Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Hårklyverier.
Krig minskar också befolkningen.

Nej det fungerade inte bra.
Det finns andra sätt att lösa ett sådant problem utan att skapa nya.
I många länder är högt barnafödande en trygghet för föräldrarna när de blir äldre på grund av att fungerande pensionssystem saknas. Även att vettig preventivmedel hantering saknas.
Utvandring är ingen bra lösning.
Om det är hårklyverier kan du ju sluta med att pådyvla mig åsikter som jag inte har.

Vad finns det för sätt utan att skapa nya problem då?
Du har skrivit att lagar, krig och utvandring inte är bra. Även bra preventivmedelshantering räcker ju inte för det hindrar inte folk som vill ha fler barn (fler barn än vad samhället klarar av).

optimum optimum skrev:
I många länder är högt barnafödande en trygghet för föräldrarna när de blir äldre på grund av att fungerande pensionssystem saknas.
I Japan har man inget fungerande pensionssystem ,mer än att var och sparar pengar till ålderdomen efter bästa förmåga, men de har ändå haft mycket lågt barnafödande.
Menar du att fattiga länder ska avsätta pengar till pensioner i stället för till skolor och sjukvård?
Eller vad var anledningen till att du tog upp det?

• Gilla
Eric Öbo och 1 till
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Kostnader och skatter för kärnkraft är väl motiverade pga. Förvaring risker osv. I USA kostar kärnkraft el 90 öre i Finland något liknande varför skulle det bli så billigt i Sverige.

Vindkraften är inte subventionerad i någon större utsträckning, elcertifikaten är väldigt låga och har spelat ut sin roll eftersom utbyggnaden har gått fortare än planerat och beräknas nås 2021.

Inte ens kraftbolagen själva tycker att den nya kärnkraften är något att satsa på i nuläget, när våra gamla behöver ersättas om 30år kanske man får tänka om, men jag tycker att förnyelsebart borde få en chans först.

[länk]
När vi byggt ett gen 4 verk så måste vi gräva upp allt nergrävt kärnbränsle för att slutförbränna det. Ska bli kul den dagen se argumenten från kärnkraftsmotståndarna

E Edgarsven skrev:
Det tycks mig som att du bara ser problemen. Åtgången av betong, är enorm om man ser vad som byggs i form av förbifarter, nya sjukhus, hus osv. Det vindkraften behöver är minimalt. Angående skogen, så fälls det skog som aldrig förr där jag bor. Det verkar som att precis alla skogsbönder tänker slutavverka allt just detta året.
Skog är en CO2 sänka men dels så är CO2 inget problem för miljön. Tvärtom, mer CO2 gör att det växer bättre. Dels så är jag inte så säker på att gamla stora träd tar mer CO2 än unga små och snabbväxande träd tar.
Osäker på vad du menar att CO2 inte är något problem för miljön, hög CO2 har mer nackdelar än fördelar.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När vi byggt ett gen 4 verk så måste vi gräva upp allt nergrävt kärnbränsle för att slutförbränna det. Ska bli kul den dagen se argumenten från kärnkraftsmotståndarna
Egentligen är detta väldigt märkligt motstånd. Man har en chans att förkorta halveringstiden med 100 ggr och utnyttja redan använt kärnbränsle som i dagsläget endast är mellanlagrat. I min värld så låter det som det enda vettiga att göra. Ta ansvar och göra det bättre. Dessutom slår man två flugor i en smäll avseenden klimat och miljö.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
De är nog väldigt få eftersom det är välkänt att det är landhöjning även i Stockholmsområdet. Det har dessutom varit uppe tidigare i tråden.

Det huset ser ju ut att ligga många meter över havsnivån så det lär ju precis bli drabbat medan de lever.

Nog fungerade barnbegränsningen i Kina, mycket färre kineser nu än om de hade varit tillåtna att ha obegränsat med barn.

Det är välkänt att antalet barn som en kvinna föder blir färre när flickor får utbildning.
Hmm att den fungerade på så sätt att det föddes färre barn kan vi väl enas om, men är det bara det man är ute efter, och värderar funktionen på om det föds färre barn och just inget annat finns det ju enklare, men väldigt drastiska sätt.. Problemet var väl att det föddes i stort sätt uteslutande pojkar av nån outgrundlig anledning. Eftersom vi gör det så enkelt för oss att utvärdera funktioner på system så kan vi ju enkelt lösa problemet med antalet platser på långvården också.

Redigerat:
Silver78 Silver78 skrev:
Egentligen är detta väldigt märkligt motstånd. Man har en chans att förkorta halveringstiden med 100 ggr och utnyttja redan använt kärnbränsle som i dagsläget endast är mellanlagrat. I min värld så låter det som det enda vettiga att göra. Ta ansvar och göra det bättre. Dessutom slår man två flugor i en smäll avseenden klimat och miljö.
Yepp, mycket märkligt är det :)

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum
Enligt uppgifter jag läst skulle Sveriges atomavfall räcka i 200 år utan tillförsel av nytt uran.
Dessutom får man en halveringstid på radioaktiviteten som ligger inom hanterbar tid.

Men givetvis finns det för många motståndare som dessutom saknar hållbara alternativ mer än att protestera och önska högre skatter.

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Enligt uppgifter jag läst skulle Sveriges atomavfall räcka i 200 år utan tillförsel av nytt uran.
Dessutom får man en halveringstid på radioaktiviteten som ligger inom hanterbar tid.

Men givetvis finns det för många motståndare som dessutom saknar hållbara alternativ mer än att protestera och önska högre skatter.
Glöm inte att man på den här tiden även kan säkra och förbättra tekniken för övriga klimatvänliga alternativ. Man kan dessutom bygga kärnkraftverken med passiv kylning som är idiotsäkert. Kolla bara på BN-800 i Ryssland.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Tror knappast att någon tror att du är SD-medlem bara för att du jobbar för flickors rätt till utbildning.
[länk]
[länk]
Exempel på organisationer som knappast beskylls för att stå SD nära.
Jag tycker inte du bör uttala dig om vad SD står inte inte står för. Du borde veta bättre om att ta in politik i trådarna.

J
Fast det var faktiskt inte BirgitS som drog in dom

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Dessutom har jag inte uttalat mig om vad SD står för utan bara om att det finns andra partier som (också) tycker att flickor i andra länder har rätt till utbildning. Det är bra att läsa hela sammanhanget och inte lösryckta bitar.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
optimum
Silver78 Silver78 skrev:
Glöm inte att man på den här tiden även kan säkra och förbättra tekniken för övriga klimatvänliga alternativ. Man kan dessutom bygga kärnkraftverken med passiv kylning som är idiotsäkert. Kolla bara på BN-800 i Ryssland.
ABB tog fram en ny typ av kärnkraftverk med projektnamnet SECURE. Ungefär samtidigt som vi folkomröstade om kärnkraft. En helt ny teknik där man inte producerade ånga för gasturbiner utan för att värma bostäder. En teknik som skulle vara "självsläckande" vid läckage på kylningen.

En fantastisk produkt men gick i papperskorgen då vi inte ville ha mer kärnkraftverk. Alternativen har ännu inte kommit utan blir väl mera kolkraft. Visst finns vinkraft och solenergi men knappast hållbart för Sveriges hela energibehov.

Länk införd:
http://www.gdm-marketing.se/sv/gdm-marketing/20-abb-atom

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
ABB tog fram en ny typ av kärnkraftverk med projektnamnet SECURE. Ungefär samtidigt som vi folkomröstade om kärnkraft. En helt ny teknik där man inte producerade ånga för gasturbiner utan för att värma bostäder. En teknik som skulle vara "självsläckande" vid läckage på kylningen.

En fantastisk produkt men gick i papperskorgen då vi inte ville ha mer kärnkraftverk. Alternativen har ännu inte kommit utan blir väl mera kolkraft. Visst finns vinkraft och solenergi men knappast hållbart för Sveriges hela energibehov.

Länk införd:
[länk]
Jo. Det är helidiotiskt. Hela vänstersidan lider av kraftig demagogi. Bara för att kärnkraften har sina baksidor så vägrar man göra den till det bättre. Samma sak med den kvot som kan användas för överskottet för att köpa in el från Nordpool och simsalabim har vi "ren el". Visserligen är de största problemen lokala i form av trånga gater. Men problemet kommer att öka i takt med elektrifieringen. Vi har ännu en bra balans av el i nätet och denna vill MP ha bort?! Man förlitar sig på teknik under utveckling och det känns lite väl våghalsat enligt min mening.

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
hsd
Om det hade varit fullt säkert skulle det sålts till andra länder
ABB är inte svenskt

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
hsd hsd skrev:
Om det hade varit fullt säkert skulle det sålts till andra länder
ABB är inte svenskt
Deras problem var att vi i Sverige inte ansåg kärnkraften säker och då försvinner trovärdigheten.

En av historiens större misstag.
Även en stor jäkla miss för svensk export.
Tillägnad alla motståndare till utveckling.

Nu återstår kolkraft. Eller?

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.