Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Aha, det handlar om att uppfostra politikerna... !?

:crysmile:

• Haha
noone70
  • Laddar…
Ja och det är en central del av problemet.

Det blir svårt för folket att ta samhälls- och miljöfrågor på allvar då de drunknar i floden av politikernonsens.

• Gilla
Mattias00 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tecknad serie med figurer diskuterande smältande glaciärer och vattennivåer, slutande med skepticism.

• Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
J
Pernas Pernas skrev:
Första glaciären borta....
[länk]
Jo men det var redan 2014. Lång begravning ..

• Gilla
Robbalove och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Intressant intervju med Anna Wåhlin
Balanserad och saklig.
Hon ställer sig bakom att människan ligger bakom en del av uppvärmingen men hon levererar många ”vet inte”, ”vi vet alldeles för lite” och ”många stora frågor vi inte kan svara på” på 6 minuter.
Hon håller sig dessutom borta från osakligt domedagssnack trots reporterns försök.

• Gilla
tornberg
  • Laddar…
Åberopas Wåhlins forskning?

H Huzzbutt skrev:
Åberopas Wåhlins forskning?
Klippet är 6 minuter, du kan väl lyssna själv

• Gilla
tornberg
  • Laddar…
Jag vet inte, hon säger att det kan få förödande konsekvenser om glaciären på Antarktis smälter. Och hon är givetvis fullständigt övertygad om att människans utsläpp av växthusgaser orsakar ökad temperatur.

Jorden är inte platt, ni griper efter halmstrån.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A Alko skrev:
Jag vet inte, hon säger att det kan få förödande konsekvenser om glaciären på Antarktis smälter. Och hon är givetvis fullständigt övertygad om att människans utsläpp av växthusgaser orsakar ökad temperatur.

Jorden är inte platt, ni griper efter halmstrån.
Lyssnade öht på resten av vad hon sa?
Glaciärerna har smält i 10000 år nu (människans påverkan är 0,5 -1 grad under 70 år) och hon gjorde ingen som helst koppling mellan människans påverka av temperaturen och att glaciärerna smälter. Tvärt om, hon gjorde gång på gång klart att vi vet inte varför

Men du vet förstås bättre?

• Gilla
tornberg
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Lyssnade öht på resten av vad hon sa?
Glaciärerna har smält i 10000 år nu (människans påverkan är 0,5 -1 grad under 70 år) och hon gjorde ingen som helst koppling mellan människans påverka av temperaturen och att glaciärerna smälter. Tvärt om, hon gjorde gång på gång klart att vi vet inte varför

Men du vet förstås bättre?
Det är naturligtvis inte så enkelt som att det uteslutande skulle vara människans påverkan som ligger bakom glaciärernas enligt forskarens potentiellt förödande avsmältning, eller att människans påverkan inte har någon effekt överhuvudtaget på klimatet och glaciärerna.

Bilden är alltid sammansatt o komplex i de här sammanhangen. Det är vad jag tycker intervjun säger. Den bekräftar absolut inte klimatförnekarnas villfarelser, men man kanske hör vad man vill höra, vad vet jag.

N noone70 skrev:
Klippet är 6 minuter, du kan väl lyssna själv

Jag hör till generationen före youtube, transkribering av videokällor är en förutsättning för mitt deltagande i diskussioner. Men väljer du att inte svara på frågan så förstår jag det.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, nu har somommarstiltjen slagit till!
Men hela världen har inte somnat in, för redan i morgon händer det saker:
13th International Conference on Climate Change
[länk]

Får se om det kommer material/videos som vi kan titta på och njuta av mellan badturerna :)
Jag hoppas du skämtar, det är väl ingen vettig människa som litar på Heartland som sponsras av fossilindustrin.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Jag hör till generationen före youtube, transkribering av videokällor är en förutsättning för mitt deltagande i diskussioner. Men väljer du att inte svara på frågan så förstår jag det.
Vill du ha transkriberingen via röksignaler eller går det bra om jag telegraferar? ;)

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.