Jag är nybliven husägare av ett hus byggt 1997. Skurgolv lades in när det byggdes och jag vet inte hur dom tagits hand om. Vissa delar är mycket slitna med urgröpningar där det mjuka träet verkar vara bortskurat och hårda delar kvar så det blir ojämnt och randigt. Här finns också mycket fläckar. En del stickor finns också generellt över golven.

Jag hoppades att golven skulle se bättre ut efter en skuromgång men så var tyvärr inte fallet. Jag har skurat med Gysinge såpa och deras mjukaste borste. När man skurar de mest slitna områdena ser det sämre ut än innan. Det blir en brun tjock sörja av trä. Det blir som ett ludd av trä som lossnar och lägger sig på planken och ger en mycket ruffig yta. Ser ut som man slipat med grovaste sandpapper på en skör yta. Slitet trägolv med urgröpningar och fläckar, ytan är ojämn och ruggig med synliga träfibrer, tecken på tidigare skurning med såpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har testat att skura hårdare och även mycket mjukt men samma resultat. Skurningen verkar endast gör träet mer förstört :(

Finns det någon som upplevt samma problem? Tips på lösning? Eller är det bara att ge upp, slipa ner och vaxa eller olja eller nått annat?

• Slitet skurgolv i nära bild, visar ojämna plankor med tydliga urgröpningar och ludd av trä efter skurning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att slipa ingår som normal skötsel av ett skurgolv. Skurborsten nöter alltid bort de mjukare partierna och efter en tid blir det ojämnt.

Slipa ner stickorna med ett fint sandpapper.
Fortsätt skura så du får bort fläckarna, slipa inte maskinellt om du vill ha kvar känslan av skurgolv.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Stickorna kan jag åtgärda och randigheten kan jag leva med. Det som oroar mig mest är att ytan rivs upp även när man skurar mycket lätt och blir som ett grovt sandpapper. Det känns som att något är fel och att ett skurgolv inte ska kännas så.

M
Z z_bumbi skrev:
Att slipa ingår som normal skötsel av ett skurgolv. Skurborsten nöter alltid bort de mjukare partierna och efter en tid blir det ojämnt.
Nej, det gör det inte. Vill man återställa golvet kan man slipa det men det är absolut inte en del av normalt underhåll. Hela grejen med att skura är ju att man får bort de mjuka delarna i träet med tiden och på så sätt får ett härdigare golv.

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Fast många missar en grej här.........skurar/städar gör man för att hålla rent. Det är användandet och slitaget som gör ytan hård.......Nuförtiden verkar alla tro att om man skurar 30 ggr i veckan så får man samma resultat........

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Sedan är det trä som använts de senaste årtiondena betydligt mjukare än det som användes under första halvan av nittonhundratalet. Se bara på hur breda årsringarna är jämfört med på gammalt virke. Dagens snabbväxande skogar ger ingen vidare kvalitet på träet

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
M
S Stefan1972 skrev:
Fast många missar en grej här.........skurar/städar gör man för att hålla rent. Det är användandet och slitaget som gör ytan hård.......Nuförtiden verkar alla tro att om man skurar 30 ggr i veckan så får man samma resultat........
Jag skulle vilja påstå att det är en kombination. Slitaget gör sitt men skurandet hjälper till då man som sagt skurar bort de mjuka delarna snabbare.

Fast varför skulle man vilja ha bort de mjukare partierna? Med normalt slitage och användande så blir hela ytan hård......

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
C
Golvet ser ju nyslipat ut, och då är det inte så konstigt att man får fiberresning när träet blir blött.
Man får blöta upp det och sedan slipa bort fiberresningen med ytterligare en lätt slipning.

Det är absolut inte "bortom räddning" iallafall. 🙂

• Gilla
gaia
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Med normalt slitage och användande så blir hela ytan hård......
Med normal användning sliter man med tiden bort de mjuka delarna av ytan på ett skurgolv.. om man gör det med fötterna eller med rotborste kan säkert variera beroende på användning och vanor.

ja jo men min poäng från början var att numera tror folk att man kan skura sig till vackra golv. Att det skulle vara just skurningen som i alla tider har gjort golven till de dom är. Det stämmer ju inte.........

Det tar ganska många år med såpa/vatten innan man får en slityta. Jag vet inte skillnaden mellan gran och furu men min trappa i gran är numera efter 20 år lättstädad, fin och hård. Såpar den ett par ggr/år, annars bara vatten ngn gång i veckan. Overvåningens grangolv är inte lika fin eftersom för blött genererar fula fläckar i undervåningens tak (obehandlad granpanel) - jag borde sett till att ha någon fuktisolering under övervåningens grangolv.

TS' golv har förmodligen inte skötts perfekt de första åren. För att få fin yta krävs såpa med inte alltför snålt med vatten.

Med det stora slitaget jag under alla år haft med 40kg tunga (klumpiga) jyckar med rejäla klor som gjort rivmärken i träytan krävs vatten för att "reparera".

M MaKrBr skrev:
Nej, det gör det inte. Vill man återställa golvet kan man slipa det men det är absolut inte en del av normalt underhåll. Hela grejen med att skura är ju att man får bort de mjuka delarna i träet med tiden och på så sätt får ett härdigare golv.
Jo man fåt slipa om det när det blir för nött. Det bör t ex gå.att sopa av golvet utan att det mesta fastnar i fördjupningar eller att det börjar bli stickor.
Grejen med att skura är att det blir rent..

Gammalt folk påstår att skurgolv av gran är lättare att hålla rena än furu

Att slipa är absolut INTE normalt underhåll för ett skurgolv. Skall ytan bli lättstädad och hård skall den helst inte vara slipad ens när den är ny. Det är mycket bättre att oxhyvla virket för oxhyveln ger en slät skuren yta utan lösa korta fiberstumpar.
Jag tror det där luddet på trådstartarens golv är just sådana lösa fiberstumpar på ett golv som har blivit slipat i något skede. Det är tyvärr svårt att oxhyvla det nu när det är lagt.

Däremot så hör det till normalt underhåll på ett skurgolv att hugga bort uppstickande hårda grankvistar med skarvyxa ungefär en gång varje århundrade.

• Gilla
  • Älska
Hellenbol och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.