MrJay MrJay skrev:
Ingen aning då vi bygger fortfarande. Frikyla som går till en konvektorenhet som också har värmemöjlighet (via golvvärmen). Vi har två isolerade kylslangar till den, tydligen går det att dela upp men du får mindre effekt enligt rörisen
Sorry, läste helt fel!

MrJay
J jonaslatt skrev:
Detta är inget jag har märkt av.
Jag har alltid sommarläge på sommartid och sänkt önskad temp till 15. Men aldrig fått ner något. Ligger ändå på 28-29 grader varje kväll på sommaren.
Tegelhus?

Gamla delen.
Trähus med efter monterad tegel utanpå.
Sen nya tillbyggnaden är ceder trä (där är alla sovrum)

MrJay
J jonaslatt skrev:
Gamla delen.
Trähus med efter monterad tegel utanpå.
Sen nya tillbyggnaden är ceder trä (där är alla sovrum)
Misstänkte det.. tegel suger åt sig värme under dagen som den sedan utstrålar på natten. Vi har ett sådant hus i familjen, ett helv@#te att vara i under varma perioder. Vi fick köpa in AC.

J jonaslatt skrev:
Jag gör som du sänker ner önskad temp så lågt som går men du ändrar inget annat menar du? Ökar din varv om det är varmt ute tex för att försök få ner några grader?
Mitt aggregat går på konstant varvtal och jag gör inga andra inställningar.

K
Kan instämma med flera andra i tråden. Har FTX från Östberg. Största vinsten med FTX tycker jag är luftkvaliteten inomhus. Har inte märkt varken någon vidare kyleffekt eller uppvärmningseffekt från FTX:en. Min FTX varvar ner på nätterna, främst för att spara lite energi på vintern. Märker ingen skillnad i temperatur. Installerade fönstermarkiser nu på utsidan av våra fönster på övervåningen. Det hade en långt mycket större inverkan på att hålla ner temperaturen på soliga sommardagar. Har inte startat AC:n än i år tack vare detta. Markiserna tog udden av den värsta värmen på övervåningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.