. Detta blir alldeles för dyrt för oss givet att det är en fritidsbostad.
Har ni dragna rör för tilluft så ska ni inte sluta med att använda dessa. Någon form av tilluft måste ni ju ha. Nibe har ett tillbehör till S735 i form av tilluftsmodul SAM S42 som jag tycker ni ska titta på. Den pratar ju med värmepumpen och balanserar så att tilluften ökar om frånluftsvärmepumpen behöver öka frånluften. Ni vill inte ha onödigt undertryck i huset för då dras det in luft från fel ställen.K KirbyYo skrev:
Tack för råden, det låter väldigt rimligt. Ska höra med firman vi haft här om deras tankar kring det, lite förvånad att de inte nämnde något.pdov skrev:
Har ni dragna rör för tilluft så ska ni inte sluta med att använda dessa. Någon form av tilluft måste ni ju ha. Nibe har ett tillbehör till S735 i form av tilluftsmodul SAM S42 som jag tycker ni ska titta på. Den pratar ju med värmepumpen och balanserar så att tilluften ökar om frånluftsvärmepumpen behöver öka frånluften. Ni vill inte ha onödigt undertryck i huset för då dras det in luft från fel ställen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rekommenderad dokumentär relaterat till glyfosat
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Kylfläkt på Electrolux spis går hela tiden, slutar ibland
Vitvaror -
Bauhaus rekommenderas återbetala 248 000 kronor – efter två misslyckade badrumsrenoveringar
Artikelkommentarer -
Rekommenderad värmekabel?
Fritidshus -
kommentarer på IKEA-kök (långt fram i tiden än)
Kök