Hej!
Fick för mig att renovera ett av sovrummen och dela upp det till två rum. Har öppnat upp kattvinden och såg då dessa stolpar som går längs med takstolarna. Vissa känns och ser inte ut att helt ligga mot takstolen av vad jag kan se. Det jag undrar är om ni tror att dessa stolpar kan tas bort? På dessa stolpar satt tidigare liggande reglar där spånskivor var fästa på.
Tacksam för svar!
Fick för mig att renovera ett av sovrummen och dela upp det till två rum. Har öppnat upp kattvinden och såg då dessa stolpar som går längs med takstolarna. Vissa känns och ser inte ut att helt ligga mot takstolen av vad jag kan se. Det jag undrar är om ni tror att dessa stolpar kan tas bort? På dessa stolpar satt tidigare liggande reglar där spånskivor var fästa på.
Tacksam för svar!
Hej!
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Oftast så går takstolarnas stödben i kattvindsväggen, se här: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Det kan vara så att stolparna, som nu inte ligger mot nu, gör det när det är maximal snölast på taket. Men det är ju rätt nytt trä så det ser ju ut som att man har ändrat om där tidigare.
Det kan vara så att stolparna, som nu inte ligger mot nu, gör det när det är maximal snölast på taket. Men det är ju rätt nytt trä så det ser ju ut som att man har ändrat om där tidigare.
Tack för svar! Ja precis det känns ju som att de har någon funktion, då de är under takstolarna. Hmm kanske bäst att låta de vara i så fall. ☺️BirgitS skrev:
Jag TROR inte dom reglarna som ser nya ut är bärande däremot är jag helt övertygad om att dom gamla bakom som sticker fram är. Det ser ut som att du har en variant på det som kallas svensk takstol eller ibland traditionell takstol.
Det nya ser alldeles för rappligt ut samt att du saknar stående under en av takstolarna vilket tyder på detta men vad vet jag, kanske är det ett taskigt försök att räta upp ett bångnande tak....
Det nya ser alldeles för rappligt ut samt att du saknar stående under en av takstolarna vilket tyder på detta men vad vet jag, kanske är det ett taskigt försök att räta upp ett bångnande tak....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärande innerväggar i villa från 1936?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta tillbaka gammal öppning i bärande vägg
Byggnadsfysik -
Är denna vägg bärande mellan kök och vardagsrum?
Kök -
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Är stolparna vid trappan bärande?
Byggmaterial & Byggteknik