pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att detta leder till dålig rörlighet på arbetsmarknaden. Min fru har ett jobb och jag har ett jobb, skall den andre behöva byta arbete för att den förste gör det? Skall man behöva flytta när man byter jobb?

En av de viktigaste sakerna som driver storstäder är just det att man inte behöver flytta för att man byter arbetsgivare. Det finns ett stort utbud av arbetstagare och arbetsgivare att välja mellan.
Precis, det finns en anledning till att vi har det litet bättre i vårt land. Att möjliggöra rörligheten, att underlätta för barnfamiljer så barnen slipper växa upp i city t ex.

lilytwig lilytwig skrev:
Precis, det finns en anledning till att vi har det litet bättre i vårt land. Att möjliggöra rörligheten, att underlätta för barnfamiljer så barnen slipper växa upp i city t ex.
Ja, precis. Rörlighet är BRA!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, varför?
Tycker du det är fel?
D djac skrev:
Norge är ju väldigt speciellt pga sin enorma oljerikedomar, initialt investerades oerhörda summor i att rusta upp Oslo, det behövdes verkligen med en enorm överhettning som resultat. Antar att ett sätt att bli av med pengar utan alldeles för stora konsekvenser är att hälla det över glesbygd.

För Sveriges del, som då måste välja, blir det väl till att dra in på annat om man vill göra samma sak, ta bort alla sjuksköterskor och lärare kanske.
Har aldrig sett distriktspolitiken kopplad till oljepengar. Fanns långt innan dess.
Snarare är det lättare att hålla byar vid vattnet levande. Hurtigruten har gått inom dessa byar mellan Bergen å Kirkenes i 100+år.
I Norge pöser man öht inte oljepengar över den inhemska ekonomin, man är extremt rädd för inflation/överhettning. Därför placeras alla nya oljepengar utomlands. (Avkastningen av fonden up till 3% kan gå in i budgeten)
Vägtullar å förmögenhetsskatt borde ett land som har världens största pensionsfond ha råd att avstå… men ikke. .

• Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, precis. Rörlighet är BRA!
För många långpendlare leder till för stor trafik, köer och slöseri med tid. En bättre fördelning av arbetsplatser närmare bostäder motverkar detta.

P pmd skrev:
Varför ska du och jag subventionera andras resande?
För att resande idag är dyrt och det är ojämlikt att vissa har förmånen att kunna bo precis intill jobbet.

P pmd skrev:
De som bor där det inte finns kollektivtrafik ska inte behöva betala för kollektivtrafik.
Vad bra, kan jag få sänkt regionskatt nu då? Eller kanske kompensation med reseavdrag för bil...

T TommyC skrev:
För många långpendlare leder till för stor trafik, köer och slöseri med tid. En bättre fördelning av arbetsplatser närmare bostäder motverkar detta.
Absolut är det så. Det är väl bara att flytta närmre jobbet! Det är ju en baggis om man har några millar i fickan. Vi som inte har det får ju anpassa oss till verkligheten.
Reseavdragen fyller en funktion, men det kan alltid diskuteras var nivån ska vara. Själv fick jag det under några år när barnen var små. Det behövdes på den tiden. Resorna tog mycket tid och kostade en bra slant, när förskolan låg 1,5 mil bort och dagis 1 mil, fast åt annat håll. Och så jobbet 1 mil åt det tredje. Ett fasligt pusslande med kombination av bil och bussåkande. Självklart jobbade man på att hitta en bättre lösning. Men det tog några år

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Varför subventionerar en miljardär en fattigpensionär…?
Därför att tillräckligt många giriga tycker att sparare skall beskattas och så skall stöldgodset delas ut till slösare. Att det är negativt på sikt struntar dom i.
Slösaren säger dom har ju behov. Därav att denne inte har något sparat. Men spararen har ju mindre behov. Därav att denne har sparat. Och då kan fogden omfördela.
Notera att dessa struntar fullständigt i allt var rättvisa heter.

Z Zodde skrev:
Som jag ser det Det handlar det om att folk ska ha råd å bo kvar i hela landet. I norr är det naturligt nog i snitt mycket längre att resa till jobbet å kollektivtrafiken är nästan obefintlig.

I Norge (vilket det tog mig 20år å inse) vill man att HELA landet ska leva. Alla kan inte bo i Oslo.
Då må man ge olika typer av incitament för att folk ska bosätta sig elsewhere…
Ett alternativ är att överheten låter människor bestämma själva. Och låter bli att tvinga och bötfälla.

Successivt kommer fler och fler bo i storstäderna. Oslo är troligen för litet för att överleva på sikt och då blir Norge ödemark. Kanske Sverige också om inte Stockholm blir stort nog att vara konkurrenskraftigt. På längre sikt kommer kanske bara 2-3 städer i Europa finnas. Resten är ödemark.
Desto fler som bor i Oslo och Stockholm, desto längre kan kan man skjuta upp att Norge och Sverige blir ödemark.
(Jordens folkmängd kommer minska. Det som inte är attraktivt kommer tyna bort).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det tror jag. Om det tar 25 minuter att åka från mig till stan, så tar det förstås 25 minuter att åka från stan till mig.

Obygden är kanske att ta i lite, men nog bor jag allt ute i spenaten. :)
Det är bara vid rusning som alla bilar är allokerade.
Annars placeras de ut där det är optimalt.

Är det 10 hushåll och 15 bilar idag där du bor kan säg 10 bilar placeras vid central punkt där. Och du får 3-4 minuters framkörningstid.

pacman42 pacman42 skrev:
En stor nackdel med denna är att den kommer att köras mycket längre sträckor än dagens bilar, dvs det blir fler bilar i omlopp i trafiken. Detta beror dels på enkelheten att nyttja tjänsten, men även på att samma bil skall både köra ut till dig och tillbaka för resorna. Dvs många bilar kommer att gå tomma i ena riktningen. Trafikforskarna tror inte på detta...
Idag går pendeltågen och bussarna. Ser inte att det blir mer massa som körs omkring.
För de självkörande fordonen kan alla deras positioner optimeras. Hela tiden.
Flera kan stanna kvar centralt under dagen. Och de kan parkeras tätare och mer optimalt.

Och de här bilarna är för en person (för det mesta). Då är det mindre massa som körs omkring. Och eftersom det bara blir självkörande fordon blir säkerheten högre och färre massa behövs för krockskydd.

Där en bil kör idag kan 4 sådan här rymmas. Och flödet i trafiken ökar med en faktor 4 bara på det. Sedan kör de optimalare och flödet ökar pga de också. Hastigheterna blir då högre och pendlingstiden kortare.

Men för att detta skall fungera helt optimalt måste de mänskliga klåparna bort från trafiken. Kan ta ett tag.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Därför placeras alla nya oljepengar utomlands.
Det måste bli så. Annars skulle växelkursförändringen döda alla annan export i landet. Och det vill man inte riktigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det måste bli så. Annars skulle växelkursförändringen döda alla annan export i landet. Och det vill man inte riktigt.
Nja, nu har huvudvärken sista 10 åren varit tvärtom, valutan är för svag. Detta leder till importerad inflation och fördröjer räntesänkningarna som redan startats eller förväntas i resten av världen.

Överhettning med följande inflation är huvudorsaken om man blåser på med oljepengar.

D daVinci skrev:
Så mycket NOK finns väl inte så att man kan växla in dollar (som oljan säljs i) och köpa kronor och som du säger, vad skulle hända med valutakursen om köptrycket på NOK skulle vara enormt högt?

K karlmb skrev:
B bjorn.abelsson skrev:
Trafikanternas restider är en av de tyngst vägande faktorerna i de samhällsekonomiska analyser som görs av den samhällsekonomiska lönsamheten av olika projekt inom transportinfrastrukturen. Den enskilde resenärens tidsuppoffring för en resa är dock ingen extern kostnad, utan en kostnad som drabbar just den enskilde resenären.

Om en person väljer ett färdmedel som ger längre restid än ett annat färdmedel beror detta på att andra kostnader (fordonskostnader, biljetter, bekvämlighet, möjlighet att utnyttja restiden o.s.v.) sammantaget väger tyngre än restidskostnaden.

I praktiken torde de flesta som tjänar 2 timmars restid per dag på att välja bil i stället för andra färdmedel också göra detta. Men när bilresans kostnader inte fullt ut drabbar just den resenären kommer många bilresor som är privatekonomiskt lönsamma att inte vara samhällsekonomiskt lönsamma.

Om alla externa kostnader påförs den som reser kommer det som är privatekonomiskt lönsamt också att vara samhällsekonomiskt lönsamt.
Min egen tid är väl ändå en samhällsekonomisk kostnad. Varför skulle den värderas till noll?
Är du beredd att jobba gratis 2 timmar per dag?
Vi noterar att du inte hade något svar här.

K karlmb skrev:
Vi noterar att du inte hade något svar här.
Vi noterar att samhällsekonomi, dess resonemang, modeller (och här specifikt kostnader) kan läggas till den växande grupp med ämnen som du inte förstår.

Alla vill nog inte göra samma misstag som jag och några andra gjorde.
som att försöka få dig att förstå hur prisbildningen på elmarknaden fungerar bara för att efter 1000 inlägg finns ut att du är faktaresistent.

D
K karlmb skrev:
För att resande idag är dyrt och det är ojämlikt att vissa har förmånen att kunna bo precis intill jobbet.
Det är ju få som blir anvisade både arbete och boende och ännu färre som blir anvisade dessa långt ifrån varandra.

Skaffar man sig ett boende som man inte har råd med, vare sig det är i transport eller andra kostnader så tycker inte jag att det är rätt att de andra ska täcka upp för det. Vill man leva på ett visst sätt så kommer man nog kunna fortsätta göra det, om man har råd till det eller kan tex jobba hemifrån.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.