P
K karlmb skrev:
Varför då?
Varför ska du och jag subventionera andras resande?
 
P pmd skrev:
Varför ska du och jag subventionera andras resande?
Varför subventionerar en miljardär en fattigpensionär…?

Som jag ser det Det handlar det om att folk ska ha råd å bo kvar i hela landet. I norr är det naturligt nog i snitt mycket längre att resa till jobbet å kollektivtrafiken är nästan obefintlig.

I Norge (vilket det tog mig 20år å inse) vill man att HELA landet ska leva. Alla kan inte bo i Oslo.
Då må man ge olika typer av incitament för att folk ska bosätta sig elsewhere…

Det är av stor betydelse att folk bor längs hela kusten upp till ryska gränsen. Då rimmar det illa att man drar in en av skatteförmånerna som relativt används mest i norr. Samma sak i Sverige antar jag.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om man kan välja…

Sen har du de som bor i Glesträsk och jobben plötsligt centraliseras så du måste resa 1,5 timmar enkel resa till jobbet utan möjlighet till kollektivtrafik..,

När jag flyttade till Norge för 30år sen tyckte jag de man här kallar ”distriktspolitikk” var uselts (fritt översatt ”glesbygdspolitik”)

Men i Norge är man extremt medveten av å ge hjälp till alla småkommuner längs hela norska kusten upp till ryska gränsen för att hela landet ska leva å minska pressen på inflyttning till storstäderna.

Man har tex ett speciellt skatteavdrag för de flesta som bor i de 2 nordligaste fylkene.

Att slopa reseavdragen är inte på agendan hör i Norge ivartfall.
Att ge ekonomiskt stöd till den som bor eller arbetar i glesbygden kan vara klokt. Men att subventionera att glesbygdsbor ska bilpendla miltals till en centralort är enligt mig inte rimligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Att ge ekonomiskt stöd till den som bor eller arbetar i glesbygden kan vara klokt. Men att subventionera att glesbygdsbor ska bilpendla miltals till en centralort är enligt mig inte rimligt.
Då är vi eniga till viss del. För att minska pressen på centralortens bostadssituation är det bra att inte alla som jobbar där också önskar å bo där.
 
P pmd skrev:
Jag förstod inte riktigt vad du menade med inlägg #3 546. Den genomsnittlige person som bilpendlar pga tidsvinst har knappast makt eller resurser att "satsa på kollektivtrafikprojekt".
Nej, jag menade den statliga och kommunala infrastrukturplaneringen. I den är bilisternas tidsvinster en starkt bidragande orsak till att man bygger nya vägar. Så där tillmäts trafikanternas restid ett relativt högt värde.
 
K karlmb skrev:
Obegripligt sätt att resonera.
Du skriver att man räknar med att min tid är värd 112 kr/timme när man beräknar samhällsnytta för tex en ny väg.
Men när jag kör på den, istället för att sitta hemma och inte jobba, då är samhällsnyttan noll och intet iaf?
Om jag inte kan ta mig till jobbet är ju förlusten för samhället långt mkt större än 112 kr/timme. Dels för en arbetsgivare, dels det allmänna som måste ge mig bidrag istf att kunna plocka mig på skatter i miljonklassen årligen.
Det där sättet att räkna är ju uppenbarligen påhittat av bilhatare.
Att kalla Trafikverket för "bilhatare" saknar totalt grund. Om något kan man kritisera trafikverket för att de fortfarande sätter bilen främst i sin verksamhet.

Det transportpolitiska målet, Ett samhällsekonomiskt effektivt transportsystem, formulerades och beslutades under regeringen Reinfeldt. Knappast heller några "bilhatare". Men för att transportsystemet ska kunna vara effektivt måste de olägenheter som biltrafiken orsakar för andra (externa effekter) belasta den som betalar resan, d.v.s. när det gäller privatbilism i de flesta fall föraren/ägaren till bilen. De skatter som vägtrafiken ska betala ska därför täcka de externa marginalkostnaderna för väghållning, buller, klimatpåverkan, luftföroreningar och trafikolyckor. Restidskostnaden betalas ju redan av den som reser, så den behöver inte ingå i kalkylen för skatteuttaget, även om den självklart ska ingå i kalkylen för vilka infrastrukturåtgärder som bör genomföras.

Det man missar inom Trafikverket idag, tycker jag, är att man inte räknar in trafikanternas restidskostnader även när man planerar drift och underhåll. Trafikanternas tidskostnader för de snökaos som vi har haft i vinter är troligen betydligt högre än vad det skulle ha kostat för Trafikverket att ha en större beredskap för snabba insatser vid snöfall. Även vid vägarbeten ser man mer till hur arbetet ska kunna drivas effektivt och billigt för Trafikverket, och tar inte hänsyn till de ökade restidskostnaderna som omvägar och väntetider ger trafikanterna.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Korrelationen är mycket tydlig. Korrelation är dock inte samma som kausalitet.
Kausaliteten är tydlig. (Var det jag skrev. Och menade).
Korrelationen vet vi ju inte förrän någon gjort en seriös mätning med et stort antal observationer.

Sedan skulle jag säga att det snarare handlar om exponeringstid*antal_individer_i_omedelbar_närhet.
Åker man buss ensam så är väl smittorisken inte större än om man åker bil.

Men jag åkte i överfulla pendeltåg.

(Och så införde överheten trängselskatt så att vi skulle bli än mer sjukskrivna och öka på sjukfrånvaron. Vad man än anser om saken så inför överheten regleringar och skatter som leder till synnerligen negativa resultat. Har väl framgått att jag ser överheten som alltigenom ond).
P pmd skrev:
Tjavars. Det är en ganska tunn tråd att hänga upp en slutsats på. Varken dina eller mina erfarenheter ger något vetenskapligt stöd för att kollektivtrafikresenärer är mer sjuka än bilpendlare.
Har man kausaliteten så är behovet av en mätning som visar korrelation mindre.

Man borde för övrigt kunna luta sig mot andra undersökningar som har snarliga ansamlingar av människor. Körsång stoppades vid corona. Skulle tro att man där bara lutade sig mot kausalitet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Varför subventionerar en miljardär en fattigpensionär…?
Ja, varför?
Z Zodde skrev:
Som jag ser det Det handlar det om att folk ska ha råd å bo kvar i hela landet.
Jag ser inget bra skäl till att ge pengar till folk bara för att de bosätter sig långt från sitt arbete.
Jag pendlade 15 mil (t.o.r.) till/från min senaste arbetsplats, så jag talar inte direkt i egen sak här.
Z Zodde skrev:
I norr är det naturligt nog i snitt mycket längre att resa till jobbet å kollektivtrafiken är nästan obefintlig.
De som bor där det inte finns kollektivtrafik ska inte behöva betala för kollektivtrafik.
 
Redigerat:
För att gå lite mer on-topic så går det att se en framtid med en-persons självkörande taxi. Elbil då.

Och det borde vara klart bättre än kollektivtrafik. Den kan levererar punkt till punkt. Och tiden man spenderar är ok fritid. Går att läsa, spela spel, titta på film, arbeta, osv.
Och de kan blida kolonn och packas tätt på genomfartslederna. Och därmed korta ned restiden. (öka flödet).

Dvs bara fördelar.
(Ska vi gissa att överheten kommer försöka stoppa detta).
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Nej, jag menade den statliga och kommunala infrastrukturplaneringen. I den är bilisternas tidsvinster en starkt bidragande orsak till att man bygger nya vägar. Så där tillmäts trafikanternas restid ett relativt högt värde.
I en ideal värld är körning på alla vägar avgiftsbelagd, men det måste förstås bli en praktisk avvägning. Även kollektivtrafik använder vägar och det blir lite opraktiskt att ta betalt för varje resenär i en buss som använder en väg.

Det är antagligen därför som fordonsägare betalar fordonsskatt och bränsleskatt.
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Att kalla Trafikverket för "bilhatare" saknar totalt grund. Om något kan man kritisera trafikverket för att de fortfarande sätter bilen främst i sin verksamhet.
Det var ett misstag att slå ihop Vägverket med Banverket. Vägar och järnvägar är ganska olika typer av transportleder som behöver olika typer av planering och tillsyn.

Var det Åsa Torstensson som behövde skapa sig en markör i historieberättandet?

När jag besökte det nybildade Trafikverket 2010 så var det som märktes mest i lokalerna (f.d. Banverkets) att tvålbehållare och pappershanduksbehållare på toaletterna var ommärkta med det nya Trafikverkets emblem.
 
P
D daVinci skrev:
Kausaliteten är tydlig. (Var det jag skrev. Och menade).
Korrelationen vet vi ju inte förrän någon gjort en seriös mätning med et stort antal observationer.
Och hur vet du att kausaliteten är tydlig?
Utan att ha mätt korrelationen är det meningslöst att spekulera om kausalitet.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Dvs bara fördelar.
Det finns fortfarande en nackdel i och med framkörningstiden. Det är kanske inte en så stor nackdel för längre resor, men när jag ska åka till stan för att göra några ärenden tar det cirka 25 minuter med egen bil. Det lär ta minst det dubbla med en taxi (oavsett om den är eldriven eller inte).

Jag vill gärna ha egen bil även i framtiden och gärna självkörande. Jag tror att självkörande bilar kommer att få lägre försäkringspremier än andra bilar.
 
P pmd skrev:
Och hur vet du att kausaliteten är tydlig?
Man har hittat en fungerande logik.
P pmd skrev:
Utan att ha mätt korrelationen är det meningslöst att spekulera om kausalitet.
Inte alls.
§1 corona sprids via inandning.
§2 körsång leder till luftströmmar som sprider corona-virus i luften.
=> körsång sprider corona.

Bara att göra liknande för magsjukan och infektioner i övre luftvägarna. Känner man till doser och exponeringstid mm så kan kausaliteten blir säkrare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Man har hittat en fungerande logik.
– Goddag!
– Yxskaft.

Vilken typ av logik använder du som fungerar här? Satslogik, predikatlogik, modallogik? Någon annan typ av logik?
D daVinci skrev:
Inte alls.
§1 corona sprids via inandning.
§2 körsång leder till luftströmmar som sprider corona-virus i luften.
=> körsång sprider corona.
I en sådan situation borde man lätt kunna hitta en korrelation.
D daVinci skrev:
Bara att göra liknande för magsjukan och infektioner i övre luftvägarna. Känner man till doser och exponeringstid mm så kan kausaliteten blir säkrare.
Man kan postulera sådant, ja. Men för att vara säker på en kausalitet måste man konstatera en korrelation först.

Kollektivtrafik är f.ö. inte samma sak som körsång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.