36 753 läst ·
49 svar
37k läst
49 svar
Är priset på trädäcket rimligt?
Intressant! Verkligen! Så du tycker det är SJÄLVKLART att byggföretag ska ha materialvinst! Som om det inte räcker med höga timdebiteringar, mycket reseersättning mm.Erik1992 skrev:
Sjukt tråkig inställning till hantverkare, har själv byggföretag o skulle aldrig få för mig att göra på sättet du beskriver, skulle nog vilja säga att dem som du råkat ut för i så fall är riktiga klåpare.
De är väl självklart att man som byggföretag ska ha materialvinst. Det är ju det som är den "bra" vinsten i företaget.
Jag trodde att byggföretaget skulle göra vinst på sitt utförda arbete. Inte att den ”bra vinsten” skulle vara på att lura kunden och ta mer betalt för materialet, genom att köpa hos det billigare Byggmax, men ta betalt som om materialet var köpt hos den dyra bygghandeln. För att inte snacka om alla vinster på övrigt material där byggaren har rabatter som ALDRIG kommer kunden tillgodo.
Räkna om alla vinster på material och rabatter och lägg till ordinarie timpenning, så kommer vi upp i en sjuk timpenning. Hur mycket tycker du som byggnadsarbetare att du är värd i timmen? Totalt sett? Jag bara undrar….
Har också byggföretag och anser inte alls det är ”självklart” att vinsten skall komma från material. Om man kör med öppna kort, möjliggör för kunden att köpa in material själv om den så önskar (man får dock upplysa att garantin enbart gäller på utförande) samt tar betalt för sin tid så blir man genast mer uppskattad hos kunderna, kan rekommendera det.Erik1992 skrev:
Sjukt tråkig inställning till hantverkare, har själv byggföretag o skulle aldrig få för mig att göra på sättet du beskriver, skulle nog vilja säga att dem som du råkat ut för i så fall är riktiga klåpare.
De är väl självklart att man som byggföretag ska ha materialvinst. Det är ju det som är den "bra" vinsten i företaget.
Vad tycker du en advokat, läkare, jurist är värd per timme??B Byggahus48 skrev:Intressant! Verkligen! Så du tycker det är SJÄLVKLART att byggföretag ska ha materialvinst! Som om det inte räcker med höga timdebiteringar, mycket reseersättning mm.
Jag trodde att byggföretaget skulle göra vinst på sitt utförda arbete. Inte att den ”bra vinsten” skulle vara på att lura kunden och ta mer betalt för materialet, genom att köpa hos det billigare Byggmax, men ta betalt som om materialet var köpt hos den dyra bygghandeln. För att inte snacka om alla vinster på övrigt material där byggaren har rabatter som ALDRIG kommer kunden tillgodo.
Räkna om alla vinster på material och rabatter och lägg till ordinarie timpenning, så kommer vi upp i en sjuk timpenning. Hur mycket tycker du som byggnadsarbetare att du är värd i timmen? Totalt sett? Jag bara undrar….
Bara undrar…
Dessa timpriser snackar ingen om. Ok att dom har kostnader och ev skulder. Hantverkaren åker runt med inköpt bil, släpvagn dyra verktyg allt för att du som kund ska klaga på timpris, mtrlvinst. Gör jobbet själv för h…
Hoppas du uppmärksammade att t o m en hantverkare med egen firma tyckte det var fel att köra upp kunder på det sätt jag beskrev. Som tyckte det var ärligare mot kunden om man inte körde upp materialpriser och gav kunden ett val att t ex själv köpa materialet osv.M MHK2 skrev:
• Jag har haft hantverkare som köpt materialet, jag har swishat över hela beloppet samma dag. Snickaren sa att jag skulle få samtliga kvitton när jobbet var klart. När jag ville ha dem, var kvittona redan i hans bokföring och hos hans revisor. Jag fick endast foton skickade i mobilen. Krävs inte ett geni för att förstå att han tänkte använda dessa kvitton i ett annat jobb och dra momsen där.
• Han använde delar av tiden han debiterade mig för, till att snacka om nya jobb i sin mobil.
• Han debiterade mig för extra resor när han glömt att köpa saker, trots att han redan handlat material den dagen.
• Han tog två timmars luncher som jag fick betala, för han hade handlat material på lunchen (det konstiga var att han kom tillbaka och luktad klor och var blöt i håret. Har han badat i sin pool hemma kanske?).
• Den hantverkaren kostade även på sig att spela kränkt, för att jag ”misstrodde” honom och sa att ”- Där missade du chansen att alltid ha en bra hantverkare till hands”.
Och ja, jag vet att hantverkare gärna vill jämföra sig med yrkesmänniskor som har en lång högskoleutbildning på minst 5 år och en massa studieskulder. De vill också gärna ta upp vilka kostnader de har för verktyg (som är avdragsgilla, liksom mycket annat som de även kan använda för privat bruk, läs; bil, släp, telefon, dator, saker för renovering av eget hus, förbrukningsartiklar mm).
Samtidigt som du vet att hantverkaren t o m kan ta maxtimpenning när hen jobbar ihop med andra, utan någon formel utbildning alls. De bara tycker att de ska ha det, så fort de har hammaren i sin hand. Du vet exakt vad jag menar, eller hur? Alla tycker de är värda 650 kr i timmen (och haka f-n inte upp dig på summan nu, ett exempel)! Jag vet, för jag ser dagligen insidan av byggbranschen, så snacka inte med mig som jag är någon som har noll koll.
Vad skulle du själv tycka om du när du sökte dig till sjukvården behandlades av en medicinstuderande? Eller behövde hjälp av en advokat och fick hjälp av en som just börjat studera på juristlinjen? Skulle du klaga då?
En sak till; du vet väl inget om jag gör arbetet själv, eller hur? Du bara utgår från det. Fördomar? Kanske. Troligen.
Säger inte att en RIKTIG HANTVERKARE med bra kunnande och skicklighet och gärna utbildning, ska ha en bra timpenning. Det betyder inte att det rättfärdigar att de även ska ha en massa sidiointäkter på material och lura kunden genom att ge sken av att de köper förstaklass virke och övriga produkter.
Gör jobbet självB Byggahus48 skrev:Hoppas du uppmärksammade att t o m en hantverkare med egen firma tyckte det var fel att köra upp kunder på det sätt jag beskrev. Som tyckte det var ärligare mot kunden om man inte körde upp materialpriser och gav kunden ett val att t ex själv köpa materialet osv.
• Jag har haft hantverkare som köpt materialet, jag har swishat över hela beloppet samma dag. Snickaren sa att jag skulle få samtliga kvitton när jobbet var klart. När jag ville ha dem, var kvittona redan i hans bokföring och hos hans revisor. Jag fick endast foton skickade i mobilen. Krävs inte ett geni för att förstå att han tänkte använda dessa kvitton i ett annat jobb och dra momsen där.
• Han använde delar av tiden han debiterade mig för, till att snacka om nya jobb i sin mobil.
• Han debiterade mig för extra resor när han glömt att köpa saker, trots att han redan handlat material den dagen.
• Han tog två timmars luncher som jag fick betala, för han hade handlat material på lunchen (det konstiga var att han kom tillbaka och luktad klor och var blöt i håret. Har han badat i sin pool hemma kanske?).
• Den hantverkaren kostade även på sig att spela kränkt, för att jag ”misstrodde” honom och sa att ”- Där missade du chansen att alltid ha en bra hantverkare till hands”.
Och ja, jag vet att hantverkare gärna vill jämföra sig med yrkesmänniskor som har en lång högskoleutbildning på minst 5 år och en massa studieskulder. De vill också gärna ta upp vilka kostnader de har för verktyg (som är avdragsgilla, liksom mycket annat som de även kan använda för privat bruk, läs; bil, släp, telefon, dator, saker för renovering av eget hus, förbrukningsartiklar mm).
Samtidigt som du vet att hantverkaren t o m kan ta maxtimpenning när hen jobbar ihop med andra, utan någon formel utbildning alls. De bara tycker att de ska ha det, så fort de har hammaren i sin hand. Du vet exakt vad jag menar, eller hur? Alla tycker de är värda 650 kr i timmen (och haka f-n inte upp dig på summan nu, ett exempel)! Jag vet, för jag ser dagligen insidan av byggbranschen, så snacka inte med mig som jag är någon som har noll koll.
Vad skulle du själv tycka om du när du sökte dig till sjukvården behandlades av en medicinstuderande? Eller behövde hjälp av en advokat och fick hjälp av en som just börjat studera på juristlinjen? Skulle du klaga då?
En sak till; du vet väl inget om jag gör arbetet själv, eller hur? Du bara utgår från det. Fördomar? Kanske. Troligen.
Säger inte att en RIKTIG HANTVERKARE med bra kunnande och skicklighet och gärna utbildning, ska ha en bra timpenning. Det betyder inte att det rättfärdigar att de även ska ha en massa sidiointäkter på material och lura kunden genom att ge sken av att de köper förstaklass virke och övriga produkter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden