jag har tittat på parkett 14mm och kommer fram till att det går att hitta för ca 200-300kr/kvm.nu är det så att vi har två små barn som sliter fint på inredningen.jag tittade på lammenat golv på byggmax för 60kr/kvm.jag har aldrig haft lammenat golv tidigare.det käns lite plastigt men lammenat skall va hållbart.
vad har ni för uppfattning om lammenat altenativt parkett för och nackdelar.

Fördelar: väldigt hållbart
Nackdelar: kallt - inget för små bara barnarumpor inte

Jag hade hem prov på ursnygga laminatgolv men upptäckte att när jycken sprang över de vita testpartierna var det verkligen inte lätt att tvätta bort - smutsen kröp ner. Man ska nog tänka på att ytan skall vara slät om det skall vara lättstädat.

Vissa laminat kan vara superhala. Det är ingen bra egenskap när det gäller småbarn som springer runt runt.

Vi köpte billighetsvarianten till vår lgh, och stora killen (3,5) har halkat ett par gånger, och lilla killen (0,8) måste ha halksockar för att överhuvudtaget komma fram i sin gåstol...

Finns kanske strävare laminat, men jag tror det är en egenskap som ligger i just laminattekniken...

En annan grej är att man får vara försiktig när man lägger det. Det är ganska enkelt att slå upp en flisa, och då kan man sumpa en ganska stor bit av laminatskiktet. Jag köpte klick-golv, och då var det (är det) ganska lätt att byta ut en skadad enhet om man ser det innan man är klar.

Återkommer till din fråga om snålhet. Jo, just när det gäller golv tycker jag väl att dessa får kosta en slant.

Lekutrymme för barn - varför inte lägga in plastmatta och byta om 10 år/när barnen blivit halvvuxna istället? Ett billigt alternativ.

Jag själv la in parkett - men mina döttrar har varit väldigt försiktiga och inte ens slipning var nödvändig när de lämnade sina barnkammare.

Annars kör jag stenhårt med Korkoplasts fördelar inte bara när det gäller jyckar ;D

Skulle / Kommer helt klart att köra plastmatta som jag när barnen är lite äldre byter till parkett.
Laminat kalla? Men är det inte därför man har golvvärme? Tror att laminaten leder värmen bättre än de rena trägolven och alltså upplevs som varma när man har golvvärme?

Man kan nog aldrig vara för snål. ;)
Annars skulle jag hellre satsa på ett snyggt, brett och tjockt furugolv. I mitt tycke både billigare, snyggare och hållbarare än både parkett och laminat. Bara att slipa om ifall barnen lever om för mycket.

mvh
Snåla David

Kan bara hålla med ovanstående om laminatgolvets kyla, de är iskalla (speciellt kanske i ett hus från -69 med torpargrund). Har ofta dåligt samvete när mina barn (3 & 1) är iskalla om fötterna. hade planer på att byta plastgolvet i ena barnrummet mot laminat, men vi behåller helt klart plastgolvet så länge vi bor här. Sedan blir det *förhoppningsvis* parkett i vårt nya drömhus om några år :D.

Jag köpte Kärhs körsbärsgolv snäppvarianten med 7 mm. Visst är de kanske något hårdare än 15 men ändock helt OK att gå på och enorm skillnad mot laminat.

Priset var 269 kr/kvm.

Hälsar Ingvar

tack för informationen .jag ska kolla hur laminnat leder värme när jag har golv värme.annars blir det nog plastmattor på dom mest utsatta ytorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.