Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tompas11 tompas11 skrev:
En kanadensisk statistiker, Ross McKitrick, avslöjade redan 2015 att Mann's statistiska räknemetoder var fusk.

Mann fick sin kurva publicerad i Nature, som accepterade den utan att göra någon bakgrundskontroll av ingående data. IPCC gjorde sedan den till en del av sina katastrofpredikningar i en av deras Summary for Policymakers, vilket fick Ross McKitrick att begära att få se vilka data och räkneprogram som Mann använt. Dock vägrade Mann under fem års tid att lämna ut någonting, men tvingades till sist under Freedom of Information Act att lämna ut allt.

Ross McKitrick kunde sedan visa att räkneprogrammen var så snedvridna att praktiskt taget alla data resulterade i den beryktade hockeyklubbskurvan. Nature bad sedermera om ursäkt för att man inte kontrollerat materialet och IPCC droppade kurvan från klimatpredikan.
Publicera gärna en länk till din källa så man kan kontrollera dina påståenden.

Det är ju Mann som stämt Ball för förtal i det här fallet, så någon dom där Mann fälls kommer aldrig att komma ur det här.

Vad som skett är att Mann inte vunnit, då domstolen krävt att han lägger fram rådata som bevis, vilket han vägrar.

I min värld har Ball lyckats. Jag tror att Climategate var ett fall där man förvanskade data för att få fram sitt budskap. Jag tror inte att man från grunden fabricerade bevis, men man petade nog lite i det på ett ovetenskapligt sätt för att stärka befintliga samband.

Men som sagt, jag tycker också att det är en storm i ett vattenglas. Och att det knappast är något som påverkar forskningsläget idag.

Mest säger väl frågan tyvärr om amerikansk skadeståndsrätt, då tidningen som publicerade Balls anklagelser exempelvis bett offentligt om ursäkt för att slippa vara Manns måltavla i förtalsrättegången, medan Ball som enskild står på sig – och verkar vinna.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju Mann som stämt Ball för förtal i det här fallet, så någon dom där Mann fälls kommer aldrig att komma ur det här.

Vad som skett är att Mann inte vunnit, då domstolen krävt att han lägger fram rådata som bevis, vilket han vägrar.

I min värld har Ball lyckats. Jag tror att Climategate var ett fall där man förvanskade data för att få fram sitt budskap. Jag tror inte att man från grunden fabricerade bevis, men man petade nog lite i det på ett ovetenskapligt sätt för att stärka befintliga samband.

Men som sagt, jag tycker också att det är en storm i ett vattenglas. Och att det knappast är något som påverkar forskningsläget idag.

Mest säger väl frågan tyvärr om amerikansk skadeståndsrätt, då tidningen som publicerade Balls anklagelser exempelvis bett offentligt om ursäkt för att slippa vara Manns måltavla i förtalsrättegången, medan Ball som enskild står på sig – och verkar vinna.
Men då ljuger ju Mikael Mann om att rättegången blivit nedlagd på grund av Tim Ball hänvisar till sjukdom, varför tar ingen av dom etablerade medierna upp det?

Och varför publicerar inte Tim Ball sitt domslut och låter media publicera det, han påstår ju att han har vunnit och inte behöver betala rättegångskostnader, med tanke på dom starka klimatförnekare grupper som finns så skulle dom aldrig missa en sådan straffspark.

För övrigt så finns rådatan här:
http://www.meteo.psu.edu/holocene/public_html/shared/research/MANNETAL98/

Pernas Pernas skrev:
Klimatförnekare och klimatskeptiker är ett vedertaget begrepp som används av tidningar och media
Det är enligt mig ingen garanti för att det är rimligt. Tidningar lever på att sälja lösnummer och visningar på online-artiklar. Det skapar och använder begrepp som driver på extrema bilder åt båda håll för att öka sin förtjänst. Det gynnar dock inte en sund debatt. Sanningen ligger inte i ytterkant på någon av sidorna utan någonstans emellan.

• Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S Steffo1980 skrev:
Det är enligt mig ingen garanti för att det är rimligt. Tidningar lever på att sälja lösnummer och visningar på online-artiklar. Det skapar och använder begrepp som driver på extrema bilder åt båda håll för att öka sin förtjänst. Det gynnar dock inte en sund debatt. Sanningen ligger inte i ytterkant på någon av sidorna utan någonstans emellan.
Klimatförnekares åsikter är ofta extrem och namnet beskriver dom bra, tex anser dom att jorden blir kallare inte varmare, att koldioxid är nyttigt och bra för klimatet, att vulkanutbrott släpper ut mer koldioxid än hela mänsklighetens historia medan vetenskapen säger att vulkaner står för ca 1% av människornas utsläpp.

Så nej, sanningen ligger inte "mittemellan" det är forskning och vetenskap som står för kunskapen om vad vi vet, och det är sällsynt att klimatförnekare kan hänvisa till någon forskning som klarar en närmare granskning.

• Gilla
Eric Öbo och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Häckande havsfåglar dör av svält i Alaska. Delstaten uppmätte denna sommar den högsta temperaturen som någonsin uppmätts. Maten flyttar norrut till svalare vatten och fåglarna dör. Miljö och klimat är intimt förknippade med varandra.

[länk]
Instämmer helt, jag förstår inte argumentet att man ska skilja på miljö och klimat.

Lite skillnad får vi göra, du kan rätt enkelt förstöra miljön utan att förstöra klimatet (tänk kemikalieutsläpp och liknande).

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
I våra alpregioner växer en speciell typ av växter som kallas alpiner och som anpassat sig till det speciella klimat som råder där. Rhododendron ferruguineum, kallad alpros är en av Europas få arter av detta växtsläkte. Alpinerna växer på vardera sida om berget ovanför trädgränsen. R. ferruguineum är en pionjärväxt som täcker stora områden på alpängar och gör dem till ett blomsterhav i månadsskiftet juni/juli. Den är helt täckt av snö vintertid som skyddar den effektivt mot kylan, för stark hetta sommartid kan allvarligt skada växten.
När medeltemperaturen stiger flyttas trädgränsen uppåt och de alpina växterna följer med. Men till slut finns ingenstans att migrera när även toppen blir för varm och då dör växterna ut. Bergsmassiven och mellanliggande slättland utgör barriärer mellan olika klimatzoner.
Scottish Rock Garden Club försöker nu rädda alpinerna genom spridning av frölistor som ett sätt att bevara dessa hotade arter, om inte i naturen så i våra trädgårdar.
Informationen delvis inhämtad från senaste numret av Trädgårdsamatören.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
S Steffo1980 skrev:
Sanningen ligger inte i ytterkant på någon av sidorna utan någonstans emellan.
Pernas Pernas skrev:
Så nej, sanningen ligger inte "mittemellan"
Jag vet inte om du missförstår med flit eller inte, men att felcitera ”någonstans emellan” med ”mittemellan” och sen hävda att det är fel är en typ av halmgubbeargumentation som inte egentligen svarar på någonting.

• Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Klimatförnekares åsikter är ofta extrem och namnet beskriver dom bra, tex anser dom att jorden blir kallare inte varmare, att koldioxid är nyttigt och bra för klimatet, att vulkanutbrott släpper ut mer koldioxid än hela mänsklighetens historia/.../
Jag vet inte om du tror att du påverkar någon i mindre extrem riktning genom att kasta invektiv efter dem, men din karaktäristik av dem du kallar klimatförnekare är rätt slapp och passar nog på väldigt få.

Jag skulle säga att de flesta som kallas klimatförnekare är sådana som av olika skäl inte tror på långtgående politiska åtgärder i klimatets namn. Få av dessa förnekar den underliggande deskriptiva vetenskapen, medan många av dem underkänner de politiska lösningarna. Att kalla dessa förnekare är ungefär lika konstruktivt som att kalla alla till höger om Stefan Löfven för fascister.

• Gilla
Stegatorparn och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om du missförstår med flit eller inte, men att felcitera ”någonstans emellan” med ”mittemellan” och sen hävda att det är fel är en typ av halmgubbeargumentation som inte egentligen svarar på någonting.
Ja då förstår jag nog inte, jag menar att forskningen sitter med kunskapen och att det råder koncensus inom den etablerade forskningen.

Sedan finns klimatförnekare som beskriver en helt annan bild, jag anser inte att sanningen ligger "någonstans emellan" dessa två grupper utan att sanningen eller kunskapen finns hos forskningen som har sammanställts av IPCC och att det är den vi bör förhålla oss till.

Den "debatt" som förekommer lite överallt men mest på sociala medier med påhopp, lögner och smutskastning på forskare och forskningens resultat tycker jag är tragisk och destruktiv, det är ju precis vad fossil industrin är utefter att göra folk osäkra och fördröja nödvändiga åtgärder genam att sprida "alternativa sanningar".

Du kan ha rätt i att det är skillnad på "någonstans emellan" och "mittemellan" men det tänkte jag inte på när jag skrev men betydelsen är väl ändå ganska lika och inte avgörande.

• Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
optimum
Klimatförnekare?

Trodde inte det fanns några så kallade klimatförnekare.
Alla vet att vi har ett klimat och de flesta vet att klimatet förändras.
Klimat är olika på olik platser på jorden. En del kallare, en del varmare.
Mer att läsa här för den som trots allt missat att det finns klimat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimat

Så var hittar vi de som förnekar att klimat finns?

Jag själv är fullt övertygad om att klimat finns.
Synd om de som känner sig hotade av klimat.
Hot brukar normalt gå att polisanmäla.

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Jag vet inte om du tror att du påverkar någon i mindre extrem riktning genom att kasta invektiv efter dem, men din karaktäristik av dem du kallar klimatförnekare är rätt slapp och passar nog på väldigt få.

Jag skulle säga att de flesta som kallas klimatförnekare är sådana som av olika skäl inte tror på långtgående politiska åtgärder i klimatets namn. Få av dessa förnekar den underliggande deskriptiva vetenskapen, medan många av dem underkänner de politiska lösningarna. Att kalla dessa förnekare är ungefär lika konstruktivt som att kalla alla till höger om Stefan Löfven för fascister.
Det är inte dom jag avser när jag säger klimatförnekare utan dom som förnekar den etablerade forskningen och det finns många av dom.

Jag fick en inbjudan till ett fysikforum på FB häromdagen som var fullt av klimatförnekare där spreds den ena lögnen efter den andra med falska diagram utan källhänvisning, ryska forskningsrapporter som framhöll hur bra det var med mycket koldioxid och klimatförnekare som applåderade förtjust, skrämmande och tragiskt.

• Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Klimatförnekare?

Trodde inte det fanns några så kallade klimatförnekare.
Alla vet att vi har ett klimat och de flesta vet att klimatet förändras.
Klimat är olika på olik platser på jorden. En del kallare, en del varmare.
Mer att läsa här för den som trots allt missat att det finns klimat:
[länk]

Så var hittar vi de som förnekar att klimat finns?

Jag själv är fullt övertygad om att klimat finns.
Synd om de som känner sig hotade av klimat.
Hot brukar normalt gå att polisanmäla.
Ja men då kan du få lära dig vad det betyder, så kanske vi slipper den diskussionen i framtiden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Klimatskepticism

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.