Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Priset ligger i snitt på 1,6 kr per kWh i Ca.
Ganska svenskt alltså..

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
L Lasse Morin skrev:
Löner ska vara tillräcklig höga för att försörja en famil... Antar att vi är överens om att det inte är så här det fungerar i Kina, Vietnam, Indien, Indonesien osv.
Tja, det verkar ju som att de kan försörja sig i alla fall. De verkar ju inte bli färre och dör av svält.
Kostnaderna för mat, skolor, semestrar mm är nog lägre, eller kanske mycket lägre än här.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, det verkar ju som att de kan försörja sig i alla fall. De verkar ju inte bli färre och dör av svält.
Kostnaderna för mat, skolor, semestrar mm är nog lägre, eller kanske mycket lägre än här.
Har du kollat vilka arbetsveckor som krävs för att överleva?

L Lasse Morin skrev:
Har du kollat vilka arbetsveckor som krävs för att överleva?
I Kina är det 40h/vecka plus betald övertid men Kina spelar ju inte direkt i lågkostnadssegmentet. Men hade vi inte haft Vietnam hade teko legat i Portugal, Bulgarien eller Rumänien. Inte en chans att Sverige får tillbaka de enkla jobben om vi inte gör om samhället och accepterar klasskillnader.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
I Kina är det 40h/vecka plus betald övertid men Kina spelar ju inte direkt i lågkostnadssegmentet. Men hade vi inte haft Vietnam hade teko legat i Portugal, Bulgarien eller Rumänien. Inte en chans att Sverige får tillbaka de enkla jobben om vi inte gör om samhället och accepterar klasskillnader.
Inte om vi vill fortsätta betala 39kr för en t-skirt iaf

Här har vi ännu ett exempel på hur fel det kan bli när man tar förhastade beslut som man tror är bra för miljön. Man ersätter ett återvinningsbart ”icke miljövänligt” plastsugrör med ett icke återvinningsbart ”miljövänligt” sugrör (som är mer eller mindre oanvändbart)

Jag tycker det sammanfattar hela den rådande miljö/klimat-hysterin bra. Dåliga, förhastade och ogenomtänkta beslut som har ytterst tveksam effekt på miljön.

https://www.facebook.com/244909922366444/posts/1103244493199645?s=711606454&sfns=mo

• Gilla
Mattias00
  • Laddar…
Jag ser att Frankrike nu dragit tillbaka sitt löfte om omfattande förtidsavveckling av kärnkraft pga. den klimatpåverkan det skulle krävt (bevarande av fyra kolkraftverk och byggande av 20 nya gaskraftverk).

Bra jobbat, grodätare!

Det markerar två olika europeiska linjer, med kärnkraft respektive utan/under avskaffande.

Frankrike 7,3 ton CO2/person och år
Sverige 7,2

Danmark 10,2
Tyskland 11,3

Jag hoppas att Sverige kan låta bli att byta sida (även om vattenkraften förstås gör sitt till för oss också).

https://www.energiforsk.se/program/...ftspolicy/frankrike-skjuter-upp-nedtrappning/

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Vad gör skillnaden mellan Swe och resten av Europa? Tycker Dk har mycket vindkraft mm..men lär importera mycket kolkraft..

Hur kommer man fram till dessa siffror? Delar man landets siffror på antalet invånare?

Nästa grej är väl kriget om plastpåsarna, och beskattningen, läste nånstans att bomullspåse till Ica var större miljöpåverkan än plastpåsen, om den används 2 eller fler ggr, från butik och sedan som soppåse..annars ska jag köpa plastpåsar som jag slänger sopor i..

Jag tog siffrorna från Ekonomifakta.se som i sin tur tagit dem från EDGAR, som är en internationell utsläppsmätare. Och ja, det är väl produktionen per capita de mäter, vilket iofs är ett trubbigt mått (konsumtion hade i mina ögon varit bättre).

Ser därtill att jag tog fel på siffror tidigare (läste av fel diagram). Siffrorna ovan är för alla växthusgaser, rätt siffror för koldioxid ska vara:

Frankrike 5,2
Sverige 5,1

Tyskland 9,7
Danmark 5,9

Danmark klarar sig alltså jämförelsevis bra utan kärnkraft. De har väl iofs inte jättemycket tung industri, men ändå.

• Gilla
Pernas
  • Laddar…
Är det där bara utsläpp från kraftgenerering?

Nej, alla utsläpp. I Sverige tror jag att energisektorn står för ungefär 10 % av koldioxidutsläppen. Och i Frankrike är det ungefär samma sak. I båda länderna står vatten- och kärnkraft för över 80 % av energiproduktionen. Snittet i EU är annars dryga 70 % från fossila bränslen. Så jag tog ett par jämförbara (?) länder och kollade hur det slog å totala utsläpp.

Det går förstås att göra betydligt seriösare studier än så, men jag tycker att indikationen känns både tydlig och troligt korrekt: det enklaste vi kan göra för att minska klimatpåverkan är att bevara och bygga ut kärnkraften.

optimum
Och för att ytterligare förbättra miljön borde energiskatter tas bort i Sverige för att gynna mer produktion i Sverige då vi är bland världens bättre länder att producera saker med bra miljöarbete.

Får vi mer produktion här så ger det fler arbetstillfällen och därmed mer skatteintäkter till landet via arbetsgivaravgifter och inkomstskatt. Kanske även sänkt arbetsgivaravgifter för företag som aktivt arbetar med förbättringar för miljön.

Folk som är arbetsföra och idag beroende av bidrag kunde få jobb och ett bättre liv.

Det ger då mer pengar till statskassan att sats på mer miljöförbättringar via investeringar i t.ex. utbyggd och väl fungerande järnväg.

Så enkelt.
Alla vill väl förbättra miljön och speciellt de som bryr sig om det så kallade klimathotet.

BirgitS
Nej, för att förbättra miljön borde alla länder införa skatter eller annan reglering för att förbättra energiproduktionen, dvs. det är bättre att öva påtryckningar för det än att göra det lönsammare att producera energi på ett dåligt sätt i Sverige.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, för att förbättra miljön borde alla länder införa skatter eller annan reglering för att förbättra energiproduktionen, dvs. det är bättre att öva påtryckningar för det än att göra det lönsammare att producera energi på ett dåligt sätt i Sverige.
Ja mer skatter har ju visat sig fungera så himla bra så här långt... not

Tur att det finns länder som insett att mer och mer skatter inte fungerar, då man har nånstans att fly till när sverige är kört i botten

• Gilla
Mattias00
  • Laddar…
optimum
Det påstås att vi ska vara ett föregångsland när det gäller miljön.
Varför har inte USA och Kina m.fl. lagt på en kraftig skatt på diesel och bensin?
Flygskatt?
Ändå finns det de som förespråkar att vi ska öka dessa skatter ännu mera.

Flygskatt införande i USA.
Vem åtar sig att kontakta den mycket talangfulle Donald Trump och övertyga honom om nyttan med flygskatt.

Not: "talangfulle" var vad Trump kallade Stefan Löfven i samband med ASAP Rocky hade varit här och festat.

Nej detta är inget politiskt inlägg utan för att visa på att det inte hjälper ett dyft att vi straffbeskattar ihjäl Sverige

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.