T Thomas_Blekinge skrev:
Wiki:
Allemansrätten är en rätt för alla människor att färdas över privat mark i naturen, att tillfälligt uppehålla sig där och till exempel plocka bär, svamp och vissa andra växter. Med rätten följer krav på hänsyn och varsamhet mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor.
Kan ju vara så att wiki har fel.
Var framgår det att hundar ej är tillåtna?

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Det känns som att denna tråden kommer att tappa fokus från den ursprungliga frågan och spåra ur. Tyvärr.

• Gilla
TechChad och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Allemansrätten är en rätt. Utan den skulle ingen få vistas på min mark. Men enligt allemansrätten får MAN (dvs människor) vistas där, det betyder inte automatiskt att även andra varelser (t ex hundar) får göra det. Lite logiskt tänkande.
Jag älskar denna diskussion för det är härligt att reta ägarna till dessa äckliga djur!
Att du tycker och känner saker gör det knappast till logiskt tänkande och definitivt inte till lag. Men förstår att du trollar.

• Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Allemansrätten är en rätt. Utan den skulle ingen få vistas på min mark. Men enligt allemansrätten får MAN (dvs människor) vistas där, det betyder inte automatiskt att även andra varelser (t ex hundar) får göra det. Lite logiskt tänkande.
Tyvärr haltar ditt logiska tänkande. Allemansrätten är förvisso en rätt, men den grundar sig på en sedvänja betydligt äldre än namnet allemansrätt som sådant. Ditt härledande av ordet man ur den är således ointressant som sådant.

Allemansrätten har förstås begränsningar, och vad gäller hundar är det främst de begränsningar som citerats ovan ur lagen om tillsyn över hundar och katter.

Så du har fel, oavsett hur mycket du äcklas av olika djur.

För att något försöka föra tillbaka tråden till dess grundfråga så kan man inte rent allmänt förbjuda hundar och hästar sådär på eget bevåg.

• Gilla
Jambalaya och 13 till
  • Laddar…
Angående skyltning vid väg, räknas det på bilden ens som väg?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
Låt oss säga att man rider på en ko och har med sig en get. Hur skall man då tolka skylten?

• Gilla
  • Haha
yoaqim och 19 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Låt oss säga att man rider på en ko och har med sig en get. Hur skall man då tolka skylten?
Då måste ju "full fart framåt gälla" vad jag kan förstå :crysmile: :crysmile::crysmile:

• Haha
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Att du är i Albanien.:cool:

• Gilla
  • Haha
Jambalaya och 20 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Tack för alla synpunkter.
De går i samma riktning som mina tankar.

Jag kommer att kontakta såväl kommun som länsstyrelse på måndag.

I'll keep you posted.

• Gilla
splinter och 6 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Då behöver man inte tolka skylten. Alls.
För övrigt var frågan om skylten har rättsverkan. Inte hur den skall tolkas.

Det är dags att ändra lagstiftningen så att enskilda väghållare och markägare får full rådighet över sin egendom. Att kunna tillåta eller inte tillåta ridning på en enskild väg är, eller borde vara, en självklarhet. Likväl ovidkommande hundar. Desamma gäller det underliga förbudet mot att stängsla in mark vid en sjö, varför ska "allmänheten" behöva ranta omkring överallt? Det finns gott om statlig, kommunal och på anda sätt offentligt ägd mark "allmänheten" kan hålla till på.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Jambalaya och 14 till
  • Laddar…
TheImprovisor
I Gsssson skrev:
Angående skyltning vid väg, räknas det på bilden ens som väg?
Skylten står vid en stig som leder från enskild väg ner till sjön.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Tack för alla synpunkter.
De går i samma riktning som mina tankar.

Jag kommer att kontakta såväl kommun som länsstyrelse på måndag.

I'll keep you posted.
Varför måste du vara just där?

• Haha
Destrier
  • Laddar…
TheImprovisor
T Thomas_Blekinge skrev:
Allemansrätten gäller för människor men inte för hundar. Jag skulle aldrig tillåta hundar på min mark.
Du har fel.

• Gilla
Darling McFluff och 5 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är dags att ändra lagstiftningen så att enskilda väghållare och markägare får full rådighet över sin egendom. Att kunna tillåta eller inte tillåta ridning på en enskild väg är, eller borde vara, en självklarhet. Likväl ovidkommande hundar. Desamma gäller det underliga förbudet mot att stängsla in mark vid en sjö, varför ska "allmänheten" behöva ranta omkring överallt? Det finns gott om statlig, kommunal och på anda sätt offentligt ägd mark "allmänheten" kan hålla till på.
Ska vi också fixa så att bara dom som är skrivna i kommunen får vistas på kommunens mark?

• Gilla
splinter och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.