337 962 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Då borde du kanske börja med att förklara vad en klimataktivist eller miljöaktivist är enligt dig. Sen undrar jag vad du menar med i storstäderna. Är det Malmö, Göteborg och Stockholm? inkl eller exkl kranskommunerna? Räknas även andra större städer?SKJB021 skrev:
Sedan får du gärna berätta var du baserar ditt utlåtande på. Jag är inte övertygad att folk på landet är mindre miljömedvetna än i storstäderna
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Med aktivist menar jag någon som aktivt och offentligt tar ställning för miljön eller klimatet.harry73 skrev:
Då borde du kanske börja med att förklara vad en klimataktivist eller miljöaktivist är enligt dig. Sen undrar jag vad du menar med i storstäderna. Är det Malmö, Göteborg och Stockholm? inkl eller exkl kranskommunerna? Räknas även andra större städer?
Sedan får du gärna berätta var du baserar ditt utlåtande på. Jag är inte övertygad att folk på landet är mindre miljömedvetna än i storstäderna
Det finns en definition på vad en storstad är så detta behöver inte vidare utredas.
Om BARA vi i Sverige gör något för att få bättre miljö så påverkar det naturligtvis bara oss lokalt och ger ingen världsförbättring. Men eftersom vi trots vår litenhet har rätt stort inflytande internationellt så sätter vårt beteende stort avtryck.optimum skrev:
Du tror inte att de är rätt jämnt fördelade i befolkningen? Isåfall bor det självklart fler i större städer.SKJB021 skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
När jag läser bland annat artiklar/rapporter brukar jag undersöka vem som står bakom och var denne står folkbokförd.Anna_H skrev:
Mina amatörmässiga undersökningar visar på en kraftig överrepresentation i storständerna och i synnerhet stockholm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Om ungefär var femte artikel/rapport kommer från någon i Stockholms län/storstadsområde så stämmer det väl rätt bra med hur Sveriges befolkning är fördelad. Men att bara kolla och försöka komma ihåg en statistisk fördelning är rätt omöjligt utan då behöver du skriva ner varje artikel/rapport och var författaren bor. Annars är det alldeles för lätt en efterhandskonstruktion.SKJB021 skrev:
Sen är väl universitet och nyhetsmedia rätt koncentrerade till storstadsområdena så om man vill jobba på ett sånt ställe för att kunna lära sig mer och föra fram vad man kommer fram till så blir man ju nästan tvungen att bo i storstadsområdena.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Det är som sagt inte så konstigt, du har inte bekräftat "Illuminati" här ...SKJB021 skrev:
Det finns någon slags romantisk bild av att "bo på landet" och "självhushåll", gärna ihop med "ekologiskt" skulle vara miljövänligt, vilket är helt galet så klart. Små lägenheter i stad, och avstå bil, såklart ...
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag ett excelark angående detta, ja även andra saker men detta tycker jag är intressant.BirgitS skrev:
Om ungefär var femte artikel/rapport kommer från någon i Stockholms län/storstadsområde så stämmer det väl rätt bra med hur Sveriges befolkning är fördelad. Men att bara kolla och försöka komma ihåg en statistisk fördelning är rätt omöjligt utan då behöver du skriva ner varje artikel/rapport och var författaren bor. Annars är det alldeles för lätt en efterhandskonstruktion.
Sen är väl universitet och nyhetsmedia rätt koncentrerade till storstadsområdena så om man vill jobba på ett sånt ställe för att kunna lära sig mer och föra fram vad man kommer fram till så blir man ju nästan tvungen att bo i storstadsområdena.
Och där var vi problemet.SKJB021 skrev:
Sedan tror jag inte att en skolstrejk framför folkets hus i Vilhelmina eller Dorotea hade fått samma uppmärksamhet som en skolstrejk vid riksdagen, så visst påverkar var man bor, vilka möjligheter man har att göra sig hört.
Sedan kan man också vända på ditt påstående och fråga sig varför merparten av de som överkonsumerar och förpestar miljön bor i storstäderna
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Det vore en våt dröm att få fram energianvändningen som en person har beroende på bostadsort.
I vilken stad använder man, per person, mest energi i sin vardag.
Tillgång till kommunal trafik, bilkörning, kolgrillning på verandan, mängden kött man äter, hur förmögen är personen....
Ja detta går såklart inte utan att inkräkta på den personliga integriteten så jag drömmer vidare.
I vilken stad använder man, per person, mest energi i sin vardag.
Tillgång till kommunal trafik, bilkörning, kolgrillning på verandan, mängden kött man äter, hur förmögen är personen....
Ja detta går såklart inte utan att inkräkta på den personliga integriteten så jag drömmer vidare.
Kanske inte men samtidigt så rör sig alla som söker sig en framtid just till tillväxtområden både inom Europa såväl som inom och från utvecklingsländerna. Detta skapar enorma energibehov i framtiden. Ska man stoppa tillväxten eller folkvandringen för att rädda miljön då? Vi kommer i mitt tycke behöva bygga ut kärnkraft över hela världen. Kina bygger kärnkraftverk i Afrika tex...harry73 skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Du har rätt, mina amatörmässiga efterforskningar har mycket lägre bärighet än dina professionella antagande som börjar med ordet tror.harry73 skrev:
Och där var vi problemet.
Sedan tror jag inte att en skolstrejk framför folkets hus i Vilhelmina eller Dorotea hade fått samma uppmärksamhet som en skolstrejk vid riksdagen, så visst påverkar var man bor, vilka möjligheter man har att göra sig hört.
Sedan kan man också vända på ditt påstående och fråga sig varför merparten av de som överkonsumerar och förpestar miljön bor i storstäderna