Finns många frågetecken kvar. Hur är skicket på det som är där idag? Hur många uttag skall monteras? Fönsterspottar? Spottar i tak? Elgolvvärme? Fasadbelysning? Isåfall vad och hur mycket?. Finns det plats i centralen eller måste man byta eller komplettera med en till? Är det möjligt att få fram matning till utbyggnaden eller måste man riva en massa för att få fram ström dit? Ska det vara Jula standard eller ska allt vara butcher and punch?
Om jag kör tumregeln att hälften blir material och hälften arbete, och sen ansätter en hyggligt schysst timpenning så skulle detta jobb alltså röra sig om ca 160 timmar, dvs en gubbe en hel månad, 2 gubbar i 2 veckor.
Jag kan inte se vad två personer ska gå omkring i en sån kåk och göra för elektriskt i två veckor...
Jag har också lite svårt att få ihop vad för material som ska bli så mycket pengar (hälften av 187'), om det nu inte är något väldigt extra eller exklusivt.
300 meter fördragen flex, 4-5000:-, 100 dosor, 3000:-, 100 st apparater (uttag, str.br osv) 13000:- en komplett central 4000:-
Ja OK, kanske en drös spottar eller lysrörsarmaturer också ...? kan ju dra iväg en 20 papp också.
Nej, jag tycker det där ligger minst dubbelt upp mot vad som verkar vettigt.
Jag kan inte se vad två personer ska gå omkring i en sån kåk och göra för elektriskt i två veckor...
Jag har också lite svårt att få ihop vad för material som ska bli så mycket pengar (hälften av 187'), om det nu inte är något väldigt extra eller exklusivt.
300 meter fördragen flex, 4-5000:-, 100 dosor, 3000:-, 100 st apparater (uttag, str.br osv) 13000:- en komplett central 4000:-
Ja OK, kanske en drös spottar eller lysrörsarmaturer också ...? kan ju dra iväg en 20 papp också.
Nej, jag tycker det där ligger minst dubbelt upp mot vad som verkar vettigt.
Ska mätaren flyttas ut. Uppsäkring?Mikael_L skrev:
Om jag kör tumregeln att hälften blir material och hälften arbete, och sen ansätter en hyggligt schysst timpenning så skulle detta jobb alltså röra sig om ca 160 timmar, dvs en gubbe en hel månad, 2 gubbar i 2 veckor.
Jag kan inte se vad två personer ska gå omkring i en sån kåk och göra för elektriskt i två veckor...
Jag har också lite svårt att få ihop vad för material som ska bli så mycket pengar (hälften av 187'), om det nu inte är något väldigt extra eller exklusivt.
300 meter fördragen flex, 4-5000:-, 100 dosor, 3000:-, 100 st apparater (uttag, str.br osv) 13000:- en komplett central 4000:-
Ja OK, kanske en drös spottar eller lysrörsarmaturer också ...? kan ju dra iväg en 20 papp också.
Nej, jag tycker det där ligger minst dubbelt upp mot vad som verkar vettigt.
Hur ser det ut med matningen till övriga byggnader? KNX jordtag eller åsk ledare kanske. Är det KNX så drar det snabbt iväg!
Byta el var frågan. Elvärme i golv och spottar i tak och fönster kan vi bortse från, utom möjligen i de nya 27 m2.E epw skrev:Finns många frågetecken kvar. Hur är skicket på det som är där idag? Hur många uttag skall monteras? Fönsterspottar? Spottar i tak? Elgolvvärme? Fasadbelysning? Isåfall vad och hur mycket?. Finns det plats i centralen eller måste man byta eller komplettera med en till? Är det möjligt att få fram matning till utbyggnaden eller måste man riva en massa för att få fram ström dit? Ska det vara Jula standard eller ska allt vara butcher and punch?
Ny central borde det bli i ett gammalt hus.
Elektrikern brukar inte handla på Jula, så låt oss förutsätta normal nivå på prylarna.
Ja, och nyinstallation till utbyggnad 27 kvadratmeter väl?P Pin skrev:
TS har du inte ställt fler frågor om andra åtgärder som också kostade flera hundra rusen per styck. Minns inte om det var fönster, värme och tak? Känns ju som att det vore billigare att riva och börja från början om det skulle bli då dyrt som i de offerter du fått in.
Jag upprepar att jag tycker att priset verkar högt.
Men...
Det finns gott om kundönskemål som kan dra upp priset ordentligt. Jag har haft kundanläggningar som haft lampor till allmänbelysning som kostar 60tkr/st ex moms. Nu tror jag inte att det är vad TS har, men downlights och div. teknik drar snabbt upp priset. Det är inte alla som vill ha lysrörsarmaturer, trodde ärligt talat att dom var borta. Då bor jag ändå ute på landet där en del hantverkare kan pressa priset så pass att Ö&B skulle gråta av avund.
Dvs TS måste precisera lite vad priset innehåller. Dom måste ju haft någon genomgång som angav nivån.
Men...
Det finns gott om kundönskemål som kan dra upp priset ordentligt. Jag har haft kundanläggningar som haft lampor till allmänbelysning som kostar 60tkr/st ex moms. Nu tror jag inte att det är vad TS har, men downlights och div. teknik drar snabbt upp priset. Det är inte alla som vill ha lysrörsarmaturer, trodde ärligt talat att dom var borta. Då bor jag ändå ute på landet där en del hantverkare kan pressa priset så pass att Ö&B skulle gråta av avund.
Dvs TS måste precisera lite vad priset innehåller. Dom måste ju haft någon genomgång som angav nivån.
Vilken intressant tråd det blev 
Ni ställer många frågor som jag inte kan besvara (eller förstå), jag är helt novis på området.
Men ska försöka förtydliga förutsättningarna.
Jag har en entreprenör som tagit in en underleveratör (Bravida) som säger att all el måste dras om i hela huset. Jag betvivlar detta, men vet att det finns ojordade lösningar på sina ställen i källaren. De säger att de inte kan ta ansvar för något där inte "allt" är gjort korrekt.
Men om vi förutsätter att det stämmer, att vi måste dra om all el i hela huset - så undrar jag om det verkligen kan kosta så mycket som 187. Vi har inte lämnat några som helst specifika önskemål (typ spottar, antal eluttag etc). Vi vill bara ha "normalt" antal uttag och att elen ska funka. Om vi önskar oss spots m.m. förstår jag att det kostar extra.
Just nu är huset nästan helt utblåst. Det ska alltså i så fall läggas om el i källaren, på övervåning samt kopplar in i tillbyggnaden (27 kvm). Tillbyggnaden är en rak förlängning av ett befintligt rum.
Jag har inte fått offerten än från entreprenören, men har bett om den och ska återge den här när jag får den.
Ni ställer många frågor som jag inte kan besvara (eller förstå), jag är helt novis på området.
Men ska försöka förtydliga förutsättningarna.
Jag har en entreprenör som tagit in en underleveratör (Bravida) som säger att all el måste dras om i hela huset. Jag betvivlar detta, men vet att det finns ojordade lösningar på sina ställen i källaren. De säger att de inte kan ta ansvar för något där inte "allt" är gjort korrekt.
Men om vi förutsätter att det stämmer, att vi måste dra om all el i hela huset - så undrar jag om det verkligen kan kosta så mycket som 187. Vi har inte lämnat några som helst specifika önskemål (typ spottar, antal eluttag etc). Vi vill bara ha "normalt" antal uttag och att elen ska funka. Om vi önskar oss spots m.m. förstår jag att det kostar extra.
Just nu är huset nästan helt utblåst. Det ska alltså i så fall läggas om el i källaren, på övervåning samt kopplar in i tillbyggnaden (27 kvm). Tillbyggnaden är en rak förlängning av ett befintligt rum.
Jag har inte fått offerten än från entreprenören, men har bett om den och ska återge den här när jag får den.
Då tycker jag att det är för dyrt. Eftersom det finns en TE kan du inte slänga in egna elektriker hur som helst. Säg nej. Fråga om dom kan ta in en annan UE. Bravida är en stor firma. Kanske lite för stora för ett sådant här jobb.thom1983 skrev:
Vilken intressant tråd det blev
Ni ställer många frågor som jag inte kan besvara (eller förstå), jag är helt novis på området.
Men ska försöka förtydliga förutsättningarna.
Jag har en entreprenör som tagit in en underleveratör (Bravida) som säger att all el måste dras om i hela huset. Jag betvivlar detta, men vet att det finns ojordade lösningar på sina ställen i källaren. De säger att de inte kan ta ansvar för något där inte "allt" är gjort korrekt.
Men om vi förutsätter att det stämmer, att vi måste dra om all el i hela huset - så undrar jag om det verkligen kan kosta så mycket som 187. Vi har inte lämnat några som helst specifika önskemål (typ spottar, antal eluttag etc). Vi vill bara ha "normalt" antal uttag och att elen ska funka. Om vi önskar oss spots m.m. förstår jag att det kostar extra.
Just nu är huset nästan helt utblåst. Det ska alltså i så fall läggas om el i källaren, på övervåning samt kopplar in i tillbyggnaden (27 kvm). Tillbyggnaden är en rak förlängning av ett befintligt rum.
Jag har inte fått offerten än från entreprenören, men har bett om den och ska återge den här när jag får den.
Ja, jag pratade med en annan elfirma och de var förvånade att Bravida ens gjorde sånt. Entrprenören har sagt ok till att jag själv kontaktar andra firmor. Så om någon har tips tar jag gärna emot. Enskede ligger huset i.N Ntek skrev:
Jag är ledsen men jag förstår inte vad du skriver. Kostar det 189. 000 att dra om elen eller detta är totalt med en massa andra jobb?thom1983 skrev:
I vilket fall kan du få ner offerten ordentligt, byta elen är inte superkomplicerat.
Men sätt dig först med frugan en stund och fundera över vad exakt ni vill ha, dels i nya delen och dels om det behövs byggas ut i den gamla delen.
Du har ett ansvar även som beställare, är du inte genomskinlig här kan det bli missförstånd och offerten blir felaktig åt det dyrare hållet ifall vissa saker är luddiga.
Du kan rita upp ungefär var du behöver ha nya uttag i nya delen samt var du vill ha kompletterat i gamla.
Fundera över om du ska ha 2 eller 3 jordfelsbrytare, har du många riskgrupper utomhus så kan dessa dra med sig viktiga saker i onödan, ju fler JFB desto bättre spridning, men fler än 3 ska knappast behövas i ditt fall.
Skickar om på två förslag. Jag har inget ekonomiskt intresse i någon av dom men har sammarbetat med dom och tycker att de är bra.thom1983 skrev:
tack för bra svar! 187 är priset för att dra om elen, el till ny rum, till två badrum, tvättstuga mm. Inte massa andra jobb. Ska jaga rätt på offerten och se vad som ingår.E El-Löken66 skrev:Jag är ledsen men jag förstår inte vad du skriver. Kostar det 189. 000 att dra om elen eller detta är totalt med en massa andra jobb?
I vilket fall kan du få ner offerten ordentligt, byta elen är inte superkomplicerat.
Men sätt dig först med frugan en stund och fundera över vad exakt ni vill ha, dels i nya delen och dels om det behövs byggas ut i den gamla delen.
Du har ett ansvar även som beställare, är du inte genomskinlig här kan det bli missförstånd och offerten blir felaktig åt det dyrare hållet ifall vissa saker är luddiga.
Du kan rita upp ungefär var du behöver ha nya uttag i nya delen samt var du vill ha kompletterat i gamla.
Fundera över om du ska ha 2 eller 3 jordfelsbrytare, har du många riskgrupper utomhus så kan dessa dra med sig viktiga saker i onödan, ju fler JFB desto bättre spridning, men fler än 3 ska knappast behövas i ditt fall.