A
Schablonpris för en komplett nyinstallation enligt SS 437 01 02. Från inkommande servis. Vilket alltså innebär fasadmätarskåp, ny huvudledning, ny elcentral, ny mediacentral, och från dessa en komplett installation. Det priset, inklusive moms, ligger på ungefär 700:-/m². Jämför det med offererat som ligger en bit över 1050:-/m².
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Ska bli intressant att följa tråden.

Vi totalrenoverar en sekelskifteslägenhet just nu -100 kvm i Stockholms innerstad. Jag har tagit in exakt samma personer som förra gången vi renoverade. Tog inte ens en offert denna gång. Elektrikern är utbildad och har det som krävs för att vara med i EIO (företaget).

Första fakturan kom igår. Specat vad gäller el är 20 000. Då har vi hittills dragit om nästan all el i lägenheten samt lagt golvvärme i badrummet. Fräst viss el - den mesta skulle jag säga. Men inte där det inte går, tex så har vi väggar i vardagsrummet med vägglist, där fick vi köra utanpåliggande. Vi har lagt till ungefär dubbelt så många uttag.
Men det spelar ju eg ingen roll här eftersom vi ändå fräst nytt eller lägger ny utanpåliggande kabel och alltså kommer byta allt.

Fattas dock en del på den fakturan, tex kommer vi få byta central till en med jordfelsbrytare (de kör med byggcentral nu) och med fler säkringar, han har inte dragit all el i badrummet tex till lamporna och tvättmaskinen, inte heller till taket i serveringsgången- där ska vi ska dela på elen till lamporna så de tänds på olika ställen. Sen tillkommer ju alla installationer på det som i nya köket, ledlister etc.

Men jag tycker att ett bra räkneexempel är det som ges ovan - bryt ner det till personer och arbetstimmar. Är det rimligt?
 
  • Gilla
Gbg1978joh
  • Laddar…
Mikael_L
Gbg1978joh thom1983 skrev:
så undrar jag om det verkligen kan kosta så mycket som 187. Vi har inte lämnat några som helst specifika önskemål (typ spottar, antal eluttag etc). Vi vill bara ha "normalt" antal uttag och att elen ska funka. Om vi önskar oss spots m.m. förstår jag att det kostar extra.
Bara här får mig att undra vad de (Bravida) ens räknat på.
Du verkar åtminstone inte veta vad som ingår i deras offert, du verkar ju inte ha specat speciellt noga vad du vill ha gjort ...
 
  • Gilla
Gbg1978joh
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bara här får mig att undra vad de (Bravida) ens räknat på.
Du verkar åtminstone inte veta vad som ingår i deras offert, du verkar ju inte ha specat speciellt noga vad du vill ha gjort ...
Bravida är ett av Sveriges största installationsfirmor med över 10 tusen anställa. Kolla på Hoggle, dt kanske finns något lokalt företag med bra raring, kontakta dessa 3-4 stycken och försök få offert.

Men först, tydlighet. Ska du dra om eller ej. Kanske stämmer som Bravida skrev, kanske inget akut. Lägger du upp lite bilder kan man enklare bedöma.

Sen ekonomiska aspekter, kan man köra nuvarande anläggning till den är slut så sparar man ju dessa pengar ytterligare år, bra ur miljösynpunkt men ska givetvis vara 100% ur elsäkerhetssynpunkt. Komplettera med jordfelsbrytare ökar ju säkerhet oavsett.
 
P
A Emil_K skrev:
Utan att ens ha sett huset så kan jag med all säkerhet säga att priset du fått av Bravida är det dubbla mot vad det skulle kosta att dra om ALL el i precis hela huset, inklusive ny central.
Ja skam den som vill tjäna pengar o i te jobba pro Bono
 
Henrik Nordlander skrev:
Ja skam den som vill tjäna pengar o i te jobba pro Bono
Skarp analys av just det här specifika exemplet. :thinking:
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A
Henrik Nordlander skrev:
Ja skam den som vill tjäna pengar o i te jobba pro Bono
Det går alldeles utmärkt att tjäna (lagom) mycket pengar utan att behöva råna sina kunder.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
Det är helt OK att tjäna mycket pengar, det är tom OK att tjäna galet med pengar, tänk Foppa, Zlatan Mark Zuckerberg, Jeff Bezos...
Men det är inte OK att tjäna massor med pengar genom att luras eller utnyttja andras trångmål eller kunskapsunderläge - tycker jag i alla fall.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är helt OK att tjäna mycket pengar, det är tom OK att tjäna galet med pengar, tänk Foppa, Zlatan Mark Zuckerberg, Jeff Bezos...
Men det är inte OK att tjäna massor med pengar genom att luras eller utnyttja andras trångmål eller kunskapsunderläge - tycker jag i alla fall.
Jodå, så länge man skänker överskottet från själva luret till välgörande ändamål är allt bra. Glöm inte Robin Hood.
 
  • Haha
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag mer info om detta, äntligen. Har tagit in tre offerter, priser inkl moms:

Bravida: 211k

Elfirma 2: 215k

Elfirma 3: 187k

Den stora skillnaden är att Bravida och firma 2 inkluderar laddstolpe till elbil, firma 3 gör det inte. I övrigt är det i stort sett samma: ny el i hela huset, golvvärme två badrum, spottar i taket i badrum med dimmer, lamputtag och eluttag i alla andra rum.

Med tanke på hur lite priserna diffar känns det som att jag får nöja mig med att det är korrekt. Samtliga betonade att all el behövda bytas, så känner mig skapligt trygg med det också. Får blir Bravida helt enkelt.
 
Tack för alla svar
 
E
Inget på forumet som kan bjuda lägre.. Mikael, elmont, mfl?

Annars får det bli Bravida, en ganska stor firma:
Lista över Sveriges 20 största installationsföretag inom el, VVS och ventilation 2019 med omsättning och antal anställda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.