83 271 läst ·
329 svar
83k läst
329 svar
Är skylten laglig?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Fotografen skrev:
Det är dags att ändra lagstiftningen så att enskilda väghållare och markägare får full rådighet över sin egendom. Att kunna tillåta eller inte tillåta ridning på en enskild väg är, eller borde vara, en självklarhet. Likväl ovidkommande hundar. Desamma gäller det underliga förbudet mot att stängsla in mark vid en sjö, varför ska "allmänheten" behöva ranta omkring överallt? Det finns gott om statlig, kommunal och på anda sätt offentligt ägd mark "allmänheten" kan hålla till på.
Ja, för tusan!
Och låt oss bevaka vår mark med hagelbössor!
Eller gör du som du alltid gjort innan och ser om någon (den som satt upp skylten tex) ens bryr sig.UlrikaSpg skrev:
Blir det klagomål så kan du ju då kontra med att fråga om det finns någon lokal föreskrift för skylten.
Jag tror inte markägaren kommer att göra någon grej av det. Han vet säkert att han inte kan/får skylta hur som helst eller förbjuda folk och fä att gå där.
Jag gissar på att han slängt upp skylten för att ”skrämma bort” en del av ryttare o hundägare.
För som det sagts innan så kan han inte förbjuda något alls av det han skyltat om, inte ens nere vid stranden.
Förutsatt att det inte finns ett hundförbud i den lokala ordningsstadgan gällande den stranden.
Tycker jag var ett riktigt dumt förslag, allemansrätten är ju superbra. Ditt förslag skulle betyda att det skulle vara förbjudet att promenera, plocka svamp eller öht uppehålla sig i skog och mark i stora delar av Sverige. Förstår du hur dumt det är?Fotografen skrev:
Det är dags att ändra lagstiftningen så att enskilda väghållare och markägare får full rådighet över sin egendom. Att kunna tillåta eller inte tillåta ridning på en enskild väg är, eller borde vara, en självklarhet. Likväl ovidkommande hundar. Desamma gäller det underliga förbudet mot att stängsla in mark vid en sjö, varför ska "allmänheten" behöva ranta omkring överallt? Det finns gott om statlig, kommunal och på anda sätt offentligt ägd mark "allmänheten" kan hålla till på.
Varför skulle det vara dumt?F fsn skrev:
Var ska vi dra gränsen?
Skogsmark?
Åkermark?
Tomtmark?
Altanen?
Vardagsrummet?
Frugan?
Varför ska "allmanheten" ranta omkring överallt?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Markägaren är av typen som tror att han kan göra precis som han vill, en rättshaverist i ordets rätta bemärkelse, och han kan definitivt komma att göra en grej av det.K knipo skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Fotografen skrev:
Ja, i detta fallet så dras gränsen mellan skogsmark och åkermark. Åkermark som är odlad ingår inte i allemansrätten. Tomt (inom rimliga gränser är hemfridszon. Altan och vardagsrum omfattas inte heller av allemansrätten, det borde du nästan kunna lista ut själv. Det är väl lite samma sak med frugan. Men vill hon bli ordentligt bestigen så är det hennes beslut och inte ditt. Men själva påsättningen har som sagt inget med allemansrätten att göra.Fotografen skrev:
Problemet som jag ser det är väl i första hand dom som bestämmer sig för att campa i två veckor vid en strand (inte sällan med husbil) och hävdar att dom får det med hänvisning till allemansrätten och det är helt felaktigt. Att nån plockar svamp eller rider häst fenom en skog är ett ickeproblem.
Som markägare vill jag inte dela med mej med lägenhetsmänniskor.Fotografen skrev:
Och som kommuninvånare vill jag ju inte bjuda andra på saker som jag betalar för.
Idiotiskt men lite parallellt.
Staten och andra offentliga institutioner äger 5% av all skogsmark, resten ägs av privatpersoner eller företag. Jag tycker inte det innebär att det finns gott om statlig, kommunal och på anda sätt offentligt ägd mark.Fotografen skrev:
Bösahus skrev:
På vilket sätt delar du med dig menar du? Du får bjuda på lite svamp och bär. Det är en försvinnande omätbar del av all svamp och bär som öht plockas i sverige och det är av noll betydelse för markägare. Vad gäller ekonomiska tillgångar på marken så är den helt och hållet din egen.Bösahus skrev: