15 109 läst ·
40 svar
15k läst
40 svar
Är tätskiktet monterat korrekt?
Ja?Krille-72 skrev:
På övre delen av sidan beskriver de hur man gör om man sätter kant i kant och använder remsor och på nedre delen av sidan hur man gör om man kör överlapp utan remsor...?
Hänger inte riktigt med vad du menar?
”Gemensamt för bägge metoderna är att all applicering av LIP Åt-remsor, ÅT-inner-/ytterhörn, Rörmanschetter samt skarvning med överlapp monteras med LIP 2K Folielim, därefter förseglas alla skarvar manschetter mm. med LIP 2K Folielimm”.J J-O skrev:
Jag är fortfarande inte med?Krille-72 skrev:
Man använder inte remsorna vid överlapp.
Däremot inner/ytterhörn och manschetter. Poängen de framför i det du citerade är att LIP 2K Folielim skall användas...
Skit samma. Kanske är en misstolkning av det du skrev:J J-O skrev:
”Lip27 kan man ju köra med överlapp istället för remsor i hörn & vägg/golvvinkel. ÅT-hörnen ska man ju dock montera ovilkorligt, men dwt ser ju ut att vara gjort också.”
60 c/c mellan rören! Är det ngt som Du läst på Säker vatten? Verkar väldigt udda då man drar rör på vägg med 40 c/c! Vad skulle anledningen vara, och varför säljs genomföringsbrickor med 40 c/c i så fall!Krille-72 skrev:
Alltid svårt med bilder men jag tycker mig se flera fel. Det ser inte ut som att det finns remsa mellan golv och vägg överallt. Hörnremsor ser jag inte heller överallt. Hörnremsor golv/vägg vinkeln?
Det ska vara minst 6 cm mellan vattenrören som kommer ut från vägg om renoveringen startade 2021.
Hur ser det ut i golvbrunnen?
Är du osäker. Fråga firman om dom verkligen är klara. Är dom det så ta dit en besiktningsman NU om du är osäker.
Men, jag som rörmokare är väl inte upplyst tillräckligt.
Sidan 45 i Säker Vatten 2021:Christer G.V. skrev:
Jag hoppas du inte är rörmokare på riktigt eller missuppfattar.Christer G.V. skrev:
Om du är rörmokare kanske du skulle kosta på dig en säker vatten-utbildning? Det är nya regler från och med 2021.Christer G.V. skrev:
"Från den 1 januari gäller följande vid rörgenomföring i vägg med tätskikt:
- För rör mindre eller lika med 32 mm ska rörens centrumavstånd vara minst 60 mm
- För rör större än 32 mm ska avståndet mellan rör eller skyddsrör vara minst 60 mm
- Skyddsrör, genomföringsdetalj eller plasthölje på rör ska sticka ut 6-9 mm från färdig vägg
För att möta de nya kraven krävs att montören använder väggbrickor med andra mått än de väggbrickor som finns på marknaden idag. Nya väggbrickor måste ha både större avstånd mellan hålen och ett större djup."
Det där är ju också ett jävla påhitt. Snart kommer man inte få dra in rör i badrum ens...
Det organisationerna inte verkar förstå är att vattenskadorna beror på skojare som inte monterar grejerna korrekt. De kan ändra regler bäst de vill, men så länge man monterar saker felaktigt kommer vattenskadorna fortsätta.
Det organisationerna inte verkar förstå är att vattenskadorna beror på skojare som inte monterar grejerna korrekt. De kan ändra regler bäst de vill, men så länge man monterar saker felaktigt kommer vattenskadorna fortsätta.
Tänk vad olika det kan vara, jag uppfattar de nya reglerna som ett försök att göra förutsättningarna bättre för att lättare montera tätskikt korrekt till skillnad från ”ett jävla påhitt”.J J-O skrev:Det där är ju också ett jävla påhitt. Snart kommer man inte få dra in rör i badrum ens...
Moderator
· Stockholm
· 57 833 inlägg
Anledningen till kravet är att det skall finnas en yta mellan rören som tätskiktet kan fästa ordentligt på.Christer G.V. skrev:
Hur stort problemet verkligen är med cc40 vet jag inte.
Men kravet kan väl jämföras med det krav som funnits länge om minst 60mm mellan ex ett toaavlopp och vägg. Det kravet finns för att man skall komma åt att ordna tätskiktet mellan röret och väggen. Och det gäller inte bara att fysiskt komma åt att applicera ytskiktet. Utan även om att det skall finnas en tillräckligt stor fästyta, så det inte lossnar från underlaget med tiden.