64 246 läst ·
80 svar
64k läst
80 svar
Är Miele så himla bra?
Jag kommer ha Miele tvätt och tumlare i huset när det är klart. Har Indesit i lägenheten idag, som vi köpte billigt när småbarn kom för att kunna köra kläder direkt utan att behöva boka tvättstugan. De har funkat men inte klockrent. Av en händelse hade jag en reparatör hemma för någon vecka sen, och när jag berättade att jag skulle flytta till hus snart frågade han om jag skulle ta med mig dessa eller köpa nya. Jag frågade varför och han sa direkt att "ta inte med dom här" köp nya istället, från Miele. Mycket bättre.
Har man servat tumlare och tvättmaskiner i 25 år vet man förhoppningsvis vad man pratar om lite grann...
Har man servat tumlare och tvättmaskiner i 25 år vet man förhoppningsvis vad man pratar om lite grann...
Det blev Siemens i (nästan) hela nya köket. Diskmaskinen har bestickfack längst upp så den satte vi bredvid besticklådan precis som Marlene beskriver och den har funktioner för att analysera och anpassa programmet till disken och kör en vanlig disk på lite drygt en timme, tyst och fint. Mikron piper mig vansinnig när den är klar, men espressomaskinen, hällen och ugnen fungerar som de ska, utan konstigheter. LG side-by-side kyl/frys med ismaskin, LG Direct Drive TM/TT och Electrolux centraldammsugare. Jättenöjd med allting, de känns rejäla och allt blir rent, kallt och varmt som ska bli rent och kallt respektive varmt. 
Det låter väldigt konstigt med tanke på att man just brukar köpa Miele till tvättstugor och liknande, där man använder tvättmaskinerna hela tiden och inte vill hålla på och reparera dem och byta ut reservdelar jämt och ständigt.Asson skrev:När vi köpte ny tvättmaskin och torktumlar för ett par år sedan blev vi av säljaren avrådda från just Miele "om ni tvättar ofta". Enligt den säljaren var det riktigt bra grejer om man använde maskinen "då och då", men vi med fyra barn blev bestämt avrådda eftersom maskinen inte tålde att köras om igen direkt efter avslutad tvätt. Om detta är sant eller inte vet jag ej eftersom vi valde ett annat märke.
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg installerade vår värd cylindamaskiner i tvättstugan för några år sedan, sämre tvättmaskiner får man leta efter! Tvätten blir aldrig ren, de hakar upp sig hela tiden, etc. Vilken dröm att sedan få hem en egen Mielemaskin, som går tyst som en mus och tvättar hur rent som helst!d^_^bphl skrev:När vi ändå pratar Cylinda så kan jag nämna att vi köpte Cylinda tvätt + tork för fyra år sedan. Valde Cylinda baserat på god kvalitet på maskinerna vi hade under min uppväxt. Tyvärr har båda maskinerna strulat på ett eller annat sätt, dock inget som inte gått att fixa. Tyvärr valde Cylinda att hantera ärendena så otroligt klumpigt att det aldrig bler maskiner från dem. Man ska inte behöva jobba sig upp näst högsta Sverigenivå för att få ett absurt tillverkningsfel åtgärdat!
Vilka Siemensmodeller valde du? Ska beställa Siemens eller Bosch till köket om någon vecka.
btg308 skrev:Det blev Siemens i (nästan) hela nya köket. Diskmaskinen har bestickfack längst upp så den satte vi bredvid besticklådan precis som Marlene beskriver och den har funktioner för att analysera och anpassa programmet till disken och kör en vanlig disk på lite drygt en timme, tyst och fint. Mikron piper mig vansinnig när den är klar, men espressomaskinen, hällen och ugnen fungerar som de ska, utan konstigheter. LG side-by-side kyl/frys med ismaskin, LG Direct Drive TM/TT och Electrolux centraldammsugare. Jättenöjd med allting, de känns rejäla och allt blir rent, kallt och varmt som ska bli rent och kallt respektive varmt.![]()
Ugn: http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/ugnar/inbyggnadsugnar-60-cm/HB33A2650S.htmlmanose skrev:
Mikro: http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/mikrovågsugnar/HF25M6L2.html
Häll: http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH875ML11E.html
Kaffemaskin: http://www.siemens-home.se/produkter/espresso-kaffe/espresso/TK68E570.html
Diskmaskin: http://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskiner/60-cm-bred/siemens-sn44t581sk (Inte exakt den designen på vår, men specarna stämmer)
Ugnen, mikron och hällen hittade vi nya för halva priset på Blocket, det var nån som köpt två nyproducerade lägenheter och ville slå ihop dem så det blev ett helt nytt kök över. Kaffemaskinen var också ett Blocketfynd men begagnad, 4500:- i Köping. Diskmaskinen var från en utförsäljning på Vitvarubolaget i Bromma. Har man inte bråttom kan man vänta tills det dyker upp klipp, det dyker bl.a. upp visningskök osv.
Gick till den här forumtråden för lite info om tvättmaskin. Mielemaskinen höll i 21 år men nu är lager mm slut. Det har varit upp till sju pers i hushållet och ständigt tvättande, ibland fyra fem tväytar på rad. Någon enda smärre reparation har behövts på hela tiden. Att maskinen var bra då behöver inte betyda att den är bra nu. Lurar dock på Miele igen, men det gäller att hitta någon robust modell utan alltför mycket elektroniskt krimskrams.
Jag är grymt besviken på Miele!
Jag köpte en diskmaskin 2006 och för 1 1/2 vecka sedan så slutade den att fungera. Felet var så allvarligt så att jordfelsbrytaren löste ut! Jag har nu haft en reparatör här som har i princip dömt ut diskmaskinen pga. kortslutning på styr/effektstyrning som skulle kosta ca 6 500SEK att laga. Om det hade varit någon mekanisk slitage så hade det varit en sak men ett elfel är otroligt svagt att dom inte ersätter eller åtminstone ger ett bra pris på.
Jag är besviken på:
· Kvaliteten, att den går sönder efter 6 år (att den ska ju hålla för 20 år är kvalificerat BS)
· Elektronikfel och INTE mekaniskt slitage.
Nä, det blir inga fler Miele. En liten observation nu när jag Googlar på diskmaskiner är att Miele absolut inte har dom tystaste maskinerna i branschen, om man ska ha en tyst maskin så är det i princip den dyraste!
Nu blir det en Bosch SMU69T35SK som även den har den underbara bestickskorgen (som man antingen älskar eller hatar
).
Jag köpte en diskmaskin 2006 och för 1 1/2 vecka sedan så slutade den att fungera. Felet var så allvarligt så att jordfelsbrytaren löste ut! Jag har nu haft en reparatör här som har i princip dömt ut diskmaskinen pga. kortslutning på styr/effektstyrning som skulle kosta ca 6 500SEK att laga. Om det hade varit någon mekanisk slitage så hade det varit en sak men ett elfel är otroligt svagt att dom inte ersätter eller åtminstone ger ett bra pris på.
Jag är besviken på:
· Kvaliteten, att den går sönder efter 6 år (att den ska ju hålla för 20 år är kvalificerat BS)
· Elektronikfel och INTE mekaniskt slitage.
Nä, det blir inga fler Miele. En liten observation nu när jag Googlar på diskmaskiner är att Miele absolut inte har dom tystaste maskinerna i branschen, om man ska ha en tyst maskin så är det i princip den dyraste!
Nu blir det en Bosch SMU69T35SK som även den har den underbara bestickskorgen (som man antingen älskar eller hatar
Hittills håller jag på Mielen. När vi flyttade in köpte vi en ny Bosch (den gamla var helt perfekt enl tidigare ägare, var 16 år!), Boschen höll i 4 år. Därefter köptes en Miele. Tyst och väl genomtänkt.
Så byggde vi ett nytt kök, i ett annat rum. Då ingick en Siemensmaskin. Jä... skit. Diskar ojämt, för oväsen och tar lång tid.
Det är tur att Mielen inte gick ut på Blocket för den ska byggas in på ett nytt ställe och få fortsatt förtroende hos oss. Två diskmaskinen kan väl inte vara fel?
Så byggde vi ett nytt kök, i ett annat rum. Då ingick en Siemensmaskin. Jä... skit. Diskar ojämt, för oväsen och tar lång tid.
Det är tur att Mielen inte gick ut på Blocket för den ska byggas in på ett nytt ställe och få fortsatt förtroende hos oss. Två diskmaskinen kan väl inte vara fel?
Redigerat:
Marlen Eskilsson, tuggar Miele diskmaskinen på fortfarande?
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Ja, den känns stabil fortfarande. Inga problem.
Kul tråd. Jobbar inom Getinge och köpte en Miele av det skälet att dom har bra kvalitet. Diskmaskinen är inne på sitt fjortonde år nu och tuffar på bra. Gillar besticken högst upp. Men är alltid noga med att skrapa av disken innan och låter inget som är ingrott följa med. Kör den på varmvatten.
Dammsugaren inhandlades år 2000 och överlevt tre hundar plus en kort incident med 400 volt rakt in i uttaget. Funkar med perfekt förutom handtaget gick sönder för tre år sedan. Skrev ut en adapter i min 3d-skrivare och den håller ett år ca. Någon som vill ha 3ds? PM..
Dammsugaren inhandlades år 2000 och överlevt tre hundar plus en kort incident med 400 volt rakt in i uttaget. Funkar med perfekt förutom handtaget gick sönder för tre år sedan. Skrev ut en adapter i min 3d-skrivare och den håller ett år ca. Någon som vill ha 3ds? PM..
Vi har köpt en Miele diskmaskin men ej kopplat in den än. Ser i specen att den kan kopplas in på varmvatten. Ska man göra det eller köra på kallvatten, som är vanligast?
Bor i Luleå, som har sveriges billigaste fjärrvärme så det känns som en bra ide att stoppa in varmvatten istället för att värma den i maskinen.
//Benke
Bor i Luleå, som har sveriges billigaste fjärrvärme så det känns som en bra ide att stoppa in varmvatten istället för att värma den i maskinen.
//Benke
Nu är det ju i sköljningen som en diskmaskin värmer som mest för att få ett bra torkresultat. Så vattnet i sköljningen skall ju vara väldigt varmt. Normalt sett 65-75 grader om du kör ett auto program eller grytprogram.BirgitS skrev: