Har ett 200 liters expansionskärl av märket flamco som nu är 5 år. Kollade luft ventilen som sitter i botten och där kommer bara vatten nu....
Tycker 5år är väldigt dålig livslängd... går de att laga? Hjälper de att tömma de på vatten och fylla luft igen eller är de ingen idé?

Mvh Anders

Vatten i luftdelen= kass membran.

Men var sitter denna exp och vad har de för funktion?

Gummibäljen är trasig, tyvärr bara att byta kärl.
Men 5år var för dåligt..

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
H
Bytte mitt expansions kärl i sommar. Mitt var 7 år.
Kosta som tur var inte många kronor

Vissa kan man byta bälj på.

A abel48 skrev:
Har ett 200 liters expansionskärl av märket flamco som nu är 5 år. Kollade luft ventilen som sitter i botten och där kommer bara vatten nu....
Tycker 5år är väldigt dålig livslängd... går de att laga? Hjälper de att tömma de på vatten och fylla luft igen eller är de ingen idé?

Mvh Anders
Kollade lite på Flamcos hemsida, vilket kärl är det exakt? Det ska finnas en märkskylt på kärlet.
https://flamco.aalberts-hfc.com/se/catalog/expansionssystem/tryckexpansionskarl/groups/g+c+view

Sen ser jag lite olika garantitider.

Mitt kärl heter flamco centra-flex köpte de hos rinkaby rör.

• Etikett med tekniska specifikationer för en produkt, CONTRA-FLEX, med max tryck och temperaturgränser, på röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är de gummit som spricker i dom? Då hjälper de väll inte att tappa ur och fylla med luft heller? Surt kostade ju runt 4000

Kanske dom slits hårt av ved eldning å när de varierar så i temperatur

• Gilla
lordi
  • Laddar…
B
Sitter de anslutit på returen? Borde hålla mer än 5år. Kanske ett måndagsexemplar...

Sitter anslutet på mitten av ena ackumulatortanken. Har 3st 500liters ackumulatortankar i systemet som drivs av vedex 3300

A abel48 skrev:
Mitt kärl heter flamco centra-flex köpte de hos rinkaby rör.
Går bet på att hitta exakt garantitid, hos Flamco ser man 5 år på ett flertal men just contra flex hittar jag inte.
Kolla med Rinkaby rör hur det är med garanti.
https://www.rinkabyror.se/artikel/tryckexpansionskarl-200l/

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
A abel48 skrev:
Sitter anslutet på mitten av ena ackumulatortanken. Har 3st 500liters ackumulatortankar i systemet som drivs av vedex 3300
Montera nya mot returledningen från radiatorkretsen istället.

Gummi åldras av värme. Bättre att hålla det svalt.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Max temp står ju på lappen att det är 70°. Då du har den ansluten på mitten (?) av ackumulatortanken antar jag att den har utsatts för betydligt högre temperaturer och under lång tid.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Kan jag montera de var som helst på retur ledningen? Vet inte varför de är kopplat till ackumulatortanken nu...
Ska kolla mä rinkaby om garanti men kollade mer exakt nu och de är 5år och 6månader så de är nog kört ändå om de skulle vara 5års garanti

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.