13 778 läst ·
41 svar
14k läst
41 svar
Är markägare skyldig att städa upp andras skräp som tält, plast, bilbatterier, m.m.? (MÖD)
Ja det är väl grundfrågan men det kom även åsikter att det skulle vara brottsligt om markägaren, oavsett skyldighet, valde att städa upp. Jag tycker dock att det låter helt orimligt.F fribygg skrev:
Domen 2006:63 var ju mer utvecklad och välformulerad. Jag ser ser att man i domskälen till denna lämnade den öppning som nu senare gav upphov till detta mål:M -MH- skrev:
"Det förhållandet att en fastighetsägare inte vidtar några åtgärder för att motverka miljöriskerna med en förvaring, även om den orsakats av annan, skulle möjligen också kunna utgöra en sådan omständighet som medför ett principiellt ansvar för ägaren."
Det som också framkommer i 2006:63 är att kommunen faktiskt har en skyldighet att utföra städningen platser utomhus som allmänheten får färdas fritt på enligt 4 § lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning:
Jag hade missat den skyldigheten var så vittgående för kommunen och många kommuner vill nog inte kännas vid den.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Just Stora Enso hade problem med bulgariska bärplockare som under några år bodde i skogen nere vid älvstranden tills för sex, sju år sedan.mikethebik skrev:
De lämnade efter sig sopor som de spritt över stora ytor när de åkte hem efteråt. Brödbackar och annat som de införskaffat under räder i orten, byggmaterial, pressenningar (tält) och efterlämningar från alla toalettbesök.
Till slut löstes problemet genom att rejäla bommar sattes på tillfartsvägarna. Konstigt nog minskade även stölderna bland båtarna som ortsbefolkningen har där.
Istället för böter kan straffet vara att hålla ett visst område rent under något år eller så. Föreligger det risk att en dömd avviker får man väl komplettera med en fotboja.N Niq skrev:Problemet med det är väl att hitta dom som står för nedskräpningen. I dom fall som dåligt folk bosätter sig en stund och skräpar ner ordentligt så är det ju ofta en bit in i skogen med någon liten skogsväg som sällan används. När det är folk som bara stannar en liten stund och kastar av skräp längs med en vägg mitt i natten så har man inte så lång tid på sig att få fast dom.
Sen om man väl hittar dom som bosatt sig en stund så när man jagar bort dom så lämnar dom allt skräp efter sig. Att ge böter eller kräva skadestånd ger ju inget eftersom dom oftast inte har några pengar. För det mesta är dom från utlandet.
Låter som ett bra straff. Då är det bara att få fast dom som är problemet. Samt ordna boende mat och övervakning och se till att dom faktiskt arbetarC cbrolin skrev:
Denna tolkning har fått stor betydelse om kring här. I princip alla markägare i omnejden satt upp bommar och stenar för att visa att de gör något. Det är ett stort problem med nedskräpning i tätortsnära skog. Framförallt om det finns någon tillgänglighet med bil.Claes Sörmland skrev:
Domen 2006:63 var ju mer utvecklad och välformulerad. Jag ser ser att man i domskälen till denna lämnade den öppning som nu senare gav upphov till detta mål:
"Det förhållandet att en fastighetsägare inte vidtar några åtgärder för att motverka miljöriskerna med en förvaring, även om den orsakats av annan, skulle möjligen också kunna utgöra en sådan omständighet som medför ett principiellt ansvar för ägaren."
Det som också framkommer i 2006:63 är att kommunen faktiskt har en skyldighet att utföra städningen platser utomhus som allmänheten får färdas fritt på enligt 4 § lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning:
[bild]
Jag hade missat den skyldigheten var så vittgående för kommunen och många kommuner vill nog inte kännas vid den.
Folk dumpar allt möjligt, detta trots att kommunen inte tar något betalt för att lämna på tippen.
Ja, det svåraste brukar vara att få fast dem skyldiga me tillräckliga bevis.N Niq skrev:
Däremot det andra behöver inte vara ett problem. Området att hålla rent behöver inte nödvändigtvis vara detsamma som de har stökat till utan kan vara ett i närområdet där de bor. Man kan sedan lätt kontrollera att de utför sitt uppdrag genom att plantera ett skräp och återkomma 24 timmar senare och se om de har bekämpat skräpet.
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
När det gäller läger så är lösningen att polisen upplöser dessa. Man kan av erfarenhet inte tillåta läger att breda ut sig. Men detta är ju politiskt känsligt i sverige. Dock vetkar man ta i när det gäller tältläger utanför riksdagen.
Men om det är folk från andra länder. Häromkring så har det varit problem med romer som reser omkring och bor några veckor eller månader på samma ställe. Från tex Rumänien. Dom är bara här över sommaren medans det är varmt så dom har inga bostäder här.C cbrolin skrev:Ja, det svåraste brukar vara att få fast dem skyldiga me tillräckliga bevis.
Däremot det andra behöver inte vara ett problem. Området att hålla rent behöver inte nödvändigtvis vara detsamma som de har stökat till utan kan vara ett i närområdet där de bor. Man kan sedan lätt kontrollera att de utför sitt uppdrag genom att plantera ett skräp och återkomma 24 timmar senare och se om de har bekämpat skräpet.
Jag är inte alls emot att dom tas fast o straffas men jag har inga bra idéer på hur det ska gå o lösa praktiskt. Jag vill ha till en diskussion där det faktiskt kan dyka upp bra idéer som är genomförbara.
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Drönare för övervakning, kameror som triggar på Rumänienreggade skräpbilar. Man vet nog ganska snart var de slår sig ner. Plus att polisen borde sätta upp en hotline så allmänheten kan rapportera.N Niq skrev:Men om det är folk från andra länder. Häromkring så har det varit problem med romer som reser omkring och bor några veckor eller månader på samma ställe. Från tex Rumänien. Dom är bara här över sommaren medans det är varmt så dom har inga bostäder här.
Jag är inte alls emot att dom tas fast o straffas men jag har inga bra idéer på hur det ska gå o lösa praktiskt. Jag vill ha till en diskussion där det faktiskt kan dyka upp bra idéer som är genomförbara.
Hur mycket övervakning vill vi ha? Går ju att bygga ett samhälle där allt är övervakat. Men jag tycker iaf inte att det skulle vara så trevligt. Så hård övervakning leder sen in på helt andra problem. Som vem ska ha tillgång till all den informationen och hur skyddar man den?A Anders_Nilsson skrev:
Är det bara rumäner som ska hårdövervakas? Alla rumänska turister som sköter sig blir ju då också drabbade.
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Det räcker att övervaka generellt där man misstänker att dessa grupper uppehåller sig. Som jag skrev är det bra om allmänheten kan tipsa.N Niq skrev:Hur mycket övervakning vill vi ha? Går ju att bygga ett samhälle där allt är övervakat. Men jag tycker iaf inte att det skulle vara så trevligt. Så hård övervakning leder sen in på helt andra problem. Som vem ska ha tillgång till all den informationen och hur skyddar man den?
Är det bara rumäner som ska hårdövervakas? Alla rumänska turister som sköter sig blir ju då också drabbade.
Men om vi har öppna gränser och grupper som inte uppför sig kommer in får vi tyvärr acceptera hård övervakning eller att dessa grupper tar över.
Vad skulle du säga om det plötsligt var ett tältläger på din parkeringsplats eller inne i det lokala köpcentret?
Du menar att allemansrätten tillåter nedskräpning? Jag förstår inte riktigt annars vad du menar? Hur som helst har du då såklart fel.sysmali skrev:
Bara för att det finns regler och lagar betyder det inte att alla följer dem, det finns såklart inget som rättfärdigar den nämna typen av beteende.
Nedskräpning är förbjudet både enligt svensk lag såväl som i allemansrätten, hävdar du samtidigt att vi borde göra oss av med lagen eftersom det finns människor som bryter mot den?