Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Förstår inte varför man måste vara så svart eller vit i frågan. Personligen tror jag inte på klimathetsarnas domedagsprofetior men det betyder inte att vi inte ska göra någonting öht.

Jag är försiktigt optimistiskt, fler och fler är positivist inställda till kärnkraft, vi är på väg att bli fossilobereoende osv, osv. Jag önskar bara fler slutande vara så jäkla neofoba och anammade ny teknik, för som jag sagt i tråden tidigare. Det är bara teknik och innovation som kan hjälpa oss ur detta. Folk är i grunden neofila och vill inte ändra sitt konsumtionsmönster

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
tompas11 tompas11 skrev:
Ni stockholmare, som lever i den villfarelsen att ni kommer att bli dränkta på grund av stigande vattennivåer borde ta och kolla detta:
De är nog väldigt få eftersom det är välkänt att det är landhöjning även i Stockholmsområdet. Det har dessutom varit uppe tidigare i tråden.

tompas11 tompas11 skrev:
Förre presidenten Obama, som för övrigt fick Nobels fredspris för att han startade nya krig, tycks inte tro på alarmerande stigande havsnivåer, med tanke på att han och frun just köpt en fastighet på en ö. För det gör ju ingen om man tror på att havsnivåerna stiger, utom Obama förstås...
Det huset ser ju ut att ligga många meter över havsnivån så det lär ju precis bli drabbat medan de lever.

Silver78 Silver78 skrev:
Barnbegränsningen i Kina fungerade ju inte så bra. Så frågan är hur skall man göra kulturer, där många har fem-åtta barn, bli medvetna om detta problem på ett bra sätt?
Nog fungerade barnbegränsningen i Kina, mycket färre kineser nu än om de hade varit tillåtna att ha obegränsat med barn.

Det är välkänt att antalet barn som en kvinna föder blir färre när flickor får utbildning.

• Gilla
Eric Öbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är välkänt att antalet barn som en kvinna föder blir färre när flickor får utbildning.
Precis men då blir man automatiskt placerad som hedersmedlem i SD om man vill lyfta frågan om kulturer där kvinnor tvingas leva som djur utan egen vilja.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nog fungerade barnbegränsningen i Kina, mycket färre kineser nu än om de hade varit tillåtna att ha obegränsat med barn.
Har du sett effekten av deras experiment?
Nu finns för få yngre och väldigt många äldre.
Vansinnigt experiment.
Även vansinnigt bestraffande av de som råkat få två barn.
Hur i hela friden kan du se detta som ett fungerande system

Sverige har haft bra utveckling med vettig syn på barnafödande. Kanske lite lågt men är nu avhjälp med invandringen.
Återstår bara att få alla i arbete.

tompas11 tompas11 skrev:
Det må så vara, jag har inte kollat, men det spelar ju ingen roll om vindkraften råkar vara billigare. Blåser det inte så är ju elproduktionen noll och intet. Hur kan man ens tänka sig att basera elproduktionen på något så oförutsägbart? Tyskland är t.ex. ett avskräckande exempel. Som om inte detta vore nog så kräver vindkraften tonvis med betong för fundamenten, för att inte tala om den skog som måste avverkas för att skapa vägförbindelse till och från verken. Ni som oroas över CO2 borde dra öronen åt er eftersom skogen anses vara en koldioxidsänka. Mindre skog mer CO2. Got it?
Det tycks mig som att du bara ser problemen. Åtgången av betong, är enorm om man ser vad som byggs i form av förbifarter, nya sjukhus, hus osv. Det vindkraften behöver är minimalt. Angående skogen, så fälls det skog som aldrig förr där jag bor. Det verkar som att precis alla skogsbönder tänker slutavverka allt just detta året.
Skog är en CO2 sänka men dels så är CO2 inget problem för miljön. Tvärtom, mer CO2 gör att det växer bättre. Dels så är jag inte så säker på att gamla stora träd tar mer CO2 än unga små och snabbväxande träd tar.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Har du sett effekten av deras experiment?
Nu finns för få yngre och väldigt många äldre.
Vansinnigt experiment.
Även vansinnigt bestraffande av de som råkat få två barn.
Hur i hela friden kan du se detta som ett fungerande system

Sverige har haft bra utveckling med vettig syn på barnafödande. Kanske lite lågt men är nu avhjälp med invandringen.
Återstår bara att få alla i arbete.
Jag har inte skrivit att det är ett bra system. Jag skrev att barnbegränsningen fungerade. Anser du att det inte blev färre barn när det påbjöds att det skulle födas färre barn?
För det är ju själva betydelsen av om det fungerade eller inte.

Så du vet att allt hade varit bra i Kina om de hade varit drygt 2 miljarder människor i stället för drygt 1?
Kanske inneburit att barn hade svultit ihjäl i stället för att inte födas.
Befolkningsutveckling är inte svart eller vitt, det finns för- och nackdelar med både olika åtgärder och låt-gå-inställning.

Sverige klarade sig bra eftersom 1 miljon människor (ung. 20 % av befolkningen) utvandrade under den tidsperiod när barnadödligheten sjönk så barnen överlevde bättre men kvinnor inte hade så mycket utbildning än. Den möjligheten har inte funnits i Kina under de senaste 50 åren.

• Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Silver78 Silver78 skrev:
Precis men då blir man automatiskt placerad som hedersmedlem i SD om man vill lyfta frågan om kulturer där kvinnor tvingas leva som djur utan egen vilja.
Tror knappast att någon tror att du är SD-medlem bara för att du jobbar för flickors rätt till utbildning.
https://erikshjalpen.se/produkt/flickors-ratt-till-utbildning/
http://www.unesco.se/sta-upp-for-malala-sta-upp-for-flickors-ratt-till-utbildning/
Exempel på organisationer som knappast beskylls för att stå SD nära.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Dels så är jag inte så säker på att gamla stora träd tar mer CO2 än unga små och snabbväxande träd tar.
En föryngring av skogen innebär på det hela utsläppsmässigt en vinst beroende på slutprodukt. Yngre träd binder mer koldioxid då äldre träd endast binder en viss mängd kol via löv och barr. Men för att det skall bli en klimateffekt krävs trädet attden står i minst trettio år. Det här är också något som kan anpassas med rätt trädslag till rätt typ av marker för att tillväxten skall bli optimal. Det är mycket forskning i frågan och gamla träd har knappt eller ingen uppsugande effekt av koldioxid. Ett effektivt och rätt skött skog är en mycket bra klimatåtgärd.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Ett extremt exempel är tex Irland som dubblade sin vind från ca 13 till 27% och samtidigt dubblerade sitt co2 utsläpp. De tvingades sätta gas och kolkraftverk i standby eftersom de snabbt behövde öka produktionen om vinden genererade mindre. Men när dessa verk går på lågeffekt så är de otroligt ineffektiva och släpper ut proportionellt väldigt mycket mer koldioxid. Summan blev ett mer opålitligt elnät med dubblerat klimatavtryck.

Det är liksom inte bara att bygga vind och tro att det räcker, det är oerhört mer komplicerat
Ja det är komplicerat men Sverige borde ha bra möjligheter tack vare vattenkraften som reglerkraft, Texas som också har mycket vindkraft har löst problemen.
https://second-opinion.se/texas-hanterar-brist-pa-svangmassa/

Det kommer ju också nya lösningar.
https://group.vattenfall.com/se/nyh...nd-och-sol-med-batterilagring-i-ny-hybridpark

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tror knappast att någon tror att du är SD-medlem bara för att du jobbar för flickors rätt till utbildning.
[länk]
[länk]
Exempel på organisationer som knappast beskylls för att stå SD nära.
Nä bara utesluten från SSU för tio-tolv år sedan då jag lyfte frågan om kulturell jämställdhet. Men jag har sett att det har börjat röra sig i frågan. Det är bra men det hade kunnat göras mycket tidigare.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Det må så vara, jag har inte kollat, men det spelar ju ingen roll om vindkraften råkar vara billigare. Blåser det inte så är ju elproduktionen noll och intet. Hur kan man ens tänka sig att basera elproduktionen på något så oförutsägbart? Tyskland är t.ex. ett avskräckande exempel. Som om inte detta vore nog så kräver vindkraften tonvis med betong för fundamenten, för att inte tala om den skog som måste avverkas för att skapa vägförbindelse till och från verken. Ni som oroas över CO2 borde dra öronen åt er eftersom skogen anses vara en koldioxidsänka. Mindre skog mer CO2. Got it?
Skog behöver vi inte avverka om vi placerar vindkraften i havet, finns nog också berg och platser på land som inte behöver avverkas i någon större utsträckning.

Tyskland är inte ett avskräckande exempel.
https://www.naturskyddsforeningen.se/karnkraft

12. När Tyskland avvecklade sin kärnkraft ökade utsläppen. Hur undviker vi deras misstag?

Den tyska kärnkraften är just nu under snabb avveckling som följd av politiska beslut efter Fukushima-olyckan 2011. Sedan dess har kärnkraft gått från 18 till 12 procent av den tyska elproduktionen, samtidigt som förnybar produktion har ökat från 20 till 35 procent. Under samma tidsperiod har brun- och stenkol sammanlagt gått från 43 till 35 % av den tyska elproduktionen. Trots detta har de tyska utsläppen från elsektorn ökat och detta beror på att den totala elproduktionen har ökat från 613 TWh till 647 TWh. Att skylla de ökade tyska utsläppen på kärnkraftens avveckling är alltså inte helt rättvist.

En anledning till att den tyska elproduktionen ökade under perioden var att tysk kolkraft var konkurrenskraftig på grund av de låga priserna på utsläppsrätter i EU:s handelssystem för koldioxid. Dessa priser är nu på uppgång vilket gör att kolkraft kommer ha svårare att konkurrera.

I Sverige är också förutsättningarna för att avveckla kärnkraft helt annorlunda. Istället för kolkraft som kan öka har vi en stor del vattenkraft som kan balansera den variabla produktionen. För att kärnkraften ska kunna läggas ner utan att utsläppen ökar behöver den avvecklas successivt under en övergångsperiod, för att kunna bygga ut tillräcklig förnybar elproduktion, förstärka elnätet och ändra marknaden för att kunna ta tillvara på flexibilitet i systemet. Det är därför vi behöver ställa in oss på ett 100 procent förnybart energisystem redan idag!

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte skrivit att det är ett bra system. Jag skrev att barnbegränsningen fungerade. Anser du att det inte blev färre barn när det påbjöds att det skulle födas färre barn?
För det är ju själva betydelsen av om det fungerade eller inte.

Så du vet att allt hade varit bra i Kina om de hade varit drygt 2 miljarder människor i stället för drygt 1?
Kanske inneburit att barn hade svultit ihjäl i stället för att inte födas.
Befolkningsutveckling är inte svart eller vitt, det finns för- och nackdelar med både olika åtgärder och låt-gå-inställning.

Sverige klarade sig bra eftersom 1 miljon människor (ung. 20 % av befolkningen) utvandrade under den tidsperiod när barnadödligheten sjönk så barnen överlevde bättre men kvinnor inte hade så mycket utbildning än. Den möjligheten har inte funnits i Kina under de senaste 50 åren.
Hårklyverier.
Krig minskar också befolkningen.

Nej det fungerade inte bra.
Det finns andra sätt att lösa ett sådant problem utan att skapa nya.
I många länder är högt barnafödande en trygghet för föräldrarna när de blir äldre på grund av att fungerande pensionssystem saknas. Även att vettig preventivmedel hantering saknas.
Utvandring är ingen bra lösning.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mycket av kostnaderna för kärnkraft är politiskt konstruerade samtidigt som andra energislag får subventioner, tar man bort dessa politiska åtgärder ser det helt annorlunda ut.
Kostnader och skatter för kärnkraft är väl motiverade pga. Förvaring risker osv. I USA kostar kärnkraft el 90 öre i Finland något liknande varför skulle det bli så billigt i Sverige.

Vindkraften är inte subventionerad i någon större utsträckning, elcertifikaten är väldigt låga och har spelat ut sin roll eftersom utbyggnaden har gått fortare än planerat och beräknas nås 2021.

Inte ens kraftbolagen själva tycker att den nya kärnkraften är något att satsa på i nuläget, när våra gamla behöver ersättas om 30år kanske man får tänka om, men jag tycker att förnyelsebart borde få en chans först.

https://energiforskmedia.blob.core....9/broschyr-fjarde-generationens-karnkraft.pdf

Pernas Pernas skrev:
Ja det är komplicerat men Sverige borde ha bra möjligheter tack vare vattenkraften som reglerkraft, Texas som också har mycket vindkraft har löst problemen.
[länk]

Det kommer ju också nya lösningar.
[länk]
Ja den säger ju precis det jag menar, Texas har 20% vind och har problem med detta redan. De har svängmassa från all kol, gas och kärnkraft och måste ändå betala för svängen. Såklart skall denna service påläggas vinden enbart. Se vad som händer när Sverige står utan kärnkraft som utgör 40% av produktionen.

Batterier är ju sci-fi när det kommer till mer än extremt korta utjämningar. Skulle vi helt täcka glappet i vindproduktion som var längst under 2018 skulle det enbart i Sverige krävas mer batteri än vad som någonsin totalt producerats.

Silver78 Silver78 skrev:
Jag är delägare i ett vindkraftverk och jag är glad om kalkylen går ihop sig. Det började bra men sen när det blev kapacitetsbrist i överföringskabeln sjönk nettot rejält. Svenska kraftnät vägrar höja kapaciteten. Så nu får man bättre betalt när det blåser lite än för mkt. I dagsläget hade jag aldrig någonsin hoppat på det tåget. Vi ska lösa allt med el men ingen vill göra det möjligt.
Det är nog skillnad om man är delägare i ett vindkraftverk jämfört med om man köper el ifrån ett elbolag som har vindkraft i mixen i det senare fallet tror jag inte gemene man kommer att få några bekymmer.

Men du har rätt i att det är kapacitets brist i nätet lite här och där främst södra Sverige som måste lösas men det är inte relaterat till vindkraft i dom flesta fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.