D Daniel 109 skrev:
Jo, Polen har udda priser. Efter som de har liten kontakt med omgivningen har de fått ett undantag från reglerna på elmarknaden. Polska elpriser ser därför ofta lite konstiga ut i förhållande till aktuella flöden.
Jo Polen liksom Spanien samt Portugal har ju en variant av Bekenmodellen samt pristak.
https://second-opinion.se/vinnarna-ar-portugal-spanien-och-polen/
https://pkee.pl/en/aktualnosci/zamrozenie-cen-pradu-w-2024-roku-co-to-oznacza-dla-portfela/

Inget jag själv tror på men inget "udda"....

Nej, det är inte en variant av Beken modellen.

P
D daVinci skrev:
Av okänd anledning verkar du inte ha läst de fyra sista orden i första meningen. Prova att läsa dom.
Även utan uppsåt att förolämpa kan det man skriver vara ett personangrepp. I ditt fall antyder dock formuleringen att sin avsikt var att komma med ett personangrepp.
D daVinci skrev:
Jag skulle inte skriva något sådant, om det inte var för att skribenten ifråga själv hade vädrat den detaljen med mig.
I vilket inägg?

P
J Jeppson skrev:
Är det verkligen bra att utländska ägare, typ kinesiska företag bygger och äger elproduktion i sverige, vilka fördelar får vi konsumenter av det?
Tror du att de kommer betala skatt som ett svenskt företag i sverige då?

Det tvivlar jag på..
Ingen samverkan med Kina har positiva effekter (totalt sett) för Svenska konsumenter.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte en variant av Beken modellen.
Jo enligt min mening och även den gode Ekenstiernas version.

https://second-opinion.se/vinnarna-ar-portugal-spanien-och-polen/

Sen hör det då till saken att just Polen tillverkar den mesta elen från kolkraft inkl egna koltillgångar.
Men för att lösa dilemmat och CO2-påverkan så har de då inlett en satsning på kärnkraft.

P paralun skrev:
Jo Polen liksom Spanien samt Portugal har ju en variant av Bekenmodellen samt pristak.
[länk]
[länk]

Nej, de gör inte som Bekenmodellen.

Polen har ett undantag pga extremt dåligt nät, vilket gör att de väldigt lätt fyller sin export när de är billigare respektive fyller sin import när de är dyrare. Så de följer med dåligt i svängningarna. Sedan att de har ett fast pris mot konsument är en helt annan sak - priset på elbörsen sätts som vanligt, men på ett eller annat sätt kompenseras konsumenterna. En mer extrem variant av vad norrmännen gjort.

Spanien subventionerade gasproducenter under vissa villkor, men börsen handlas som vanligt. Eftersom många vill ha subventionerna (då de ger bra betalt) så ledde det till kul egenheter i utbudskurvan, så att priset i praktiken oftast motsvarande subventionsnivån. De begränsar dessutom inte exporten, men pga sitt läge så har de få exportkablar att fylla. Sverige skulle alltså inte kunna göra som Spanien, eftersom det skulle bli alltför dyrt för oss med vår stora exportkapacitet i förhållande till vår inre marknad.

K krfsm skrev:
Nej, de gör inte som Bekenmodellen.

Polen har ett undantag pga extremt dåligt nät, vilket gör att de väldigt lätt fyller sin export när de är billigare respektive fyller sin import när de är dyrare. Så de följer med dåligt i svängningarna. Sedan att de har ett fast pris mot konsument är en helt annan sak - priset på elbörsen sätts som vanligt, men på ett eller annat sätt kompenseras konsumenterna. En mer extrem variant av vad norrmännen gjort.

Spanien subventionerade gasproducenter under vissa villkor, men börsen handlas som vanligt. Eftersom många vill ha subventionerna (då de ger bra betalt) så ledde det till kul egenheter i utbudskurvan, så att priset i praktiken oftast motsvarande subventionsnivån. De begränsar dessutom inte exporten, men pga sitt läge så har de få exportkablar att fylla. Sverige skulle alltså inte kunna göra som Spanien, eftersom det skulle bli alltför dyrt för oss med vår stora exportkapacitet i förhållande till vår inre marknad.
Njau... det beror på hur man ser på saken. Polen sätter ett pristak och det beror då främst på att man har så mycket kolkraft, sedan deras närvaro på energibörserna är väl mest för att behaga Bryssel. Så pristaket är en Bekenvariant.
Sen har man då åkt på miljardböter av EU för sin kolanvändning och det blev det tyst om efter gaskrisen och de ska vad jag sett få tillbaka sina pengar och förhoppningsvist så lägger de pengarna på ny kärnkraft.

Nej, det är det inte. Jag tänker dock inte försöka förklara detaljerna efter som jag vet att det är lönlöst.

Vad har det med saken att göra? Beken handlar ju om att ha två auktioner med olika pris på samma vara. Vad har det med produktionsmetod att göra?

D Daniel 109 skrev:
Vad har det med saken att göra? Beken handlar ju om att ha två auktioner med olika pris på samma vara. Vad har det med produktionsmetod att göra?
De sätter ju ett maximalt elpris utifrån vad som produceras i landet, ganska enkelt.
Och kolet har gjort att de att de kan göra så och slipper avarterna till prissättning som vi haft.

Sen har de då beställt kärnkraft från Westinghouse eftersom kolet är ohållbart.
https://www.energinyheter.se/20240108/30618/polen-forbereder-sig-sitt-forsta-karnkraftverk

Det har inget med Beken att göra. Men visst kan du hålla ett stabilt elpris om du bara har en massa kolkraft.

D daVinci skrev:
Och att bygga transportkapacitet som inte full ut används är dålig ekonomi. Så det kan du inte förutsätta.
Här har jag ingen aning om vad du egentligen försöker säga.

Det finns ju bara två alternativ - antingen är kablarna fullt utnyttjade eller så är priset samma på båda sidor om kabeln. EUs långsiktiga mål är det senare, vilket innebär att det behöver byggas tills det inte längre är begränsningar.
D daVinci skrev:
Ser inte ut som det blir polska priser i Sverige då. Givet vad du säger.
Hur blir det om du byter ut bokstäverna "polska" mot "tyska". Eller går inte det för att några andra naturlagar plötslig gäller.
Det är precis samma sak oavsett kabel. (Förutom Polens lilla undantag, som i praktiken gör att priset kan diffa även om kabeln till Sverige inte är full.)

Problemet för SE4 är att kapaciteten från SE3 är låg (delvis pga nedlagd kärnkraft) och produktionen inom området är låg, samtidigt som den samlade exportkapaciteten på samtliga kablar är hög. Det leder till att det frekvent blir priskoppling mot något annat område (utöver SE3), vilket är lite tråkigt om man är elkonsument i SE4.
D daVinci skrev:
Det du kan fråga dig är varför man inte bygger elproduktionen i Polen istället för i SE1 och SE2. Jag är inte säker på svaret, men gissar att offentlig sektor i Polen obstruerar. Dom är konservativa där och det kan ju vara så att man säger att vindkraft hade vi inte på 1700-talet så det ska vi inte ha nu heller.

Dock är man inte helt emot vindkraft där, utan har planer på att fullkomlig peppra sitt havsband med vindkraftverk.
Anledningen till att de inte bygger mer är för att de har så uselt nät. 6000 nekanden att ansluta elproduktion, motsvarande ca dubbla vår installerade vindkraft.

Vilket för oss in på det här:
D daVinci skrev:
Det iaf jag pekade på var att om nedläggningsbeslutet inte hade kommit så hade troligen en hel del ny elproduktion inte byggts. Då blir det fel att säga att dom redan är byggda. Ser ut som du tappar bort temporala aspekter en hel del.

Ja, så är det. Och ett lågt elpris hindrar ny elproduktion. Vilket gör att elpriset sedan drar iväg när efterfrågan stiger. Tror du missar temporala aspekter här också.
I läget att det inte går att bygga mer i t.ex. Polen - där man förstås hellre hade byggt - är det då troligt att kvarvarande Ringhals (som f.ö. delvis skulle bidragit till mer exportkapacitet) skulle hindrat utbyggnad i Sverige? Eller har vindkraftproducenterna helt enkelt byggt allt de kunnat få tillstånd till när det ändå var goda tider och investerarpengarna rullat in?

Jag kan inte säga att jag har svaret, men jag är ändå tämligen övertygad om att större delen hade byggts ändå. Någon liten effekt på några hundra MW mindre byggt hade det kanske fått, men motsvarande 1,5 GW eller så tror jag inte alls på.
D daVinci skrev:
Du skrev så här: "Du fattar alltså inte att stater som bygger många kablar över sina gränser"
Inga undanta således. Möjligen har du nu insett att ditt påstående var falskt. Räcker med att hitta en enda stat så är det falsifierat.
Nej, det har jag definitivt inte skrivit. Det troliga är att du blandar ihop mig med karlmb, vars inlägg du kommenterade.
D daVinci skrev:
Sedan verkar du ha en extremt girig tankevärld där du tänker dig att andra skall producera och kanske tom sälja till förlust till dig när du lyckats förbjuda dom att exportera med förtjänst.
Även om det här troligen inte berör mig egentligen, så finns det en diskussion att ha kring det här.

Kring fördelarna - exportinkomster, sänkta elpriser (för vissa), bättre konkurrenskraft, jobbtillfällen - och nackdelarna - kostnad att bygga kraftverk, kostnad att bygga infrastruktur, miljöeffekter, höjda elpriser (för vissa), sämre konkurrenskraft - samt fundera på vem som får fördelarna och vem som tar kostnaderna.

I exportfallet är det ofta att fördelarna tillfaller kraftverksägarna (och i viss mån staten) medan kostnaderna (infrastruktur, miljöeffekter, höjda elpriser) hamnar på medborgarna. Norrmännens subventionering av elkunderna är ett exempel på att omfördela effekterna.
D daVinci skrev:
Transport kostar.
Och det är staten som lägger rabarber på prisskillnaden, mellan elområden.
Utjämnade prisskillnader innebär att staten plundrar folket mindre. (I min värld är det något mycket positivt).
Om du med "staten" menar "svenska staten" och du med "folket" menar danskar, tyskar och polacker, så ja. (Och i viss mån oss som bor i SE3 och SE4, när priset diffar mot SE2.)

Som elkonsument i t.ex. SE4 innebär mer exportkapacitet (säg Hansa Power Bridge, för enkelhets skull):
  • Högre pris i SE4.
  • Något lägre pris i Tyskland, men eftersom deras marknad är mycket större än SE4 är den effekten liten.
  • Staten får in något lägre avgifter från exporten till Tyskland.
  • Elkonsumenterna i SE4 betalar mer pengar till elproducenterna.
  • Svenska staten via SVK spenderar några miljarder på byggnationen.
Ingenstans i det här får de svenska medborgarna mindre pålagor. Möjligen att det blir något mer avgifter från exporten om kapaciteten går upp, så länge linorna är fyllda.
D daVinci skrev:
Att Polen och Baltikum har så högra priser beror på:
* för dyr elproduktion
* och väl lite egen elproduktion
Det är det som bör åtgärdas. Inte att man hindrar export.
Polen har f.ö. gott om elproduktion, även om den är dyr och klimatskadlig. Å andra sidan innebär det ju bara att det är mycket som ska ersättas framöver.
D daVinci skrev:
Går utmärkt. Och förekommer. Men det är ganska sällan priserna är så att det sker.

Det handlar nog mer om en slags autistisk formalism. Man tror att SvK gör något litet formellt fel. Och så blir man hysterisk över det.
Så nu käbblas det över vilken referens som skall användas för att räkna fram 30% begränsning. Det är inte definierat.

Givet att Finland nästan alltid importerar så är detta mer av en icke-fråga. Men ibland förekommer det att man låter effekten från SE1 gå via Finland till SE3 och SE4. SvK begränsar inte det för att det är kul, utan för att SvK inte klarar av att ta emot full effekt över den länken. Den är gjord för att exportera till Finland då dom haft svårt underskott i väldigt många år.
SvK kan nog fixa till begränsningen men de här projekten tar många år.
Öhm, först säger du att det går utmärkt att föra över el från Finland till Sverige, och sedan förklarar du varför det i praktiken inte alls går bra. Vilket var vad jag påpekade i det du kommenterade.

(Sen verkar inte importbegränsning beivras särskilt hårt, eftersom det främst är till skada för det importerande landet. Så som du säger gör man det inte för att vinna fördelar.)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
[länk]
Han gråter ju bara för att alla tycker att han är en idiot. Dom orkar ju inte ens lyssna på honom en stund. (Lite osminkat uttryck då).
Och så tittar han på priserna en dag och menar att det är i Portugal och Spanien som alla företag kommer fly till.

Men när jag tittar på samma karta: https://euenergy.live/
Så är Sverige billigare än Portugal och Spanien.

Vad sägs om att han uppdaterar texten och kartan så att det är Sverige alla företag kommer fly till.

(Sedan finns det ju andra bivillkor för företagande som han väljer att ignorera fullständigt).

P paralun skrev:
[länk]

Stod mest bara att dom subventionerade elpriserna istället för som i Sverige beskattar.
Och att det kostar "skjortan".

Kan någon insatt förklara hur prisbildningen går till.

P paralun skrev:
Njau... det beror på hur man ser på saken. Polen sätter ett pristak och det beror då främst på att man har så mycket kolkraft, sedan deras närvaro på energibörserna är väl mest för att behaga Bryssel. Så pristaket är en Bekenvariant.
Sen har man då åkt på miljardböter av EU för sin kolanvändning och det blev det tyst om efter gaskrisen och de ska vad jag sett få tillbaka sina pengar och förhoppningsvist så lägger de pengarna på ny kärnkraft.
De sätter ett pristak mot konsument. Du får ha gratis el till privatpersoner om du vill utan att EU bryr sig. Det snedvrider inte konkurrensen.

Däremot är det lite suspekt att de har pristak mot små och medelstora företag. Där är det förvånande om EU inte bryr sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.