14 914 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Är min lavendel död?
Hej,
planterade lavendel utomhus under sensommaren förra året. Var fin under hösten men nu när jag tittar så ser det ut som att vissa dött och vissa har lite grön tillväxt (20% av plantan kanske).
Är de döda? Kan jag klippa ner dem och hoppas att de tar sig? Några andra tankar?

planterade lavendel utomhus under sensommaren förra året. Var fin under hösten men nu när jag tittar så ser det ut som att vissa dött och vissa har lite grön tillväxt (20% av plantan kanske).
Är de döda? Kan jag klippa ner dem och hoppas att de tar sig? Några andra tankar?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 242 inlägg
Det är troligt att de grenar som fortfarande bara är gråa är döda men man kan inte vara helt säker än utan klipp i omgångar och kolla hur snittytan ser ut. Om snittytan är lite grön så finns det liv och då klipper man inte den grenen mer.
Vet inte var du bor men på många ställen i landet kan lavendel behöva ett gynnsamt läge för att övervintra bra.
http://www.hemodlat.se/lavendel/
Vet inte var du bor men på många ställen i landet kan lavendel behöva ett gynnsamt läge för att övervintra bra.
http://www.hemodlat.se/lavendel/
Lånar tråden lite. 
Vi har några gamla förvuxna lavendlar med en enda lång grov stam och sedan en risbuske, (liggande på marken). Jag skulle vilja klippa dem jäms med markytan så att de förgrenar sig, men tvivlar på att de kan överleva och skjuta rotskott. Är det ngn här som vet om det fungerar att klippa ner lavendel helt och hållet?
Vi har några gamla förvuxna lavendlar med en enda lång grov stam och sedan en risbuske, (liggande på marken). Jag skulle vilja klippa dem jäms med markytan så att de förgrenar sig, men tvivlar på att de kan överleva och skjuta rotskott. Är det ngn här som vet om det fungerar att klippa ner lavendel helt och hållet?
Jag brukar klippa in den som en igelkott nu i maj. Har de ståendes i solläge rent grus och då frösprider de sig villigt med små nya plantor som flyttas bort från gångstråken. Nu odlar jag bara Hidcote Blue som blir lite mindre än andra vanliga sorter. I augusti, när den fortfarande har blommor, putsar jag den så att den inte ser så risig ut på vintern (har dessa vid hus-entren).
Oldboy: klipp inte ner den längs med marken i detta skede. Låt den få 10 cm stam och se hur den klarar sig. Man ska inte utsätta lavendel för frost som nyklippt.
Oldboy: klipp inte ner den längs med marken i detta skede. Låt den få 10 cm stam och se hur den klarar sig. Man ska inte utsätta lavendel för frost som nyklippt.
Klicka här för att svara