92 863 läst ·
365 svar
93k läst
365 svar
Är något fel på våra nya solceller
Som någon här konstaterat under dagen så blir spänningen för låg/gränsfall med de 4st panelerna i väst på en ensam MPPT. Då kan jag tycka att alternativ med VR med 3st MPPT går bort. Även om det KAN fungera under optimala förhållanden så är det dumt att chansa nu och landa i att ni måste på det igen vilket säkert installatören inte är intresserad av om han löst ny VR till er vid försök 1.
Jag hade en som lämnade offert för en tid sedan med en Kostal VR där det krävdes 5st paneler i en sträng för att den skulle starta, vill minnas det var 370w paneler. I mitt fall är det minst 8st i varje väderstreck. Men den som lämnade första offerten lämnade på för liten anläggning och ville inte räkna på större
Så summa summarum... går på det alternativet som Arnodt gav er tidigare med 14st(?) optimerare så ska det lösa er anläggning och bli bra i slutändan.
Jag hade en som lämnade offert för en tid sedan med en Kostal VR där det krävdes 5st paneler i en sträng för att den skulle starta, vill minnas det var 370w paneler. I mitt fall är det minst 8st i varje väderstreck. Men den som lämnade första offerten lämnade på för liten anläggning och ville inte räkna på större
Så summa summarum... går på det alternativet som Arnodt gav er tidigare med 14st(?) optimerare så ska det lösa er anläggning och bli bra i slutändan.
Det borde gå att skaka fram 14 st Tigo TS4-A-O istället en ny växelriktare.
Sätts Tigo på både undre och övre panelen på 2-panelsgrupperna som vätter åt söder, blir det ännu bättre, men kostar 2 st Tigo ytterligare och behövs 16 st Tigo.
Nuvarande växelriktaren har märkeffekt 17 kW, och det räcker väl, behöver inte vara större.
Sätts Tigo på både undre och övre panelen på 2-panelsgrupperna som vätter åt söder, blir det ännu bättre, men kostar 2 st Tigo ytterligare och behövs 16 st Tigo.
Nuvarande växelriktaren har märkeffekt 17 kW, och det räcker väl, behöver inte vara större.
Producerade 53.4 kWh idag med en anläggning på 10 kWp och med tak i 3 väderstreck- öst, syd , väst. (Maxproduktion 1 dag ligger på ca 60 kWh) Har optimerare, och det var inkluderat i alla offerter vi tog in då det begav sig. Utan var inget alternativ. Just pga olika tak och taklutningar. Alla solceller får inte sol alltid eftersom solen vandrar och då blir där skuggning av vissa delar. Taket skuggar sig själv.M Michaelamela skrev:Tack för ditt svar.
inga optimerare alls. Ytterst lite skugga, aldrig på sydpanelerna (mer än när solen vandrat bort) och minde skuggningar av en skorsten på västpanelerna.
Skulle rätt lösning vara att ha en slinga för väster, en för öster samt behålla söder som det är? Och sen sätta söder i en av MPPT-ingångarna, väster i en och öster i en? Eller hur funkar det? Vi har ju fyra ingångar totalt, två på MPPT1 och två på MPPT2?
Det kan ni bara svara på själva, det är betydligt lättare för er att se när de övre av de 4 panelerna åt söder får skugga fast det fortfarande är full instrålning på de övriga 12 söderpanelerna.M Michaelamela skrev:
TS skulle faktiskt kunna erbjuda sig att betala för optimerarna i söder. Hårdvaran endast. Det är enbart symboliska pengar och blir bättre än vad som avtalats. Samt att leverantören fixar allt annat enl. inlägg 97. Då blir det en riktigt bra anläggning.A Arnodt skrev:Det borde gå att skaka fram 14 st Tigo TS4-A-O istället en ny växelriktare.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 521 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 521 inlägg
Ja så vill man ju att det ska vara såklart. Men duktiga elektriker blir inte solcellsmontörer, varför? För att det är ett skitjobb som man inte behöver ta om man är duktig, det finns riktiga elektrikerjobb i överflöd.Mats-S skrev:
Därför får man folk med näst intill noll elkunskap som installerar dessa anläggningar och skapar farliga installationer.
Elsäkerhetsverket varnar inte för detta för att skrämma folk utan för att det är så verkligheten ser ut.
Det blir TIGO, 16 st!
Ingår den här ”lådan” som man behöver för att övervaka i en app eller är det något man köper extra?
Ingår den här ”lådan” som man behöver för att övervaka i en app eller är det något man köper extra?
Nej "lådan" ingår inte, den heter Tigo Gateway Access point (TAP) den kostar nog ca 1000-lapp. Den monteras uppe på taket(fästs på en panelram) och snackar med alla Tigo-effektoptimerarna medelst WiFi. Jag tror man drar en signalkabel från den "lådan" och ner till ett internetmodem(kanske monteras nära växelriktaren). På så vis når "lådan" ut på internet och Tigos server och du kan se på Tigos portal hur varje panel(som har en Tigo) producerar. När en Tigo pajar, ser du det då. I ditt fall vettigt att ha en sådan "låda", eftersom paneler och effektoptimerare sitter svårtillgängligt. Vill man inte se hur och om Tigo-sarna fungerar, räcker det med att ha Tigo TS4-A-O effektoptimerare och någon "låda" behövs ej.
Men kolla upp detta om det är en sådan Tigo Gateway Access point (TAP) du ska ha. Tigo kanske nu har nyare grejer. Det var ett par år sedan jag kollade på Tigo-grejer. Det händer ju mycket saker med elektronik, kommer nytt hela tiden. Det du vill göra heter så fint som "visualisering" av Tigos effektoptimerare.
Men kolla upp detta om det är en sådan Tigo Gateway Access point (TAP) du ska ha. Tigo kanske nu har nyare grejer. Det var ett par år sedan jag kollade på Tigo-grejer. Det händer ju mycket saker med elektronik, kommer nytt hela tiden. Det du vill göra heter så fint som "visualisering" av Tigos effektoptimerare.
Redigerat:
Kan det vara en sån här?A Arnodt skrev:Nej "lådan" ingår inte, den heter Tigo Gateway Access point (TAP) den kostar nog ca 1000-lapp. Den monteras uppe på taket(fästs på en panelram) och snackar med alla Tigo-effektoptimerarna medelst WiFi. Jag tror man drar en signalkabel från den "lådan" och ner till ett internetmodem(kanske monteras nära växelriktaren). På så vis når "lådan" ut på internet och Tigos server och du kan se på Tigos portal hur varje panel(som har en Tigo) producerar. När en Tigo pajar, ser du det då. I ditt fall vettigt att ha en sådan "låda", eftersom paneler och effektoptimerare sitter svårtillgängligt. Vill man inte se hur och om Tigo-sarna fungerar, räcker det med att ha Tigo TS4-A-O effektoptimerare och någon "låda" behövs ej.
https://www.europe-solarstore.com/accessories/optimisers/tigo/tigo-cloud-connect-advanced-cca.html
Ser att den inte heter samma som du tipsade om, men tänkte om detta var något nyare...
De du tipsade om köper man 16 st sådana då?
Redigerat:
Utöver själva Tigo effektoptimerarna finns det två olika Tigo "lådor", nämligen:
Tigo Access Point(TAP)
Tigo Cloud Connect Advanced(CCA) (det finns en typ av denna som kan monteras utomhus, den andra monteras inomhus)
För att du ska få visualisering av Tigosarna, behövs minst Tigo Access Point(TAP), men om du nödvändigtvis behöver även en Tigo Cloud Connect Advanced(CCA), vet jag inte. De solcellsfirmor som säljar Tigo vet väl det?
Tigo hemsidan
https://de.tigoenergy.com
Tigo Access Point(TAP)
Tigo Cloud Connect Advanced(CCA) (det finns en typ av denna som kan monteras utomhus, den andra monteras inomhus)
För att du ska få visualisering av Tigosarna, behövs minst Tigo Access Point(TAP), men om du nödvändigtvis behöver även en Tigo Cloud Connect Advanced(CCA), vet jag inte. De solcellsfirmor som säljar Tigo vet väl det?
Tigo hemsidan
https://de.tigoenergy.com
Redigerat:
Om man inte vill vara uppkopplad mot deras moln, går det att ha det systemet då?
Här gäller det ju också att installatören behärskar att installera dessa tillbehör till Tigo optimerarna. Med tanke på hur kompetent installatören verkar vara så ska man inte göra det för avancerat med ny teknik som installatören troligen inte reder ut utan skapar nya problem istället.A Arnodt skrev:Utöver själva Tigo effektoptimerarna finns det två olika Tigo "lådor", nämligen:
Tigo Access Point(TAP)
Tigo hemsidan
[länk]