TheImprovisor
Fotografen Fotografen skrev:
Varför måste du vara just där?
Det är en liten strandremsa, ca fem meter lång, där jag aldrig sett någon bada, förutom tillsammans med sina hundar och vid enstaka fall hästar.

Platsen är sedan många år använd just för att kunna svalka av sina djur och låta dem bada utan att störa.

• Gilla
Jambalaya och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Det är dags att ändra lagstiftningen så att enskilda väghållare och markägare får full rådighet över sin egendom. Att kunna tillåta eller inte tillåta ridning på en enskild väg är, eller borde vara, en självklarhet. Likväl ovidkommande hundar. Desamma gäller det underliga förbudet mot att stängsla in mark vid en sjö, varför ska "allmänheten" behöva ranta omkring överallt? Det finns gott om statlig, kommunal och på anda sätt offentligt ägd mark "allmänheten" kan hålla till på.

Ja, för tusan!
Och låt oss bevaka vår mark med hagelbössor!

• Gilla
  • Haha
Jambalaya och 9 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Tack för alla synpunkter.
De går i samma riktning som mina tankar.

Jag kommer att kontakta såväl kommun som länsstyrelse på måndag.

I'll keep you posted.
Eller gör du som du alltid gjort innan och ser om någon (den som satt upp skylten tex) ens bryr sig.
Blir det klagomål så kan du ju då kontra med att fråga om det finns någon lokal föreskrift för skylten.
Jag tror inte markägaren kommer att göra någon grej av det. Han vet säkert att han inte kan/får skylta hur som helst eller förbjuda folk och fä att gå där.
Jag gissar på att han slängt upp skylten för att ”skrämma bort” en del av ryttare o hundägare.
För som det sagts innan så kan han inte förbjuda något alls av det han skyltat om, inte ens nere vid stranden.
Förutsatt att det inte finns ett hundförbud i den lokala ordningsstadgan gällande den stranden.

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
F
Det är dags att ändra lagstiftningen så att enskilda väghållare och markägare får full rådighet över sin egendom. Att kunna tillåta eller inte tillåta ridning på en enskild väg är, eller borde vara, en självklarhet. Likväl ovidkommande hundar. Desamma gäller det underliga förbudet mot att stängsla in mark vid en sjö, varför ska "allmänheten" behöva ranta omkring överallt? Det finns gott om statlig, kommunal och på anda sätt offentligt ägd mark "allmänheten" kan hålla till på.
Tycker jag var ett riktigt dumt förslag, allemansrätten är ju superbra. Ditt förslag skulle betyda att det skulle vara förbjudet att promenera, plocka svamp eller öht uppehålla sig i skog och mark i stora delar av Sverige. Förstår du hur dumt det är?

• Gilla
Jambalaya och 18 till
  • Laddar…
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Ska vi också fixa så att bara dom som är skrivna i kommunen får vistas på kommunens mark?
Hur drar du den parallellen?
Förklara gärna varför en privat markägare inte ska ha rådighet över sin mark.

• Gilla
  • Arg
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tycker jag var ett riktigt dumt förslag, allemansrätten är ju superbra. Ditt förslag skulle betyda att det skulle vara förbjudet att promenera, plocka svamp eller öht uppehålla sig i skog och mark i stora delar av Sverige. Förstår du hur dumt det är?
Varför skulle det vara dumt?
Var ska vi dra gränsen?
Skogsmark?
Åkermark?
Tomtmark?
Altanen?
Vardagsrummet?
Frugan?
Varför ska "allmanheten" ranta omkring överallt?

• Gilla
  • Haha
Destrier och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
K knipo skrev:
Jag tror inte markägaren kommer att göra någon grej av det. Han vet säkert att han inte kan/får skylta hur som helst eller förbjuda folk och fä att gå där.
Markägaren är av typen som tror att han kan göra precis som han vill, en rättshaverist i ordets rätta bemärkelse, och han kan definitivt komma att göra en grej av det.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
TheImprovisor
Var ska vi dra gränsen?
Skogsmark?
Åkermark?
Tomtmark?
Altanen?
Vardagsrummet?
Frugan?
Men snälla du, gränsen ÄR redan dragen i lagstiftningen så det är inget du behöver fundera på.

• Gilla
Jambalaya och 25 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Markägaren har rådighet över sin mark. Allemansrätten kommer med en rad skyldigheter för den som utnyttjar den. Skyldigheter som skall skydda marken.

• Gilla
Jambalaya och 6 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Men snälla du, gränsen ÄR redan dragen i lagstiftningen så det är inget du behöver fundera på.
Meningen med detta inlägg är just att man ska börja fundera. Är detta rimligt?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Meningen med detta inlägg är just att man ska börja fundera. Är detta rimligt?
Nej.
Avsikten med inlägget, jag borde ju veta eftersom jag skrev det, är att bringa klarhet i huruvida denna skylt äger rättsverkan eller inte.

• Gilla
Jambalaya och 15 till
  • Laddar…
F
Var ska vi dra gränsen?
Skogsmark?
Åkermark?
Tomtmark?
Altanen?
Vardagsrummet?
Frugan?
Var ska vi dra gränsen?
Skogsmark?
Åkermark?
Tomtmark?
Altanen?
Vardagsrummet?
Frugan?
Ja, i detta fallet så dras gränsen mellan skogsmark och åkermark. Åkermark som är odlad ingår inte i allemansrätten. Tomt (inom rimliga gränser är hemfridszon. Altan och vardagsrum omfattas inte heller av allemansrätten, det borde du nästan kunna lista ut själv. Det är väl lite samma sak med frugan. Men vill hon bli ordentligt bestigen så är det hennes beslut och inte ditt. Men själva påsättningen har som sagt inget med allemansrätten att göra.

Problemet som jag ser det är väl i första hand dom som bestämmer sig för att campa i två veckor vid en strand (inte sällan med husbil) och hävdar att dom får det med hänvisning till allemansrätten och det är helt felaktigt. Att nån plockar svamp eller rider häst fenom en skog är ett ickeproblem.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Jambalaya och 16 till
  • Laddar…
Som markägare vill jag inte dela med mej med lägenhetsmänniskor.

Och som kommuninvånare vill jag ju inte bjuda andra på saker som jag betalar för.

Idiotiskt men lite parallellt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det finns gott om statlig, kommunal och på anda sätt offentligt ägd mark "allmänheten" kan hålla till på.
Staten och andra offentliga institutioner äger 5% av all skogsmark, resten ägs av privatpersoner eller företag. Jag tycker inte det innebär att det finns gott om statlig, kommunal och på anda sätt offentligt ägd mark.

• Gilla
Jambalaya och 12 till
  • Laddar…
F

Och som kommuninvånare vill jag ju inte bjuda andra på saker som jag betalar för.

På vilket sätt delar du med dig menar du? Du får bjuda på lite svamp och bär. Det är en försvinnande omätbar del av all svamp och bär som öht plockas i sverige och det är av noll betydelse för markägare. Vad gäller ekonomiska tillgångar på marken så är den helt och hållet din egen.

• Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.