Köpte en GBH 2-28F i höstas och bilade av 5 cm på en tegelvägg i helgen (ganska lätt jobb för maskinen) och efter ett tag slutade den ”bila”, bytte till min större maskin och gjorde klart jobbet och nästa morgon provkörde jag och då bilade den kanon igen. Körde den medföljande SDS mejseln.
i dag så skulle jag borra ett 5 mm hål i betong och igen när jag belastar så tappar den slag effekten, körde med den vanliga chucken. Bytte till SDS och den medföljande 6 mm borren och allt funkade perfekt.
Har jag en defekt maskin eller gör jag något klantigt?
i dag så skulle jag borra ett 5 mm hål i betong och igen när jag belastar så tappar den slag effekten, körde med den vanliga chucken. Bytte till SDS och den medföljande 6 mm borren och allt funkade perfekt.
Har jag en defekt maskin eller gör jag något klantigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla jobb med hammarfunktion (Borrning eller Bilning) kör Du med SDS-chucken utan undantag. Om jag fattade rätt av din beskrivning så försökte Du borra i betong med hammarfunktion med borr insatt i Extrachucken som medföljer F-modellen. Den chucken är endast avsedd för borrning i metall, trä, plast och liknande inklusive skruvdragning med borrsymbolläget på funktionsvredet.
Stort tack @poba53 ! Visste inte att man bara kör SDS när man skall slagborra, alla mina betongborr är vanliga borr så har precis varit och köpt en 5 mm SDS borr så nu skall det borras! Är det en medveten begränsning i extra chucken eller är det något inne i maskinen?P poba53 skrev:Alla jobb med hammarfunktion (Borrning eller Bilning) kör Du med SDS-chucken utan undantag. Om jag fattade rätt av din beskrivning så försökte Du borra i betong med hammarfunktion med borr insatt i Extrachucken som medföljer F-modellen. Den chucken är endast avsedd för borrning i metall, trä, plast och liknande inklusive skruvdragning med borrsymbolläget på funktionsvredet.
Har du någon fundering varför bilningsfunktionen lade av tillfälligt? Då körde jag ju SDS. Kan jag lyckats överhetta något trots att det var ett lätt jobb eller finns det någon annan logisk förklaring? Morgonen efter funkade allt som det skulle igen.
Stort tack!
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Hur är den smörjd?
Min maskin tappar slag när borret kärvar lite i chucken.
Man får inte nog tryck mot slagstämpel.
Jag har en lite patron med fett som följde med, dock hilti maskin.
Lite smörja på nacken på borret så det glider lätt.
Testa och se.
Med ett 5 mm borr så bör man inte överheta.
Min maskin tappar slag när borret kärvar lite i chucken.
Man får inte nog tryck mot slagstämpel.
Jag har en lite patron med fett som följde med, dock hilti maskin.
Lite smörja på nacken på borret så det glider lätt.
Testa och se.
Med ett 5 mm borr så bör man inte överheta.
Klicka här för att svara