Drog fram spisen i vårat nyköpta hus för att dammsuga upp lite spillt ris och såg då uttaget som spisen sitter i.

Det ser ut så här:
https://goo.gl/photos/3B8FPKDhsEgCNQ917

Kommer från en dosa som sitter bredvid där det ser ut så här:
https://goo.gl/photos/eZ4LcLYJbUjnTrKK6

Och bredvid sitter ett vanligt 230V som går till diskmaskinen där det verkar vara taget N, L och Jord från spisuttaget:
https://goo.gl/photos/p9TeNE7nWB1FkKDeA

Så här ska spisen kopplas:
https://goo.gl/photos/s12PjmmReqHZDaGG9

Det som känns konstigt för mig är att den verkar vara kopplat 3-fas 400V men då är det taget 1 fas till uttaget för diskmaskin, innebär inte detta att en av faserna kan överbelastas?
Sen kommer det 3 gröna, 1 röd och 1 gul från centralen och vad jag listat ut är att gul är Nolla men den verkar inte ska användas till spisen?

Av skylten att döma går det även med tvåfaskoppling till spisen. I så fall finns det en fas som, om det är rätt kopplat, bara belastas av diskmaskinen. Överbelastning märker du genom att säkringen löser ut. Är det ett reellt problem? Perilexuttag skall alltid vara fullkopplade, dvs med tre faser, nolla och jord.

Det hade varit bättre om det hade dragits fram en separat matning till diskmaskinen men om det är knöligt/besvärligt att dra fram en separat matning så funkar det att göra så som är gjort.

Om säkringen blir överbelastad eller inte beror bla på om spisen är tvåfas eller trefaskopplad, framgår inte av bilder eller text hur det är. Dels beror det även på om gruppens säkringar är 10A eller 16A. Dels

Spisens totaleffekt är 9,7 kW, 10A trefas ger 6,9kW, 16A trefas ger 11kW, diskmaskin har en maxeffekt på ca 2,2kW.

Att köra en sådan specialkoppling med 2 fas kopplad spis är inte helt lyckat eftersom fyra ledare i röret kan bli belastade fullt.. Är det 2,5 mm2 skulle det kunna funka eftersom diskmaskinen är på 2300w ( 10a).

Men det är ingen lösning som jag skulle rekommendera. Det hade varit en annan sak om hade varit märkt 230 V / 400 v d.v.s en spis med 230 v elementspänning som kopplas för 2 fas och nolla.

Att blanda en trefaskopplad last med 400 v element och en enfas diskmaskin är inte lyckat elsäkerhetsmässigt om det inte finns 3 poliga automatsäkringar och jordfelsbrytare.

Inga av dom lösningarna som beskrivs tillhör praxis.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Har kollat mer och jag tror spisen är kopplad 2fas den har.iaf bara 3stift i proppen. Den är säkrad 16A och det är 2,5mm2.

Men om jag förstår er rätt är detta ingen optimal koppling, bör den göras om?

Inte optimalt nej. Handlar det om dold ledning i väggen och 16 A säkring så är det formellt fel. Du behöver gå ned till 13 A säkring. Men både diskmaskin och häll kan troligen anses som så tillfälliga laster att det inte blir något problem i praktiken. Ännu har ju inte kabeln smält och orsakat kortslutning ;)

JeppeKa skrev:
Har kollat mer och jag tror spisen är kopplad 2fas den har.iaf bara 3stift i proppen. Den är säkrad 16A och det är 2,5mm2.

Men om jag förstår er rätt är detta ingen optimal koppling, bör den göras om?
Var det tre stift inkl det platta jordstiftet elle var det dom runda du menade??

Tre runda stift kan betyda trefasansluren spis. Din 400 v modell kräver ingen nolla i något anslutningsalternativ.

3 stift + jord krävs i trefasalternativet.
2 stift + jord utnyttjas i tvåfas alternativet..

Om köket skall förändras då bör den kopplingen göras om så att varje platsbunden apparat får varsin grupp.

Spis ( häll + ev ugn) befintlig sipisgrupp 3 x 16 a
Diskmasin 1 * 10 a ny gruppledning 3 g 1,5

Bo.Siltberg skrev:
Inte optimalt nej. Handlar det om dold ledning i väggen och 16 A säkring så är det formellt fel. Du behöver gå ned till 13 A säkring. Men både diskmaskin och häll kan troligen anses som så tillfälliga laster att det inte blir något problem i praktiken. Ännu har ju inte kabeln smält och orsakat kortslutning ;)
Nu är jag inte riktigt med, kabeln var väl 2,5 kvmm? Eller finns det ngt. i tråden som indikerar klenare trådar?

Att det inte är helt lyckat med att blanda in DM i spiskopplingen kan man ju hålla med om.

Se #4, det handlar om 4 belastade ledare vilket gör att infälld 2.5 mm2 får en sänkt belastningsförmåga från ca 18 till ca 15 A så det blir formellt fel med en 16 A säkring. Utanpåliggande kabel ska dock klara sig. Nu drar inte DM 15 A utan kanske 10 A under korta perioder. Spisen kan komma upp i 25 A men även det tillfälligt.

Aha, nu är jag med. tänkte inte på att nollan ju i detta fall får full ström trots att alla faserna är belastade.

hempularen skrev:
Aha, nu är jag med. tänkte inte på att nollan ju i detta fall får full ström trots att alla faserna är belastade.
Elektriskt blir det egentligen två grupper i ett rör som delar på en skyddsjord. En tvåfasgrupp 400 v samt en enfasgrupp 230v.

Vad gäller belastningsfrågan finns ett frågetecken kring föreläggning i gamla hus. Någon kan ha tilläggsisolerat huset inifrån utan att flytta röret. I ett sådant fall kan den ökade värmeutvecklingen bli ett problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.