MrJay MrJay skrev:
Så fort man nämner kryptovalutor blir många skitnödiga just pga. hur det används i dagsläget så jag förväntade mig den reaktionen. Nej, jag har inte gått på något men mina investeringar i ny teknik har iallafall gett min familj en väldigt stabil grund att stå på. NFT är quick-money scheme så det ska man hålla sig borta från men jag tycker också lyxvaror som många anser ha ett astronomiskt värde egentligen är rena luftslott och borde egentligen inte ha ett högre värde än snarlik produkt. Jag menar saker som Rolex klockor, Louis Vuitton väskor etc.

För att hålla oss till ämnet - som en som upplevt krig på nära håll kan jag intyga att krig aldrig någonsin fört något bra med sig och all sådan profiteering på krig är av snabb karaktär, oetiskt och lönar sig inte i längden.
Jag håller med dig i allt du säger, men vill lägga till att tramset med crypto och annat som inte ger värde i den verkliga världen ska undvikas.

Ett slott i metaverse har noll värde i verkligheten.
Drömmen om alternativ valuta med snabb betalning och lågt pris för överföring visade sig helt fel i verkligheten.

D Dilato skrev:
Jag håller med dig i allt du säger, men vill lägga till att tramset med crypto och annat som inte ger värde i den verkliga världen ska undvikas.

Det finns många som får ett drägligt liv tack vare krypto,Att pengar betalas ut och man inte behöver vara utfattig pga staten. hur kan du säga att det inte ger värde oriktiga livet?

MrJay
D Dilato skrev:

Krypto är lite av en gamble, tyvärr har det inte fungerat i praktiken hittills men har gett rejäl avkastning om man satsat/satsar och handlar vid rätt tidpunkt. Har inga aktier i Meta vilket betyder att jag inte tror på multiverse. 😎

D Dilato skrev:
Det finns massor som förlorar alla besparingar.
[länk]
Finns dom som förlorar sina besparingar på olika "värdepapper" som aktier mm, så det är inget argument.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Ser ni något samband mellan alla dessa som förlorar sina besparingar och fattigpensionärer som inte har råd med mat och värme? Jag ser ett samband åtminstone i vissa fall.

De har gjort exakt så som vissa av er säger att man skall göra och sedan kommer de samma personerna och skriver skit om dem för att det gick så som det ofta går när man följer de där råden.

MrJay MrJay skrev:
För att hålla oss till ämnet - som en som upplevt krig på nära håll kan jag intyga att krig aldrig någonsin fört något bra med sig och all sådan profiteering på krig är av snabb karaktär, oetiskt och lönar sig inte i längden.
Beror på hur du menar.

Jag ser det inte som oetiskt att försvara sig. Det går åt allt från ammunition till människoliv, och försvarsindustrin behöver producera mer och det påverkar ekonomin positivt. Jag ser tyvärr ingen snabb lösning på dagens krig så det blir inte snabb karaktär.

I någon mening tycker jag det är positivt med konfrontation så att långvariga konflikter kommer upp över ytan så att alla, nåja de flesta, förstår problemet. Skurkarna har nu blottat både sin illvilja och oförmåga.

Lönar sig i längden gör det ju eftersom att även om det inte är krig så bygger länderna upp försvar som avskräckande syfte eller att försvara sig med om man blir angripen.

Men du kanske menade något annat med att profitera på krig? Fredsrörelsen till exempel.

Hur kan man se det som oetiskst att ukraina försvarar sig mot en imperialistisk invasionsmakt?
För det krävs nämligen vapen.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Sedan länge har ju pirater härjat utanför Afrikas kust och kapat, sänkt och mördat. Världshandeln tycks fortgå med ökad intensitet.
De driver upp kostnaderna för transporter, eftersom fartygen behöver skydda sig. Plus då kostnader som stater tar för piratbekämpning.

Striderna i Yemen har haft betydligt mer påverkan, eftersom många bolag väljer att ta den långa vägen runt Afrika istället.

C Civilpolisen skrev:
Är mer krig fattigpensionärernas räddning?
Fattigpensionärer får främst sin pension från staten, och staten har övervägande ökade kostnader av krig. (Bidrag till länder som måste försvara sig, upprustning, flyktingar, bidrag till uppbyggnad av länder efteråt etc)

En faktor att beakta är detta med AI!
Det finns ett till synes aldrig sinande behov av mer datorkraft och Sverige verkar ha lite av Pole Position i dessa sammanhang!

Stora datahallar finns och byggs i vårt land.

Länk till en prenumeratios-text, men rubriken lyder:

Jakten på det nya guldet: ”Alla skriker efter chip”​

Chipbrist tvingar företag och universitet att avstå den senaste tekniken. Leveranstiderna och priserna är för höga. ”Det är väl som att köpa förra årets tv”, säger Niclas Andersson vid Linköpings Universitet.

https://www.svd.se/a/lwOnPG/jakten-pa-blackwell-alla-skriker-efter-chip

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.