1 898 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Är radiator från 40-talet bra?
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Ny radiator av samma klass (enkelpanel) ger ungefär samma värmeavgivning som den vi ser på bilden. Skillnaden är att om man köper en ny radiator så köper man troligen istället en dubbelpanel med/utan konvektorplåt, Om man skall ha den till ett värmepumpssystem. Och då får man en radiator med avsevärt större värmeavgivning.O skrev:
Poängen är att man (naturligtvis) inte använder en modern radiator "av samma klass". Att göra det är meningslöst. På gränsen till korkat eftersom målet är att få högre effekt.H hempularen skrev:
Det normala när man byter till något modernare i samband med övergång från ett system dimensionerat för oljeeldning till värmepump är att man tar chansen och väljer något som fungerar bättre för den nya värmekällan än det man har. Annars byter man knappast.
En modern radiator av samma fysiska storlek som den på bilden har betydligt högre effekt. Man får högre effekt och lägre vikt.
Tror inte en ny enskivig panelradiator av ny typ med samma mått har större effekt. Den gamla typ E var den tidens mest effektiva panelradiator med sina täta djupa veck.O skrev:
Poängen är att man (naturligtvis) inte använder en modern radiator "av samma klass". Att göra det är meningslöst. På gränsen till korkat eftersom målet är att få högre effekt.
Det normala när man byter till något modernare i samband med övergång från ett system dimensionerat för oljeeldning till värmepump är att man tar chansen och väljer något som fungerar bättre för den nya värmekällan än det man har. Annars byter man knappast.
En modern radiator av samma fysiska storlek som den på bilden har betydligt högre effekt. Man får högre effekt och lägre vikt.
Det är det väl ingen som tror. Eller påstår för den delen. Definitivt inte jag.J Jochi skrev:
Det som är avgörande för effekten är den värmeavgivande ytan. Att byta till en modern/ny radiator med exakt samma design och mått som en gammal innebär ingen skillnad i effekt.
Vilket är anledningen att man byter gamla radiatorer till nya designer som har högre effekt.
Varför ska du fortsätta snurra in dig när du kom snett in från början? Det är inget fel med det däremot döljs det inte om du fortsätter i samma spår om det nu är vad du vill.O skrev:
Det är det väl ingen som tror. Eller påstår för den delen. Definitivt inte jag.
Det som är avgörande för effekten är den värmeavgivande ytan. Att byta till en modern/ny radiator med exakt samma design och mått som en gammal innebär ingen skillnad i effekt.
Vilket är anledningen att man byter gamla radiatorer till nya designer som har högre effekt.
Klicka här för att svara
