P
D Daniel 109 skrev:
Jag syftade på den el som förmedlas via elnätet.
Köps och säljs inte elektricitet på terminskontrakt också? Går även de affärerna i så fall via börsen?

Det varieras säkert hur de handlas, men elen passerar ändå nordpool. Terminskontrakten är finansiella instrument på sidan av.

• Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Köps och säljs inte elektricitet på terminskontrakt också? Går även de affärerna i så fall via börsen?
Jo men dagens sjuka elhandel ska det då ändras på!
En majoritet är ju eniga om att det är rena galenskaperna med nuvarande elhandelsavtal.
I sant EU samförstånd och att Europa överlever "racet".
https://www.euractiv.com/section/el...orm-leaves-options-open-for-coal-and-nuclear/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja, du upprepar det väldigt ofta. Men du tycks varken förstå hur det fungerar eller vad de förändringsförslag du ser som lösningar handlar om.

• Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Är det så i din verklighet att vindkraft motsv 1000 MW försvinner plötsligt utan förvarning?
Jag antar det eftersom det är det som är diskussionen. Men då behöver du läsa på. Mycket.
Det är ju en av de fina sakerna med SMR. Då blir det ju bara max 300 MW som faller ifrån om något händer med reaktorn. Inte mycket värre än om det råkar komma ett moln över en solkraftpark en vanlig dag med växlande molnighet.

(Fast man har förstås fortfarande problemet med att elnätet från reaktorn måste fungera, men det gäller ju alla anläggningar med mycket produktion koncentrerad på ett ställe. Jag kan t.ex. inte tänka mig att havsvindparker kommer dra redundanta kablar för att ansluta sig till nätet.)

D daVinci skrev:
Jag vidhåller att har man nu kärnreaktorer så är det en bra ide med gasturbiner eftersom man snabbt får fart på dom. Då minskar man skadorna av att kärnreaktorer strejkar.
Batterilagring är ju också bra på den typen av balansering. Framöver kan jag även tänka mig att automatisk bortkoppling av elektrolysörer för vätgas kan bli ett alternativ för att sänka effektbehovet snabbt.

D Daniel 109 skrev:
Ja, du upprepar det väldigt ofta. Men du tycks varken förstå hur det fungerar eller vad de förändringsförslag du ser som lösningar handlar om.
Att en majoritet i EU parlamentet har beslutat att elhandelsavtalet måste ändras?

Sen har vi då dessa sunkiga grön-röda länder som ivrigt ska sabotera det här med Tyskland i spetsen.
Men de får nog det mycket svårt i EU-valet i Juni.

Ja, men det handlar om justeringar. Att tillåta stöd för vissa kraftslag, att tilldela överföringskapacitet på effektivare sätt och liknande. Det handlar inte om att i grunden ändra hur el handlas.

D Daniel 109 skrev:
Ja, men det handlar om justeringar. Att tillåta stöd för vissa kraftslag, att tilldela överföringskapacitet på effektivare sätt och liknande. Det handlar inte om att i grunden ändra hur el handlas.
Paralun har självklart inside information.
Hur skulle han annars kunna veta att enskilda EU ledamöter (tom en majoritet) tycker nuvarande system är ”rena galenskapen”

Eller killgissar han igen…?🤔

Z Zodde skrev:
Paralun har självklart inside information.
Hur skulle han annars kunna veta att enskilda EU ledamöter (tom en majoritet) tycker nuvarande system är ”rena galenskapen”

Eller killgissar han igen…?🤔
Nu kom den grälsjuke norrmannen igen..........

Nu har man röstat om det här i EU parlamentet, det ÄR bara så.
https://www.euractiv.com/section/el...orm-leaves-options-open-for-coal-and-nuclear/

Förstår du?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja, det har man. Men det handlar inte om det du tycks tro. Det handlar inte om att ändra hur el handlas. Det handlar om att öppna upp för olika former av stöd för tex kärnkraft.

P paralun skrev:
Nu kom den grälsjuke norrmannen igen..........

Nu har man röstat om det här i EU parlamentet, det ÄR bara så.
[länk]

Förstår du?
Så om man röstar på nåt så är alternativet ”rena galenskapen ” ?
Du slänger ofta in sådana påståenden du inte har koll på, är det för att försöka förstärka egna tunna argument ?
Som Daniel sa rör det sig om justeringar och INTE nån grundläggande förändring, men det passar förstås inte din agenda.

På ett diskussionsforum må man tåla att bli synad och rättad om man kommer med direkta faktafel. Du kan kalla det grälsjuk om du vill.

Z Zodde skrev:
Så om man röstar på nåt så är alternativet ”rena galenskapen ” ?
Du slänger ofta in sådana påståenden du inte har koll på, är det för att försöka förstärka egna tunna argument ?
Som Daniel sa rör det sig om justeringar och INTE nån grundläggande förändring, men det passar förstås inte din agenda.

På ett diskussionsforum må man tåla att bli synad och rättad om man kommer med direkta faktafel. Du kan kalla det grälsjuk om du vill.
Nej det handlar inte om "justeringar"....
Så sluta surra!

P paralun skrev:
Nej det handlar inte om "justeringar"....
[länk]
Så sluta surra!
Vad menar du är en radikal förändring mot dagens elhandel?

Z Zodde skrev:
Vad menar du är en radikal förändring mot dagens elhandel?
Jo om du nu inte orkar skapa ett gratiskonto eller orkar läsa artikeln så är det då radikala förändringar i elhandelsavtalet. Men du bor ju i Norge och då får man ju bara acceptera vad EU beslutar.
Ser väl mycket bra ut, IMHO!

När jag läser den texten får jag det till att man tillåter statligt stöd kärnkraft och förnyelsebar produktion samt att Polen får behålla kolkraft som skulle stängas för spetskraft. Jag ser inget som påverkar elhandeln. Jag har tidigare sett förslag på ändringar som skulle underlätta fastprisavtal. Men inget som medför märkbara förändringar i hur el handlas och prissätts.

Men det kan låta som att ändringarna ska medföra stora förbättringar när politikerna presenterar förslagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.