Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är inte så oroad, vi har alltid matats med propaganda från de politiska partierna och från tillskyndare av olika politiska ideologier. Varför det skriks högt om detta just nu är att det är bönderna med sina högafflar som har politisk medvind. Det är inget unikt svenskt utan en konsekvens av att kommunikationsteknologin har utvecklats så att alla kan producera och sprida massmedia. Monopolen dog snabbt när teknologin ändrades.

Det är klart att vi i den upphöjda delen av befolkningen inte känner oss bekväma med att kreti och pleti börjar vinna makt och vi förlorar den. Vi känner ju inte dessa människor som har börjat spela på vår inhägnade fotbollsplan här i Stockholm och de spelar med andra regler.
Jo men politiken har ju förvandlats till en miserabel sörja för människor som orkar läsa en mening på sociala medier, sen i sak ser jag ingen större skillnad på en trollfabrik eller tankesmedja.
Kvack-kvack i ankdammen🤔

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men politiken har ju förvandlats till en miserabel sörja för människor som orkar läsa en mening på sociala medier, sen i sak ser jag ingen större skillnad på en trollfabrik eller tankesmedja.
Kvack-kvack i ankdammen🤔
Har folk någonsin varit speciellt insatta i politiken? Om jag minns rätt röstar folk ofta alltid på samma parti hela livet och får ofta med sig ”valet” från familj eller vänner.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har folk någonsin varit speciellt insatta i politiken? Om jag minns rätt röstar folk ofta alltid på samma parti hela livet och får ofta med sig ”valet” från familj eller vänner.
Jo historiskt var det nog så men debatten idag om trollfabriker är väl tidens tecken.
Vi får se om man klarar av riktiga politiska frågor inför EU-valet?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L
C cbrolin skrev:
Du ljuger och sedan slänger du in en brasklapp om ditt minne.

Ett 20-tal kärnkraftsarbetare fick kraftigt förhöjda stråldoser varav en av dem har avlidit. Det är inte medicinskt fastställt att det var pga strålningen men statistiskt är det det.

Ingen dog i någon evakuering pga det havererade kärnkraftverket! Det är en ren lögn av så många från kärnkraftsmotståndarna. Rätta mig om jag har fel, men i så fall med en sansad källhänvisning.

Däremot dog 20.000 av själva tsunamin.
Du för ju inte heller fram fakta.

En arbetare på kärnkraftverket avled på grund av mekaniskt våld (ej strålning), det var någon balk eller vägg som rasade.
Många har fått rätt höga stråldoser, drygt livstidsdoser har man uppskattat i några fall. Inga av dessa har konstaterats skador som säkert kan härledas till strålningen, de flesta har inga alls speciella hälsoproblem. En person har fått cancer och fått ersättning för detta, utan att man har klarlagt samband mellan olyckan och sjukdomen.

Befolkning i omgivningen har fått allt från relativt kraftiga stråldoser (drygt tillåten årsdos), värst för små barn där gränsvärden är lägre satta, till relativt små stråldoser, beroende på var de befunnit sig i evakueringsområdet. Nästan hela Japan har dock drabbats av något lite förhöjd strålning Eller ärligt talat har hela världen drabbats av det, bakgrundsstrålningen är nu uppe på nivåer som närmar sig de vi hade medan kärnvapenprovsprängningar gjordes.

Antalet sekundärt döda debatteras friskt, allt från lite drygt 30 personer till flera tusen.
De lägsta siffrorna hänför sig till själva evakueringen och dödsfall inom 30 dagar efter. Redan dessa kan man diskutera, om en gammal svag människa dog, skulle denne kanske gjort det även utan en påfrestande evakuering.
De högsta siffrorna som florerar är tusentals. Man har koll på att t.ex. självmordsfrekvensen är högre efter tsunamin och Fukushima-olyckan. Men vad är orsaken/orsakerna. Jag anser att man knappast kan räkna in precis allt på Fukushima-kontot.

Här finns lite att läsa (dock inte om den ende arbetaren som dog under katastrofens första skede).
https://stuk.fi/sv/olyckan-vid-karnkraftverket-i-fukushima

Den här är också intressant, med bilder och info om det hela 10 år efter
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bildspel-fukushima-tio-ar-sedan-katastrofen

Den här kan ju också läsas, inte riktigt i ämnet, men bra info för de som är oroliga av sig och lätt sveps med av dyster (des)information.
https://www.analys.se/fukushima-myter-och-misstolkningar/

edit:
Och vad gäller ökad strålning långt från Japan, kan man glutta på denna
https://www.stralsakerhetsmyndighet...-varlden/matningar-i-sverige-efter-fukushima/

edit2:
Och en sista "brasklapp".
Sila inte mygg och svälj kameler
Bara i EU beräknas det att det dör 23000 om året utav kolkraftseldningens utsläpp:
https://www.nyteknik.se/nyheter/rapport-23-000-dor-i-fortid-av-kolutslapp/804744
Självklart ännu värre i andra delar av världen
https://www.svd.se/a/c5146149-55f5-3b5b-991e-b626aca910b1/kolet-skordar-ett-liv-i-minuten

Detta inlägg är väl inte riktat mot någon speciell, utan bara en allmän orientering.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är inte så oroad, vi har alltid matats med propaganda från de politiska partierna och från tillskyndare av olika politiska ideologier. Varför det skriks högt om detta just nu är att det är bönderna med sina högafflar som har politisk medvind. Det är inget unikt svenskt utan en konsekvens av att kommunikationsteknologin har utvecklats så att alla kan producera och sprida massmedia. Monopolen dog snabbt när teknologin ändrades.
Fast jag är lite oroad över att de med högafflarna sätter agendan idag. Det har aldrig slutat bra historiskt när tyckande och populism sätts före logik, vetenskap, och mänskliga värderingar.

Dessutom har detta öppnat upp för främmande makt att sprida desinformation som "högafflarna" sedan glatt sprider vidare vilket i sin tur förhindrar/försenar viktiga men kanske impopulära åtgärder i samhället. Exempel på sånt är klimatfrågan, vaccinering, och nu senast har jag noterat att "bönderna" skriver sig blå i ansiktet över elektrifieringen av fordonsparken.

Retorisk fråga, vilka har allt att vinna på ett splittrat väst, ett fortsatt beroende av fossila bränslen, och har invaderat ett grannland? Att de (vi kan kalla dem pissland) har denna möjlighet idag är inte bra. Men jag har heller inget bra svar på hur vi ska motverka det utan att ställa till det med yttrandefriheten i slutändan.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag påstår inte att sydkorea är värre än nordkorea.
När jag ställer frågan och du väljer att lyfta fram "problem" med SK så är det nog faktiskt just det du gör. I praktiken.
D Daniel 109 skrev:
Vad jag försökte få fram är att inte heller sydkorrea är fritt från problem.
Det är riktigt. Men eftersom människor ser olika saker som problem kan inget bli problemfritt.
(Och en del ser det ju som ett enormt problem att dom inte kan äta kaka och sedan ha den kvar).
(Jfr pacman42 ovan som menar att det stora problemet med SK är för lite barnafödande. Folk ser olika saker som problem).

Det jag lyfta fram är en 32 ggr högre levnadsstandard. (Vilket inkluderar sådant som sjukvård. Den som kan finnas i NK med deras BNP/Capita är inte ens ett skämt i jämförelse).
D Daniel 109 skrev:
Sydkorea är inte heller så liberalt som du tycks vilja ha det,
Nu är det väl inget jag uttalat mig om. Jag har väl skrivit att SK är enormt mycket mer liberalt än NK. (Att SK har 100% Liberalism har jag aldrig ens antytt. Och skulle inte göra).

D Daniel 109 skrev:
men ändå så pass liberalt att det orsakar problem.
Diskussionen blir mycket enklare om du bara säger att tillväxt och ökad levnadsstandard är ett problem. Och eftersom liberalism leder till just detta är Liberalism ett problem.
Då blir vi överens i sakfrågan och har olika preferenser.

D Daniel 109 skrev:
Samhällen med små skillnader i välfärd är i allmänhet lyckligare.
Det Nordkoreanska, där folk lever i 1800-tals misär med utedass och häst och vagn, är lyckligare då enligt dig.

Du är dock ganska ensam med detta. Så gott som alla strävar efter en högre levnadsstandard (dvs högre lön, högre avkastning på sparandet mm).

De i Sverige som ens vill tillbaka till 30-talets misär är mest bara några få doomers som är i botten standardmässigt och önskar elände åt alla andra.

Claes Sörmland
Ja så är det om man tittar på hela populationen. Men valen avgörs ju av en mindre rörligare grupp.

Det är nog så. Många är väldigt känslostyrda och tar ställning känslomässigt. Ofta under inverkan av någon uppviglare som använder känslobaserad retorik.
(S) har genom decennierna varit enormt skickliga på att föra fram "Rösta på oss så ska vi ta av dom och ge till er".

Det som dock skett genom åren är att människor fått sig bättre information. Det går nu att informera sig om hur det är i andra länder (andra ekonomier). Det var inte riktigt möjligt på 70-80-talen. Detta kan leda till att några fler röstar baserat på fakta. Lär väl fortfarande vara en minoritet.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Claes Sörmland
R RoAd skrev:
Fast jag är lite oroad över att de med högafflarna sätter agendan idag. Det har aldrig slutat bra historiskt när tyckande och populism sätts före logik, vetenskap, och mänskliga värderingar.
Logik, vetenskap och mänskliga värderingar är inga krafter som historiskt har haft någon större roll i politiken. Starka män med sina stora krigs- och samhällsbyggnadsprojekt, inbördeskrig och revolutioner har varit det som har påverkat. Så jag är alltid något oroad. Men klarade vi 1900-talets andra hälft där Sverige i praktiken var en enpartistat och där partiet hade vuxit ihop med samhällets centrala institutioner, säkerhetspolis och massmedia med bibehållen parlamentarisk demokrati samtidigt som Sovjet hade infiltrerat centrala delar av samhället med ren spionverksamhet så ska vi noga klara samtidens åsiktspluralism också tänker jag. Och jag ser inte att Ryssland alls lyckas föra in sina värderingar eller intressen i landet, tvärt om har t o m vänstern blivit Rysslandsfientlig idag - något som tills nyligen hörde borgerligheten till. Minns hur man skrattade och avfärdade de ryska ubåtarna och kränkningarna ganska nyligen. Nu är man med på att gå med i NATO. Vi är bättre rustade nu på demokratisidan än t ex 1975.

R RoAd skrev:
Dessutom har detta öppnat upp för främmande makt att sprida desinformation som "högafflarna" sedan glatt sprider vidare vilket i sin tur förhindrar/försenar viktiga men kanske impopulära åtgärder i samhället. Exempel på sånt är klimatfrågan, vaccinering, och nu senast har jag noterat att "bönderna" skriver sig blå i ansiktet över elektrifieringen av fordonsparken.
Ingenting mot 1900-talets infiltration från Sovjet. Våra skollärare hade varit på STASI-arrangerade kurser i DDR. Vi hade rena spioner som sålde ut våra försvarshemligheter till fienden. Vi hade politiska partier i riksdagen som öppet stod på fiendens sida av ideologiska skäl. Vi hade organisationer som planerade att avrätta delar av befolkningen efter väpnad revolution.

Vi verkar inte ha något som motsvarar detta idag. Lite perspektiv på samtidens problem får man väl ändå ha.
R RoAd skrev:
Retorisk fråga, vilka har allt att vinna på ett splittrat väst, ett fortsatt beroende av fossila bränslen, och har invaderat ett grannland? Att de (vi kan kalla dem pissland) har denna möjlighet idag är inte bra. Men jag har heller inget bra svar på hur vi ska motverka det utan att ställa till det med yttrandefriheten i slutändan.
Det finns många länder som har att vinna på ett splittrat väst. USA, Ryssland och Kina är ju stormakterna som alla har att vinna på ett rätt svagt Europa.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G
B bjorn.abelsson skrev:
Kunskapen om sambandet mellan dubbdäck och partikelhalter kommer till allra största delen från mätning av partikelhalter ute i verkligheten och jämförelse mellan partikelhalter och andelen dubbdäck. Höga halter av partiklar förekommer enbart på gator med mycket trafik, hög andel dubbdäck och torr vägbana. På sommaren, när ingen kör med dubbdäck, förekommer aldrig höga halter av partiklar, möjligen undantaget vissa trafiktunnlar.
Och på sommaren förekommer inte de vidriga grusdammet heller. Undrar om de som vräker ut gruset får betalt per ton...
Labtesterna körs i renrum utan grus och i verkligheten är det grus oavsett däckstyp på vinten/våren. Gruset kan mha däcken riva upp partiklar från vägbanan.
Sen kan man ju undra, om man nu aktivt flyttar till tex Horngatan eller Valhallavägen i nutid och sedan gnäller på buller eller pariklar så är det ganska lätt att sälja sin brf där och flytta, ja varför inte till tex Tumba, är ju mycket billigare.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Labtesterna körs i renrum utan grus och i verkligheten är det grus oavsett däckstyp på vinten/våren. Gruset kan mha däcken riva upp partiklar från vägbanan.
Odubbade däck ger inga höga halter av partiklar (PM10), oavsett grus eller sand på vägbanan. Det finns många studier som visar på ett tydligt samband mellan just dubbdäck och höga halter av PM10. Däremot finns inget större samband mellan sandning och PM10-halter. Det damm man ser när gatorna sopas på våren är större partiklar än PM 10 och därmed tämligen ofarligt. PM 10 är så små att de inte syns.

G
B bjorn.abelsson skrev:
Odubbade däck ger inga höga halter av partiklar (PM10), oavsett grus eller sand på vägbanan. Det finns många studier som visar på ett tydligt samband mellan just dubbdäck och höga halter av PM10. Däremot finns inget större samband mellan sandning och PM10-halter. Det damm man ser när gatorna sopas på våren är större partiklar än PM 10 och därmed tämligen ofarligt. PM 10 är så små att de inte syns.
Jo, att man inte ser partiklar mindre än 10 micrometer är ju rätt självklart men att det bland större partiklar inte finns mindre tror jag inte ett dugg på, helt otimligt. Om inte grus på vägbanan gjorde någon nytta alls för tex odubbade vinterdäck skulle det inte det kunna bli några partiklar men nu är det så att ett gruskorn mellan vägbana och odubbat däck förändrar friktionen faktiskt kan riva upp delar av vägbanan som i sin tur kan innehålla nästan vad som helst är det garanterat att det skapas olika stora olika varianter av partiklar. Det är väldigt svårt att skapa tester i verkligheten med många olika parametrar/ förutsättningar, inte samma med labbtester, jobbar en hel del med det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo historiskt var det nog så men debatten idag om trollfabriker är väl tidens tecken.
Vi får se om man klarar av riktiga politiska frågor inför EU-valet?
Och då frågor som faktiskt avgörs i EU, det är väldigt mycket argumenterade för eller emot saker som inte alls avhandlas i EU parlamentet. Uppenbarligen så är politikerna antingen korkade eller så tror de att väljarna är det! Inget av alternativen gör att jag vill rösta på dem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Det är väldigt svårt att skapa tester i verkligheten med många olika parametrar/ förutsättningar, inte samma med labbtester, jobbar en hel del med det.
Det är ganska enkelt att mäta halterna av PM10 och att korrelera dem med hur många dubbdäck som trafikerar gatan. Norge har genom sin avgift på användningen av dubbdäck kunnat se hur partikelhalterna mycket tydligt har varierat i takt med andelen dubbdäck. Så att det är just dubbdäcken som är den viktigaste orsaken till att gränsvärdena för PM10 överskrids i flera kommuner är ställt utom allt tvivel.

Claes Sörmland
Förutom dubbdäckens bidrag till PM10 så finns ju ett stort bidrag från trafiken i stort, alltså även den utan dubbdäck. På Horngatan i Stockholm gav inte dubbdäcksförbudet den där goda lösningen man hoppades på utan man har varit tvungen att dammbinda för att försöka få ned PM10.

• Graf som visar årsmedelvärden av PM10-nivåer på Hornsgatan från 2000 till 2020, jämfört med miljökvalitetsnorm och nationellt mål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.