Verkar inte bli något hus för oss den här gången. Vi håller fast vid våra 675.000 men säljarna hävdar bestämt att de inte kan gå lägre än 750.000 pga sina skulder...750.000 var vårat FÖRSTA bud som ratades av samma orsak, detta FÖRE besiktningen.
MÄklaren sa att han talat med dem bägge både i går och idag och försökt få dem förstå och sen sa han själv att han nog inte hade köpt själv till 750.000 och det säger väl allt *S*

Ett sista försök från vår sida är att gå upp till 700.000 men då kräver vi ett godkänt bakt-kemprov och att eldningsförbudet upphävs på kaminen.. men jag har inga förhoppningar alls utan jag får börja leta på hemnet helt enkelt... känns inte alls kul för det var verkligen ett drömläge för oss men det finns fan gränser. Man köper inte ett hus för att idka välgörenhet, iaf inte när man inte är miljonär liksom.

och nej JANÅ jag ska inte flytta till uppsala ;-)

Det kommer flera hus, kanske bättre och med mindre struliga säljare. Det är alltid lite synd att köpa ett hus när man ändå får dålig smak i munnen pga allt strul.

Kan hända att säljarna hör av sig efter sommaren och accepterar budet (on Ni då fortfarande vill köpa).

Undrar om de ändå måste betala mäklararvode, mäklarna brukar vara duktiga att se till sina egna intressen ?

jan_af_lisoe skrev:
Undrar om de ändå måste betala mäklararvode, mäklarna brukar vara duktiga att se till sina egna intressen ?
Det beror på avtalet för det finns såpass många olika former av förmedlingsavtal. I vissa fall går det på fast avgift som utfaller vid försäljning men med klausul att om försäljning uteblir pga säljarna så utgår ersättning. Andra gånger är det ren provision och kanske inga klausuler.

Jag håller med, lägg ert sista bud och gå vidare. Sådana säljare blir vilket som bara krångliga under hela affären framöver från att ni vill ha tillträde till om ni skulle råka upptäcka fler fel

/Lorant

Nej han får inget arvode förrän huset är sålt och klart så att säga.. Han ringde förrut och de sa nej till budet och han beklagade.. han tror inte de förstår omfattningen av skadorna på huset och dessutom sa han lite skrattande att han måste ju tala om det för kommande spekulanter. Så vi kom överrens om att han ska höra av sig till oss om några månader när de gett upp ha ha

Göran.W
sasssyy skrev:
Nej han får inget arvode förrän huset är sålt och klart så att säga.. Han ringde förrut och de sa nej till budet och han beklagade.. han tror inte de förstår omfattningen av skadorna på huset och dessutom sa han lite skrattande att han måste ju tala om det för kommande spekulanter. Så vi kom överrens om att han ska höra av sig till oss om några månader när de gett upp ha ha
Om ett par månader är väl då räntan gått upp ännu mer så hus prisena börjar sjunka och skadorna på huset har så klart blivigt ännu större och budet\buden blir lägre:D
Man blir rent paff när dom inte tar ert bud när dom inte fått något annat bud på huset på flera månader och ändå tror dom man ska få mer.
Hur tänker tanten om hon ens tänker:S

Det har kommit till vår kännedom att de har begått ett kontraktsbrott då det står i kontraktet att de har skyldighet att upplysa oss om ev problem som kan vara avgörande för priset som de känner till. Huset har varit på väg att säljas en gång tidigare, för ett år sedan, med en annan mäklare och köpet återgick då pga dessa skador som vi sett. Vår mäklare är upprörd för han har blivit förd bakom ljuset och han har nu planer på att stämma dem för kontraktsbrott eftersom de är skyldiga enligt de kontrakt vi har upprättat att tala om sådant. De har sett tidiagre besiktningsprotokoll som är flera stycken till antalet... ha ha.. vi sa till mäklaren att om de istället säljer till oss så får han ju sin provision och vi får ett hus vi vill ha och de får sålt...annars kan det bli rättssak av det hela och de blir skyldiga mäklaren hans arvode UTAN att ha sålt, plus att de kan bli skyldiga att betala våra omkostnader... kan ju bli skoj det här ha ha ha.....

Mäklaren kan försöka driva ett mål gentemot dessa säljare för kontraktsbrott men min erfarenhet efter att ha jobbat med detta i ett antal år numera är att det inte alls är så solklart som du tror. Tvärtom skulle jag ha svårt att se att kontraktsbrott gällande säljarens upplysningsplikt eller underlåtenhet att upplysa om fel inte är särskilt lätt att kunna åberopa i en civilrättslig process.

Mäklaren kan efter hot och påtryckningar kanske få igenom sina pengar pga underlåtenheten men är de tillräckligt tjuriga så skulle jag avråda en mäklare att gå vidare om han hade kommit till mig för att driva ärendet åt firman

PS är du samma person som "tovelis"? Lite konstigt sammanträffande annars med exakt samma mönster i båda trådarna när det gäller händelser med uppkomna besiktningsprotokoll...

Först.. nope... är inte samma men såg tråden och skrattade igenkännande..Kanske rör sig om samma hus vem vet :-)

Den mäklare som tidigare haft huset samarbetar med oss och håller med om situationen som sådan. Liten by, alla känner alla och våran tanke var att vi kommer att ifrågasätta handlandet och se om vi iaf inte kan få dem att acceptera vårat bud. Vet att det är svårt att driva igenom men med tanke på deras ekonomiska situation finns det risk för att huset kommer att gå till exekutiv auktion inom kort iaf så då kan vi avvakta tills dess och köpa det då isf *ASG*

Vi kommer inte driva något men vår mäklare ifrågasatte deras handlande och även de inblandade besiktningsmännen är på vår sida....vet inte vad som kommer utav det men vi känner oss lite förda bakom ljuset och vi har tagit ut sparpengar från fonder som vi i nuläget förlorar pengar på, vi kräver inget tillbaka utan det känns bara som att rätt ska vara rätt.
Deras gamla mäklare tipsade oss om två perfekta (näst intill) hus som redan är handikappanpassade, i samma kommun, i samma prisklass men betydligt bättre skick-så man vet aldrig vad som händer

Ha, ha nä ja börjar tro på det :) men som enhetschef i Kungälv kan Du alltid köpa lite tjänster av oss så hör av dej när Du e klar.

Jag tror jag återgår till ursprungsåsikten i tråd nr 1, köp ett annat hus! Det är för mycket strul med både hus och säljare för att det ska vara värt ens 100 000, jag tror den som köper det här objektet kan få lära känna ex-frun under många långa år efter att köpet är klart.

JAN--Å jo vi tänker i de banorna...helt klart har sett ett par hus som nästan når upp till våra krav, och finns det sånna hus som nästan når upp så måste det finnas de som NÅR upp också. Är så frustrerande bara när man redan ställt in sig på allt och i tanken redan börjat renovera och flytta in :-(

Kanske återgår vi till vår ursprungstanke och söker på andra sidan Göteborg i Marks kommun där vi har en liten stuga sen förr (men den är för långt bort från jobb och skola för att ha som året runt boende).. kanske en kort period för att spara pengar. Sambon får ju full reseersättning från dörr till dörr om man säger så pga sitt handikapp, jag har ändå ett "regionen-runt-busskort" oavsett var vi bor i länet.....

tanken finns fast den vägen är fan inte kul om det blir en sån här vinter till... och inte om det blir en regnig höst

Jag har följt denna tråden med intresse, ovanligt spännande.
Man blir ju också lite nyfiken på "huset", har du kanske lust att lägga ut en länk till hemnet?

Jag har också följt denna tråd och 'tvillingstråden' med stort intresse, men det är minst en sak jag inte fattar: Säljaren har skyldighet att redogöra för alla brister och fel han/hon känner till, men å andra sidan är han/hon inte skadeståndsskyldig när han/hon bevisligen ljugit ?

Spännande =) Sassy - tror jag hittade en hustråd där du kommenterat på FL med ;-)

ciia fullt möjligt men jag är inte medlem där längre...av fler skäl, Byggahus är helt klart bättre forum alla kategorier :-)

Jan- i vårat kontrakt stod det i det finstilta att man har rätt att stämma säljaren om denna undanhållit information som är av avsevärt värde för köparen, som säljaren ska känna till och som ändrar köpesituationen. Eftersom det redan varit uppe på tapeten att huset HAR fuktskador.. och senare än för 10 år sedan (det är vad gubben skrivit i frågeformuläret.. att det var lite fukt på vinden för 10 år sedan) MYCKET senare....

DOCK har vi talat med mäklaren idag.. en mycket besviken och trött sådan som lagt ner sin själv i detta huset. Det är första året han jobbar som mäklare och han har sålt ett hus tidigare (i samma område) och tycker om området och pratar varmt om det.. Han har pratat med sina jurister och visst går det att starta en process men vi vinner förmodligen inte på det. DOCK har mäklaren gjort klart att han inte tänker lägga någon direkt energi på huset mer. Han har ansträngt sig som fan både för vår och säljarens skull och han bad om ursäkt för att han inte följde sin instinkt när han anade att något var galet.....

Det är inte utan att man tycker synd om stackarn *S*

Vi letar som sagt vidare.. och avvaktar. Något säger mig att huset snart kommer att synas hos en annan mäklare, men snart har de gått igenom alla mäklare i kommunen, och det är som sagt en liten by och ryktet går väl.. Lär inte bli kul för säljarna men det kan de fanimej ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.