92 047 läst ·
365 svar
92k läst
365 svar
Är något fel på våra nya solceller
M mortimer skrev:
Som väntat lång leveranstid då de 16 optimerarna inte kommer förrän oktober. Jag fick tag i (vad det kändes som) sista Tigo CCA och TAP i Europa som levereras nästa vecka. Så det är väl bara att vänta. Och fundera på om man ska vara girig och kräva pengar för bortfallet av elen vi inte kan producera och sälja. Första 7 dagarna med solceller så blev det 163 kWh och 923kr, kunde ha varit nästan dubbelt till om de inte varit sopor…M mortimer skrev:
Förstår verkligen den känslan.M Michaelamela skrev:Som väntat lång leveranstid då de 16 optimerarna inte kommer förrän oktober. Jag fick tag i (vad det kändes som) sista Tigo CCA och TAP i Europa som levereras nästa vecka. Så det är väl bara att vänta. Och fundera på om man ska vara girig och kräva pengar för bortfallet av elen vi inte kan producera och sälja. Första 7 dagarna med solceller så blev det 163 kWh och 923kr, kunde ha varit nästan dubbelt till om de inte varit sopor…
Men får ni nu en lösning som blir bra/hyffsad så skulle jag nog släppa det.
Kräver för mycket egen energi att "bråka om" det extra, även om det är eg nått firman själva borde inse o erbjuda.
Se den tappade solpengen som en
"Vi tappade åtminstone inte mer" peng.
o grava åt det om ett år.
Kan man vända på det till att bli nått humoristiskt i efterhand så blir man lyckligare.
Min känsla är att du ska vara glad att anläggningen producerar hälften. Kunde varit fel som gör att växelriktaren inte gått över huvudtaget eller säkringar gått stup i kvarten. Eller att de börjat koppla om och sedan inte fått ihop en komplett anläggning på grund av avsaknad av komponenterM Michaelamela skrev:Som väntat lång leveranstid då de 16 optimerarna inte kommer förrän oktober. Jag fick tag i (vad det kändes som) sista Tigo CCA och TAP i Europa som levereras nästa vecka. Så det är väl bara att vänta. Och fundera på om man ska vara girig och kräva pengar för bortfallet av elen vi inte kan producera och sälja. Första 7 dagarna med solceller så blev det 163 kWh och 923kr, kunde ha varit nästan dubbelt till om de inte varit sopor…
Glad och glad - de har väl betalat fullt pris för en fullt presterande anläggning... Då är halv prestanda lite snålt kanskeK knightjocke skrev:
En liten uppdatering är att jag hittade en person i ett annat forum när jag sökte på företagsnamnet som har haft exakt samma problem som oss nästan precis samtidigt. Han hade dock plats att flytta panelerna till söder så han bara landade på två väderstreck, firman fixade det utan problem. Han beskrev det som att de ansvariga hade mer hjärta än kunskap över solceller vilket jag håller med om. Det hade kunnat vara värreM mortimer skrev:
; okunskap och ignorera kunden efter. Jag får väl vara tacksam att vi får en lösning på det när allting nu blev som det blev. Är dock fortfarande nervös för vad besiktningsmannen ska säga när allt är klart.
Vad heter firman?
En fråga som uppstod nu. Det blir ju 4 i väst och 8 i öst på en slinga där alla har optinerare, men när det då enbart är sol på väst orkar ändå växelriktaren jobba då det enbart är fyra solceller i väst som då får sol? För om jag inte haft optimerare så var fyra solceller för svaga på en egen slinga därför undrar jag om det blir skillnad?
Enbart 4st paneler i en sträng får oftast inte VR att starta(inte ens med optimerare, optimerare ökar ju inte startspänningen på panelerna) utan det behöver oftast vara minst 5st paneler i en sträng för att VR ska starta(står i databladet för VR vilken startspänning som behövs för resp. VR)M Michaelamela skrev:En fråga som uppstod nu. Det blir ju 4 i väst och 8 i öst på en slinga där alla har optinerare, men när det då enbart är sol på väst orkar ändå växelriktaren jobba då det enbart är fyra solceller i väst som då får sol? För om jag inte haft optimerare så var fyra solceller för svaga på en egen slinga därför undrar jag om det blir skillnad?
Mitt på dagen när solen står rakt upp så kommer de dock bidra med sin effekt/ström i strängen de sitter i tillsammans med flera paneler.