Schablonpris för en komplett nyinstallation enligt SS 437 01 02. Från inkommande servis. Vilket alltså innebär fasadmätarskåp, ny huvudledning, ny elcentral, ny mediacentral, och från dessa en komplett installation. Det priset, inklusive moms, ligger på ungefär 700:-/m². Jämför det med offererat som ligger en bit över 1050:-/m².
Ska bli intressant att följa tråden.
Vi totalrenoverar en sekelskifteslägenhet just nu -100 kvm i Stockholms innerstad. Jag har tagit in exakt samma personer som förra gången vi renoverade. Tog inte ens en offert denna gång. Elektrikern är utbildad och har det som krävs för att vara med i EIO (företaget).
Första fakturan kom igår. Specat vad gäller el är 20 000. Då har vi hittills dragit om nästan all el i lägenheten samt lagt golvvärme i badrummet. Fräst viss el - den mesta skulle jag säga. Men inte där det inte går, tex så har vi väggar i vardagsrummet med vägglist, där fick vi köra utanpåliggande. Vi har lagt till ungefär dubbelt så många uttag.
Men det spelar ju eg ingen roll här eftersom vi ändå fräst nytt eller lägger ny utanpåliggande kabel och alltså kommer byta allt.
Fattas dock en del på den fakturan, tex kommer vi få byta central till en med jordfelsbrytare (de kör med byggcentral nu) och med fler säkringar, han har inte dragit all el i badrummet tex till lamporna och tvättmaskinen, inte heller till taket i serveringsgången- där ska vi ska dela på elen till lamporna så de tänds på olika ställen. Sen tillkommer ju alla installationer på det som i nya köket, ledlister etc.
Men jag tycker att ett bra räkneexempel är det som ges ovan - bryt ner det till personer och arbetstimmar. Är det rimligt?
Vi totalrenoverar en sekelskifteslägenhet just nu -100 kvm i Stockholms innerstad. Jag har tagit in exakt samma personer som förra gången vi renoverade. Tog inte ens en offert denna gång. Elektrikern är utbildad och har det som krävs för att vara med i EIO (företaget).
Första fakturan kom igår. Specat vad gäller el är 20 000. Då har vi hittills dragit om nästan all el i lägenheten samt lagt golvvärme i badrummet. Fräst viss el - den mesta skulle jag säga. Men inte där det inte går, tex så har vi väggar i vardagsrummet med vägglist, där fick vi köra utanpåliggande. Vi har lagt till ungefär dubbelt så många uttag.
Men det spelar ju eg ingen roll här eftersom vi ändå fräst nytt eller lägger ny utanpåliggande kabel och alltså kommer byta allt.
Fattas dock en del på den fakturan, tex kommer vi få byta central till en med jordfelsbrytare (de kör med byggcentral nu) och med fler säkringar, han har inte dragit all el i badrummet tex till lamporna och tvättmaskinen, inte heller till taket i serveringsgången- där ska vi ska dela på elen till lamporna så de tänds på olika ställen. Sen tillkommer ju alla installationer på det som i nya köket, ledlister etc.
Men jag tycker att ett bra räkneexempel är det som ges ovan - bryt ner det till personer och arbetstimmar. Är det rimligt?
Bara här får mig att undra vad de (Bravida) ens räknat på.thom1983 skrev:
Du verkar åtminstone inte veta vad som ingår i deras offert, du verkar ju inte ha specat speciellt noga vad du vill ha gjort ...
Bravida är ett av Sveriges största installationsfirmor med över 10 tusen anställa. Kolla på Hoggle, dt kanske finns något lokalt företag med bra raring, kontakta dessa 3-4 stycken och försök få offert.Mikael_L skrev:
Men först, tydlighet. Ska du dra om eller ej. Kanske stämmer som Bravida skrev, kanske inget akut. Lägger du upp lite bilder kan man enklare bedöma.
Sen ekonomiska aspekter, kan man köra nuvarande anläggning till den är slut så sparar man ju dessa pengar ytterligare år, bra ur miljösynpunkt men ska givetvis vara 100% ur elsäkerhetssynpunkt. Komplettera med jordfelsbrytare ökar ju säkerhet oavsett.
Det är helt OK att tjäna mycket pengar, det är tom OK att tjäna galet med pengar, tänk Foppa, Zlatan Mark Zuckerberg, Jeff Bezos...
Men det är inte OK att tjäna massor med pengar genom att luras eller utnyttja andras trångmål eller kunskapsunderläge - tycker jag i alla fall.
Men det är inte OK att tjäna massor med pengar genom att luras eller utnyttja andras trångmål eller kunskapsunderläge - tycker jag i alla fall.
Jodå, så länge man skänker överskottet från själva luret till välgörande ändamål är allt bra. Glöm inte Robin Hood.Mikael_L skrev:
Nu har jag mer info om detta, äntligen. Har tagit in tre offerter, priser inkl moms:
Bravida: 211k
Elfirma 2: 215k
Elfirma 3: 187k
Den stora skillnaden är att Bravida och firma 2 inkluderar laddstolpe till elbil, firma 3 gör det inte. I övrigt är det i stort sett samma: ny el i hela huset, golvvärme två badrum, spottar i taket i badrum med dimmer, lamputtag och eluttag i alla andra rum.
Med tanke på hur lite priserna diffar känns det som att jag får nöja mig med att det är korrekt. Samtliga betonade att all el behövda bytas, så känner mig skapligt trygg med det också. Får blir Bravida helt enkelt.
Bravida: 211k
Elfirma 2: 215k
Elfirma 3: 187k
Den stora skillnaden är att Bravida och firma 2 inkluderar laddstolpe till elbil, firma 3 gör det inte. I övrigt är det i stort sett samma: ny el i hela huset, golvvärme två badrum, spottar i taket i badrum med dimmer, lamputtag och eluttag i alla andra rum.
Med tanke på hur lite priserna diffar känns det som att jag får nöja mig med att det är korrekt. Samtliga betonade att all el behövda bytas, så känner mig skapligt trygg med det också. Får blir Bravida helt enkelt.
Tack för alla svar
Klicka här för att svara
