11 539 läst ·
51 svar
12k läst
51 svar
Är man skyldig att lämna ut besiktningsprotokoll?
kinglolle du har tolkat det hela rätt... kontraktet är påskrivet av alla berörda parter och besiktningsklausul var inskriven som sagts.
Fd frun dillar om att hon kommer att få för höga kostnader och räntor om hon går med på det nu föreslagna pris som vi gett och då kan jag säga att vi har ändå inte gått så lågt som flera runt omkring oss sagt att vi skulle gå.
Hon vill nog bli av med det eftersom det då legat ute i två år.... och hon skilde sig för en vecka sen från EN ANNAN man än den som är medägare på huset... så hon jobbar snabt;-)
I vilket fall.. hon kommer med motbud under morgondagen så får vi se.
Fd frun dillar om att hon kommer att få för höga kostnader och räntor om hon går med på det nu föreslagna pris som vi gett och då kan jag säga att vi har ändå inte gått så lågt som flera runt omkring oss sagt att vi skulle gå.
Hon vill nog bli av med det eftersom det då legat ute i två år.... och hon skilde sig för en vecka sen från EN ANNAN man än den som är medägare på huset... så hon jobbar snabt;-)
I vilket fall.. hon kommer med motbud under morgondagen så får vi se.
Vart nog lurad av detta inlägg där det inte verkade som TS hade kontrakten i handen. För mig är frånvaro av kontrakt (framförallt frånvaron av signaturer på kontrakt) ett tecken på att affären inte är fullt i hamn ännu...sasssyy skrev:Vi har skrivit kontrakt, minns inte riktigt vad det stod där eftersom vi ännu inte fått kopiorna.. även detta pga säljsitutationen med två säljare varav en fd fru som bor i skåne och VÄGRAR att befatta sig med mer än nödvändiga saker .. så hon fick kontrakten nerskickade till sig och tog över en vecka på sig att sända dem tillbaka *suck* MEN det stod ju allt sånt där om besiktning som vi beställer och som kan påverka priset osv osv så vi ska ju omförhandla nu.
// Mats
sasssyy skrev:Vi har skrivit kontrakt, minns inte riktigt vad det stod där eftersom vi ännu inte fått kopiorna.. /QUOTE]
Tog ni inga kopior på kontraktet när ni skrev under? Om ni har skickat iväg alla exemplar av köpekontraktet och inte fått dem tillbaka, så bör ni tolka situationen som att ni inte har något kontrakt alls. Säljaren kan ju bara riva kontraktexemplaren och slänga dem.
Hej sasssyy!
Jag var ju en av dom som var klart skeptisk till huset i första tråden
jag hoppas läget är värt allt knep och knåp som Ni tvingas till förutom själva husrenoveringen. Lite oroande om alla ex av kontraktet finns hos den skiljande ex-frun men så var det inte kanske?
Annars finns ett par hästgårdar till salu norr om Uppsala
det var sista gången, lovar 
Jag var ju en av dom som var klart skeptisk till huset i första tråden
Annars finns ett par hästgårdar till salu norr om Uppsala
HÄSTGÅRD!?!?!?! Sambon sitter i rullstol o jag är livrädd för hästar så det är nog ingen god idé ha ha haaJan-Å skrev:Hej sasssyy!
Jag var ju en av dom som var klart skeptisk till huset i första trådenjag hoppas läget är värt allt knep och knåp som Ni tvingas till förutom själva husrenoveringen. Lite oroande om alla ex av kontraktet finns hos den skiljande ex-frun men så var det inte kanske?
Annars finns ett par hästgårdar till salu norr om Uppsaladet var sista gången, lovar
![]()
Du får ge dig nu.....ha ha ha...Uppsala är på "fel sida Sverige" för mig...Kungälv har dessutom dåliga enhetschefer sägs det så jag satsar nog på det sen ha ha ha
Ang kontraktet så har vi det.. damen i fråga tog några dagar på sig att skriva under o sända tillbaka det...sen låg det hos mäklaren i över en vecka, min sambo ringde o frågade efter det i förra veckan tydligen (hade glömt att säga det till mig) och då hade mäklaren sagt att han skulle posta det till oss.. sen när jag frågade efter det igen så fick han lite eld ibaken och nu har vi det....
DOCK är det en lustig historia... man luskar ju reda på lite saker tack vare internet och damen i fråga, som ju är delägare i huset och gift med gubben som bor där, skilde sig nyligen, skilsmässan gick igenom i förra veckan och det var inte då från gubben som säljer huset utan en annan!?!?!?
Hon har dessutom ett ton annonser ute på en annonssida, två där hon söker ett snabt lån utan säkerhet (hon erbjuder borgenär och hög ränta) på 70 resp 100.000, ett par där hon säljer saker, storbildstv, terrarium, ett helt bohag (pga utlandsflytt) samt två stycken där hon söker arbete hemifrån-typ telefonvärdinnejobb........
Så något mysko är det i hela den här affären, det känns olustigt men väldigt spännande. Jag har uppslag till en hel roman i detta.
Vi tittade på ett annat hus förra hösten som också hade en hel del kul och knepig historia kring sig men vi valde att inte köpa det..för det var för många konstiga villkor som hängde med köpet PLUS att huset var på två våningar och massa annat skit....men man kan ju undra om det är OSS det är fel på med tanke på att vi snubblar över så underliga hus.
Finns det någon forumgrupp här där man kan dela med sig av sina underliga hushistorier??
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Vilken soppa det värkar vara.
Känns som det kan vara läge att lägga ett slut bud och sen släppa det om dom inte tar det.
Har jag förståt rätt har ni bjudit 750 och dom går med på 800 ge ett bud på 775 och möts halv vägs.
Tids begrännsa budet med til någon vecka och gör väldigt klart samtidigt för mäklaren att ni vill komma till ett snabbt avslut annars hoppar ni av.
Tänk bara på att om ni hopppar av att det då måste stå i kontraktet att ni har rätt till det om besiktningen vissar på stora brister eller något liknande.
Det finns fler "dröm" hus där ute om man bara letar.
Fortsätt iaf gå på vissningar på hus så länge affären inte är klar hur ni än väljer göra.
Känns som det kan vara läge att lägga ett slut bud och sen släppa det om dom inte tar det.
Har jag förståt rätt har ni bjudit 750 och dom går med på 800 ge ett bud på 775 och möts halv vägs.
Tids begrännsa budet med til någon vecka och gör väldigt klart samtidigt för mäklaren att ni vill komma till ett snabbt avslut annars hoppar ni av.
Tänk bara på att om ni hopppar av att det då måste stå i kontraktet att ni har rätt till det om besiktningen vissar på stora brister eller något liknande.
Det finns fler "dröm" hus där ute om man bara letar.
Fortsätt iaf gå på vissningar på hus så länge affären inte är klar hur ni än väljer göra.
Göran, vårat sista bud, efter besiktningen är 600.000 När vi lade det var vi säkra på att det INTE skulle godkännas faktiskt så vi har lite "prutmån" men som du säger så måste vi sätta ner foten snart. Vi har inskrivet i kontraktet att vi kan dra oss ur.
Fler drömhus finns det säkert men just detta hade i stort sett allt vi letade efter, läget är väl det största plusset eftersom läget inte går att ändra och att det är en-plans. Vi har varit på väldigt många visningar senaste året och detta är det andra huset vi lagt bud på, det första slutade på över 2 mil och den budgeten har vi inte
Fler drömhus finns det säkert men just detta hade i stort sett allt vi letade efter, läget är väl det största plusset eftersom läget inte går att ändra och att det är en-plans. Vi har varit på väldigt många visningar senaste året och detta är det andra huset vi lagt bud på, det första slutade på över 2 mil och den budgeten har vi inte
Med alla dessa märkliga ingredienser hade jag inte gått upp ifrån 600.000 och samtidigt tidsbegränsat budet snävt.
Strulpellar som dessa brukar behöva en knuff i rätt riktning.
För de flesta andra spekulanter kommer detta objekt att vara intressant som rivningsobjekt och nybyggesobjekt.
Räkna därför med vad tomten är värd minus kostnaden för att riva och transportera iväg det gamla huset (kan kosta en hel del).
Har ni någon uppfattning om värdet för en motsvarande tomt?
Strulpellar som dessa brukar behöva en knuff i rätt riktning.
För de flesta andra spekulanter kommer detta objekt att vara intressant som rivningsobjekt och nybyggesobjekt.
Räkna därför med vad tomten är värd minus kostnaden för att riva och transportera iväg det gamla huset (kan kosta en hel del).
Har ni någon uppfattning om värdet för en motsvarande tomt?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Lån på 1,1mile och sälja för 600.000 tror jag aldrig banken köper.
Läget går som du säger inte ändra på men det måste väl inte vara en plans nödvändigtvis.
Det finns ju handikapp hissar man kan sätta i vanliga trappor utan för mycket meck.
Tror tom man kan få bidrag till installationen.
Man kan ha sovrum på andra våningen och ev överblivna rum kan väl vara förråd.
Då lever man dagtid på första våningen och är bara normalt på 2:a våningen när man ska sova.
Letar ni bara 1 plans och vill ha bra läge blir det svårt att hitta den perfekta bostaden.
Läget går som du säger inte ändra på men det måste väl inte vara en plans nödvändigtvis.
Det finns ju handikapp hissar man kan sätta i vanliga trappor utan för mycket meck.
Då lever man dagtid på första våningen och är bara normalt på 2:a våningen när man ska sova.
Letar ni bara 1 plans och vill ha bra läge blir det svårt att hitta den perfekta bostaden.
Kanske inte, men är inte huset värt mer än 600.000 (ingen annan verkar ju ha varit intresserat av huset under flera år) så har man väl inte så mycket val.Göran.W skrev:
Vid en eventuell exekutiv auktion så brukar priset bli lågt, och med tanke på säljarna ekonomi så måste det ju vara en tidsfråga.
Finns handikapphissar men de kostar över 100.000 och man får inte en av kommunen om det funnits likvärdiga enplans hus på marknaden samma tid.Göran.W skrev:Lån på 1,1mile och sälja för 600.000 tror jag aldrig banken köper.
Det är otroliga krav för att få bidrag för installation sen ska jag berätta att sambon har bott i både två och treplans hus och det var inte funktionellt.. en hiss tar lång tid på sig, kostar i drift och underhåll och är ofta krångliga att manövrera..
Läget är det som är det absolut bästa, bara 1 km till hans bror med fru som vi trivs ihop med, ändå nära in till stan..
VI har även kollat upp saker och ting.. tack för internet.. de har inte alls de skulder till banken som de gett sken av.. banken ger blanka fan i om de säljer eller ej.. HON däremot har ett tiotal skulder som väntar på indrivning av kronofogden på ett sammanlagt värde av 100.000 ungefär...
Det roliga är även att hon bestrider besiktningen.. de har ju inte fått se protokollet men hn har sagt till mäklaren att problemet på vinden existerar ju inte för hennes bror som ibland jobbar som snickare har åtgärdat det.... för 3 år sen då hon bodde där.. Hennes bror råkar vara allt annat än snickare för det har vi kollat upp.. Han är slipsnisse som sitter på ett av våra större bensinbolag som projektledare. Vår besiktningsman är välrenomerad och har gott rykte och konstaterade fuskbygge på vinden... men nää det går hon inte med på..
så nu sa vi 675.000 där går vår gräns.. vill hon ha mer får de komma med en motprestation.. tex vill vi ha ett färskt och godkänt vattenprov samt att skorstenen åtgärdas så att eldningsförbudet hävs och andra småsaker som vi känner att vi måste göra..men det lär hon ändå inte gå med på.. så nu har hon valet att få 300.000 lite drygt för sin halva eller att huset läggs ut igen.. och då har ju faktiskt mäklaren OCH ägaren skyldighet att tala om de fel och brister som uppkommit nu som de har vetskap om....OCH tro mig.. det kommer jag se till att de gör:wow:
floydinspace skrev:
Ja även om inte banken är inblandad i hennes småskulder som det verkar så om de får utslag hos kronofogden så kommer de kräva in hennes halva av huset.. de har ju krävt att folk har sålt hus för bara skulder på 10.000 så det är ju akut.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jösses är dom hissarna så dyra.
Jag skulle nog inte försöka kräva en motprestation för hon värkar inte se några fel och värkar allmänt vilsen.
Tala med mäklaren och inte säljarna och var klar och tydlig att detta är vårt slutbud och det gäller till xx så kanske mäklaren talar allvar med säljarna och ni slipper tjafsa om fel som "inte" finns för det är igentlige inte intresssant utan det är vad ni vill ge som är det intressanta och vad säljarna ska ta ställning till och inte vilka fel som finns eller inte finns.
Jag skulle nog inte försöka kräva en motprestation för hon värkar inte se några fel och värkar allmänt vilsen.
Tala med mäklaren och inte säljarna och var klar och tydlig att detta är vårt slutbud och det gäller till xx så kanske mäklaren talar allvar med säljarna och ni slipper tjafsa om fel som "inte" finns för det är igentlige inte intresssant utan det är vad ni vill ge som är det intressanta och vad säljarna ska ta ställning till och inte vilka fel som finns eller inte finns.
Göran.W skrev:Jösses är dom hissarna så dyra.
Japp om man ska få en hiss som håller i några år så landar de där.. och då får man bara bidrag till halva kostnaden av kommunen...förutsatt att man valt ett hus som de godkänner OCH en hiss som de godkänner...
Vi har talat med mäklaren hela tiden och det är lite det som är kruxet.. han är ganska grön och har verkligen NOLL KOLL, om väldigt mycket grejer..eller så är han bara duktig på att spela korkad, men tyvärr tror jag inte det är fallet.
Vi begärde ett möte med båda säljarna och det sa jag till honom idag också att hade han fixat det hade detta kunnat var löst på några timmar, vi hade kunnat visa besiktingsprotokollet, vår besiktningsman erbjöd sig att utan kostnad vara med på ett möte och förklara dessutom.. men se det gick inte.
Hon kunde ju inte ens komma till kontraktsskrivningen så detta har dragit ut så på tiden att det är otroligt.
Jag har i dag kollat på ett hus som jag tidigare har haft ögonen på... ligger åt andra hållet kan man säga men är 1,5 plans med bara ett litet sovrum på övervåningen... dubbelgarage men inte vidbyggt vilket ÄR ett problem som innebär att jag måste gå ut o skotta på vintern innan min sambo kan ta sig ut om vi inte löser det med någon slags nybyggnation av garage... men....i värsta fall så tar jag gärna det.. samma prisklass men redan på bilderna ser man skillnaden i standard och det har också legat ute ett tag, är handikappanpassat redan d^_^b och ligger nära goda vänner till oss .........
kommer ta upp det med mannen i kväll efter en god middag så får vi se vad som händer..
I teorin har du rätt men tyvärr i praktiken så går JB 4:19 före ev upplysningsplikt för säljare vilket innebär att framtida köpare har inte något skydd av att ni har upptäckt felen - de kan inte förvänta sig att bli upplysta utav säljaren utan skall själva via undersökning upptäcka felensasssyy skrev:
Däremot mäklaren har en skyldighet för att bibehålla god mäklarsed men inget annat....
Var hårda, ställ ultimatum och var också beredda att då backa ur så får de komma krypande. Ställ dock inga ultimatum eller liknande som ni inte tänker hålla
/Lorant